|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Jesperado: Företaget som jag förde över pengar till påstog att de inte mottagit mina pengar, vilket efter 2 veckor började kännas konstigt. Så om pengarna nått deras konto eller inte vågar jag inte säga, men att dra tillbaka dom var inga problem. Banken sade att det inte var några problem att dra tillbaka överföringar som nått deras konto heller faktiskt. Detta var dock ett företag som inte skickar förrän pengarna nått dem. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Det låter konstigt. Det borde innebära att när de skickat varan kan du ringa banken och dra tillbaka pengarna igen? I så fall är inte ens det allra säkraste sättet att göra affärer som säljare säkert längre...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Flashback är perfekt forum då polisen inte kan göra nått för att hjälpa dig, och för att utföra vendetta, finns en hel del tips och trix för hur man skall gå till väga för att slippa bli lurad och för att klura sig ur en knepig situation när man blivit lurad... |
|
|
Jesperado: Som sagt vet jag inte om pengarna nått deras bank eller inte. Men att de kan dra tillbaka överföringen när den är "på väg" är jag helt övertygad om. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Lycka till att få banken att dra pengar från ett konto du satt in på. Det går INTE utan kontohavarens medgivande och har man blåst nån brukar man väl i allmänhet inte vara så villig att betala tillbaka? Jag har fått pengar insatta på mitt konto av banken som skulle till en annan person och då rättades felet till rätt snabbt. Men som privatperson har man inte den makten. |
|
|
Jag påstår inte att jag gjorde det själv heller. Banken gjorde det åt mig. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Pinky; Folkbokföringen. Bara att slå en signal till skatteverket. Ibland är de till nytta. | |
|
magpie - Jag hr gjort det nu har hans address och personnummer men inget telfonnummer. Ska nog få tag i den lille fan Han är tydligen en 82a |
|
| God jaktlycka! Det kan löna sig att dyka upp personligen, det visar att man inte tolererar att bli blåst samt att man menar allvar. Överraskningsmoment är oftast bra moment. | |
| Pinky, slå en signal till Kronofogden samtidigt och be dem faxa över ett registerutdrag. Det kan vara intressant att veta om man har någon för sig i kön och i övrigt bra att ha i bakfickan. Fogdens uppgifter är offentliga. | |
|
magpie - japp det ska jag göra. att dyka upp kan kanske göra att han inte gör om det vem vet. Mvh Jerry |
|
|
Jag läste en artikel någonstans om någon som blev av med bilen och skulle hämnas på gärningsmannen. Han sade upp hans el och sophämtning, anmälde tv-innehav, skicka dit störningsjouren kl. 4 på morgonen, anmälde hans bil stulen, snodde regplåtarna osv osv.. Fast det är ju olagligt.. Men man mår lite bättre av att fantisera lite =) |
|
|
Jag hade en kompis som blev blåst på pengar när han skulle köpa en hårddisk. Han gick till farbror batong och gjorde anmälan. Där fick han reda på att killen var känd hos dem för bedrägerier osv men vad skulle de göra? Det blev en ny skuld för honom hos kronofogden och vad brydde han sig om det eftersom han redan hade massvis. Så några pengar lär du nog dessvärre inte se igen. |
|
| Jesperado---> Jag kan inte stilla din nyfikenhet men jag kan bekräfta att det går att dra tillbaka pengar som är felinsatta. 2001 köpte en kompis en bil av mig och gjorde en direktöversättning av pengarna på nätet. Problemet var bara att antingen gav jag honom fel nummer eller så skrev han in nummret fel för clearingnr. blev fel så pengarna hamnade någonstans hos ett företag i sydsverige. Efter att han gjort ett samtal till banken så fixade det tillbaka pengarna och satte in dem hos mig istället. Alla transaktioner skedde iofs inom samma bank och det kan ju underlätta kanske. På något sätt funkar det iaf. | |
|
Karl Wågman: Jag är ganska överetygad om att banken förklarade att det rörde sig om en felinsättning och fick företagets medgivande att dra tillbaka pengarna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Efter en helt annan erfarenhet kan jag bara intyga med vad Jesperado säger. Banken kan inte ta tillbaka pengar som är överförda till någons konto. Det är helt olagligt. Däremot är det fullt möjligt att polisanmäla någon som inte skickar tillbaka felinsatta pengar. Har man en polisanmälan har man möjligheten att låta kronofogden hantera ärendet väl? En bra advokat är alltid bra om man upplever sig ha blivit lurad på pengar. | |
|
Off topic: Hörde på P1 för ca. 2 år sen om en kvinna runt 50? som fick hela sociala pengatilldelningen för Sverige i ett år på sitt konto, hon berättade själv på radion hur hon hade tagit ut pengar på en bankomat och sen sett att hon hade lite mer än 300 miljarder kvar på kontot... 8D Det var visst så att hennes personnummer var väldigt likt kontot de skulle in på! Hon var tvungen att lämna tillbaks pengarna själv, banken fick inte röra nåt, sa hon. Det kanske är skillnad på privatperson och företag? Mvh |
|
|
Hej har nu kollat upp allt om det här SVINET.. Han har fåt flera polisanmälningar på sig och har blåst privat perssoner på 175000:- Har ringt till hela hans jävla släkt men dom bryr sig inte. Får åka upp till Hallstahammar å leta efter honom!! Bor själv i Göteborg så det blir en bit men det kan de va värt! |
|
|
Pinky...så på dig...... |
|
|
Har följt denna tråden från början kan inte mer än säga, man ska ju inte uppmana till våld men i vissa fall kan det dock vara befogat... Sjöberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.