AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.705

Köpa långmilad M5?

Sida 1 av 3
Jag har börjat intressera mig för E39 M5. Hittade ett exemplar som gått 22500 mil som jag eventuellt ska kolla närmare på. Min enkla fråga är om det är förenat med stora risker att köpa en långmilad M5? Priset är 175 kkr för en -99. Svensksåld.
Inte om den är servad enligt boken och standardgrejerna är bytta. (Vanos,luftmassemätare,bensinpump,bussningar) Motorn sägs ju vara i princip "bullitproof" men allt beror ju på hur bilen bilvit behandlad under åren som gått. Mitt tips är att du provkör en 10.000-milare i fint skick och sedan testar den bilen du pratar om. På så sätt lär du väl känna hur pass stor skillnad är och om det är värt prisskillnaden. Lycka till!
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Jag har också intresserat mej lite på den bilen. Jag pratade med försäljaren och han sa att bilen är imp. från Italien. Milen visste han inte om de stämde... Det syntes ju att man suttit i stolen sade han och det var en liten reva i baksätet. Fanns även lite p-skador,fukt i strålkastare osv. Jag tog ett vägverksutdrag på bilen och där står att den togs i trafik 2002-06-26. (är väl imp. då)... Få se om jag ska åka från Gävle och titta... Någon annan som kollat på den? (TCR 856, står på en firma i Norrköping och är anonserad på byt bil)
Ska nog inte vara några problem, mitt problem verkade ju lösa sig av sig själv:) Kanske skrämde upp alla onödigt nu...
Men bjoerck, du får ju inte köra än, du e bara 14!

:):):)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Länk
Är det denna bilen?, verkar stämma med det ni säger förutom att Bjoerck nämner att bilen är sv-såld vilket denna inte är...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
E den fin o känns tight med full s bok, så varför inte. Men det skiljer ju inte så mkt pengar mot en som rullat lite mindre. Jag hade nog satsat på en som rullat lite mindre..

Har haft en m5 e39 själv o det e satan dyrt när det strular.. O de första drar olja som en törstig kamel.

Brukade skämtsamt säga att jag kollade bensinen o tankade olja på macken...

Billiga att köpa men dyra att ha!

Z-POWER!

Stämmer, det är bilen i Npkg. Och den är mycket riktigt direktimporterad. Har ej kollat på bilen i verkligheten men jag tyckte priset var okej och det kanske inte är så farligt att den gått 22500 mil, förutsatt service är gjord?

Vad skall en fin -99 (ev -00) kosta med 10-15 000 ärliga mil?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
bjoerck: Jag tycker inte att du ska vara orolig för 22.500 mil. Är bilen bra skött samt servicen är uförd på korrekt sätt så är den bra. 175.000 kr är bra pris, men de kommer att falla mer, frågan är bara hur mycket. Jag skrev ju om en långmilad M5 -01 eller -02 som hade gått 27.800 mil och den kostade cirka 130.000 kr.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Även om vanos, luftmassemätarna osv är bytta så kan väl de problemen komma igen längre fram? När man byter ut de så tycker jag att man skulle slippa strula med det i framtiden. Vad exakt är det som gör av luftmassemätarna och vanosen måste bytas?

//Schnitzer

Som vissa kanske redan känner till kör jag idag en Jagga XJR. Är som sagt sugen på en E39 M5 nu men det som oroar mig är driftkostnaderna. Försäkringen kommer kosta runt 18 kkr/år jämfört med Jaggans 7 kkr/år. Vidare har Jaggan förhållandevis billiga delar och service. Vad kostar det att hålla en M5 i drift? Är priserna horribla jämfört med en vanlig E39? Har haft en 523 och den kostade ungefär som Jaggan att köra med.
kilroy
Oavsett om du köper en långmilare eller en som gått kanske 10.000 mil så får man vara beredd att ha kapital "över" om nåt skulle strula. Börjat det krångla så kan det bli dyrt...Å andra sidan så köper man inte en E39 M5 för ekonomins skull, är man tvungen att äta gröt varje dag för att ha råd med bilen så är man nog fel ute...Jag är inte säker på att jag köpt en M5:a om jag inte hade haft bilmekaniker i familjen (farsan och brorsan)...det underlättade valet en del.När det gäller bilens slitstyrka så finns det nog ingen anledning att vara tveksam...Mvh kilroy
Kilroy: Jag är väl medveten om att en M5 inte är gratis att äga. Fast det finns ju grader även i helvetet... :-) Jag jämför med Jaggan eftersom den tillhör samma genre som M5.

Kan någon som har erfarenhet av "vanlig" BMW och M5 redogöra för hur mycket driftkostnaderna stiger? Blir det ferrari-varning på ägarna? Bilen vågar inte användas utan används endast för att putsa på?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
M5ans problem är klart överdrivna och på det stora hela är det en mycket slitstark bil, någon Ferrari varning är det knappast! Långt ifrån. Bilarna som får problem kan ha rullat allt ifrån 3000 mil till 15000 mil. Dvs det har knappast något linjärt med åldern/milen att göra.

De kostnader som är dyrare är service, insp 1 4-7000, insp 2 7-12000 beroende på var servicen är gjord. Priserna verkar varira väldigt mycket både geografiskt och på verkstäder i storstäderna. Försäkringskostnaderna, det visste du redan. Sen är det inte billigt med däck. Hur ofta du måste byta kan man styra hyffsat bra själv med högerfoten. I övrigt så kostar inte en M5a spec mycket mer. De vanos-enhter som är bytte är ofta bytta i onödan.

Det jag reagerade på var priset. 175.000 för en 99a som rullat 22500 kändes väldigt dyrt rent spontant.

Jag fattar ingenting "bjoerck" Kör du jagga? Du är ju bara 14, man måste vara 18 för att få körkort!

Det de andra inte har, har jag!!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bjoerck är lite excentrisk. Han har en stor inhägnad hemmavid där han kör sin jagga runt runt. Han är förvisad till inhägnat område av en jury från autopower pga av sitt BMWbyte:))) Sen har han en förmåga att byta fälgar som en annan byter bil:))
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Och med tanke på hur ofta "en annan" byter bil måste han stå där med domkraftien i högsta hugg hela tiden ;o))
Haha! Men om jag väljer att sälja Jaggan och återigen köpa en BMW befriar med största sannolikhet Autopowers jury mig och jag slipper köpa runt, runt på den gräsmatta som mest börjar likna en leråker.
Jag instämmer med Acey, spontant känns det dyrt med 175 kkr.

Den bilen kommer vara värd 100 kkr inom 2 år skulle jag tro. Detta är alltså vad jag tror. Milskräcken kommer göra sitt.

Bjoerck är ju och andra sidan en snudd på ekonomiskt oberoende 14 åring, eller?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Vad tycker panelen att en -99:a med mer normala mil skall kosta? Vill ha så mycket utrustning som möjligt. TV/Navi är ett krav.

Försäkringen är ett tragiskt kapitel på M5. Kollade på Tennants hemsida. Där fick jag efter premieberäkning ta del av en stor varningsskylt som sa att fordonet tillhörde tennants spärrlista.

Billigast hittils är LF med 17 kkr. Det är en premie som är 142% högre än till XJR:n. Känns sådär.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
En välskött BMW ska nog klara av betydligt fler mil än så, men...

Som tidigare sagts så kommer den bli svårsåld framöver pga mätarställnigen.

175 kkr är för mycket pengar med tanke på mätarställningen. Lägg till 20-25' och man bör få en hygglig bil med runt 13-15.000 mil istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.