|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Håller med, Vs är helt GRYM!!!!!! Ej något klank på honom men nog faan är Kilanders mer jordnära? Båda är bestar!!! rodge dodge BmwCS #5251 Länk |
|
|
Tycker bådas är grymma, men som sagt Kilanders är mera jordnära och det känns som det är möjligt att uppnå ett sånt bygge rent ekonomiskt genemot VS bygge- Dessutom sitter Kilanders maskin i en maxad E30, och det gör det hela ännu grymmare :) |
|
|
berg35: www.kilander-racing.se och www.vsmotor.no |
|
|
ja okej.. kanske va lite dumt att försöka jämföra dessa bilar i "samma klass". Men när man väl är uppe i dom hästkrafterna så är inte 200hk så väldigt mycket. Men som sagt VS har inte maxxat sin maskin än. Vi kanske får se några ännu mer sky höga siffror. Hur som helst för att bara avslöja lite så ligger där en s38:a motor ute i garaget som ska upp i nästan lika mycket effekt och tåla att "vrålgasas" ;). Det jag har velat jämnföra här e att kilander inte har ändrat mycke spec på sin motor förutom kompressionen, medans VS ändrat det mesta. Så för att slippa räkna för mycket på alla förhållande med mer.. ja ni vet. Kan jag beställa ett par både smidda och kromförstärkta vevstakar tex. som har exakt samma mått som orginal.. samma sak med kolvarna och kammarna. Bara specialbeställa saker som håller samma mått men tål mer sen en stor turbo så den I teroin då med rätt sprut o mappning ska man komma upp i VS siffror från år 2004.. ELLER HAR JAG HELT FEL! Sen snacka ni om att rakställa motorn.. Vill bara berätta att i England säljs turbogrenrör som flyttar fram turbon nästan förbi fjäderbenstornet.. ska leta upp tidningen bland alla de andra 3000.. och återkomma med vilket företag det var ;) Speed limits are for pussies |
|
|
FreakPutte: Då du säger att när man väl är upp i det hästkrafts antalet så är inte 200hk så mycket. Imo så är det väll en ganska markat skillnad, är väll inte tvär gjort bara att hoppa upp 200hk till? - Ja, du kan ju alltid vrida upp laddet men då är ju största frågan, skulle det hålla?? Medela då du fått ihop din snurra om du varigt och taffsat på VS siffrorna är du snäll :) "blao is the name of the game!" |
|
|
mm jo tog nog i med 200hk kan jag hålla med om.. ;) Ja motorn ska ju inte slängas ihop över en helg direkt, det tar sin tid! Har suttit, och sitter dag ut och dag in och räknar på alla värden och förhållanden. Jag velar om hur motorn ska byggas, med rätt så lågt kompressonstryck typ långt ner till 7 så är det lättare att få grejerna att hålla för högre laddtryck. Men då utvinner man inte lika mycket hästar. om jag höjer komprissionstrycket, (enligt mina beräkningar hittils) lite o sänker laddtrycket får man snäppet mer hästar men lägre vridmoment.. men detta är ju än så länge bara teori. I och med att jag inte vet ungefär vilket kompressionstryck jag ska än ha så kan jag inte börja räkna på storlek på stakar o kolvar. MenMen detta är en hel vetenskap i sej... förresten ingen fråga om hur jag tänkte bygga min motor.. (känner mig lite dum nu) :S Speed limits are for pussies |
|
|
Kilander alla gånger... Har inte gjort lika mycke med spisen som vs och ändå sån effekt... Är mer "gatbil" om man nu får säga så och även om de inte de har med denna diskussionen att göra. Skönare bygge helt enkelt /D |
|
|
FreakPutte: Bra att du erkänner att du tog i ;) - Fråga och fråga, vill se det färdiga resultatet, det är ju det som är spännande ,) "blao is the name of the game!" |
|
|
Säger inte detta som en pik men man kan alltid säga att man skall bygga en motor med skyhög effekt som skall tålas att "vrålgasas" med. Skall bli kul om du kommer ut med nått grymt bygge, Hur har du tänkt att göra med hela drivlinan då? Pengarna dra iväg fortare än man tror. Men berätta gör hur du tänkt bygga din motor nu då! //M |
|
|
Jag kan ju börja berätta att jag har inte ens körkort :P, men har god erfarenhet av turbo motorer. Har särat o satt ihop ett par i mitt liv. Så tid kommer detta ta. Som vissa kanske vet fråga jag lite efter företag som trimma sugmotorer här för ett tag sen. Kan berätta att där står en m5 ute i garaget som innehåller en hel del Emmenegger grejer så behov av att slänga ihop motorn snabbt behöver jag inte. Men mer vill jag inte avslöja ;) Mitt turbo bygge har inte kommit längre än att jag köpt en s38:a motor och sitter och räknar på vilken komp. o borr o slag, motorn ska ha för att sedan försöka leta upp stakar o kolvar som ska tåla 12-1300hk,, *usch* mkt tkr kanske ni men bilen ska inte maxas för den ska kunna gå på gatan, och som sagt tåla att vrålgasas. Jag har inte satt att jag ska klara en viss hk-gräns däremot vill jag få ut fullt vridmoment vid ungefär 2500rpm och hålla samma tryck hela vägen till varvstoppen. Det är det som är det svåra. Men när jag börjar inhandla gosaker så ska ni få uppdatering. ;) Speed limits are for pussies |
|
|
FreakPutte: Då väntar vi med spänning som sagt. btw, har du räknar på någe mer? Grenrör? toppar, kammar, plenum, styrsystem, wastegates? Skall bli roligt att se 1200hk bmw ;) "blao is the name of the game!" |
|
|
Han ted då? med M3 turbon? 700 häst och 900 nm?? Är inte den rätt krallig? Finns det filmer? |
|
|
Delerium*: Det finns massa filmer, jag har ett par. Men kolla på hans hemsida :) "blao is the name of the game!" |
|
| hihi vad är adressen då? =D | |
|
Ja som sagt styrsystem blir msd tändning och autronic bränslesystem är det tänkt. sen kammar och plenium osv. kommer först efter jag vet hur mycket luft jag vet att motorn pumpar ut vid de olika varvtalen vid olika beräkningar med laddtryck och atmosfärtryck. Men som sagt kanske inte 1200hk men iaf 900hk och minst 1000nm. Lovar att återkomma till er tvivelaktiga! ;) Speed limits are for pussies |
|
|
FreakPutte: Jag är inte alls tvivel aktig, bara nyfiken. I dags läget kan ju vad som hälst hända :) "blao is the name of the game!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.