AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.515

Kilander vs. Vidar Strand

Sida 1 av 2
Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
Kan man jämnföra dessa motorer..
Båda 3.8:or men VS har ju lagt duktigt mycket mer pengar på sin motor än kilander... Nu vet jag iofs inte om kilander haft mycke ras under det gånga året. Men det skiljer endast lite över 100hk
och kilander har till och med 200Nm mer.
Hur kommer detta sig? Är kilander en bättre fin justerare eller har VS (byggt för mycket) för att det säkert ska hålla i längden??

Speed limits are for pussies
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Svårt att jämföra dem då Eriks motor "endast" har lågkompskolvar!

Erik har inte haft nåt mer ras än nån växellåda och en koppling som brunnit upp så vitt jag vet i alla fall! Kan va mer, kan va mindre också!
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
VS har ikke kjørt med max trykk enda.. han ladet vel 1.7 bar minns jeg, men skal over 2 bar..

----
Motorer uten turbo suger.. ;)
WWW.M535T.COM
Al
331
Alfred
M5 2001
Ja han brukar vilja poängtera att förra året endast var test och injustering av prylarna och att detta året ska han testa fullt ut vad maskinen går för. Tur man inte är nyfiken =)
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Jo men Kilanders är ändå värre med mycket mindre budget!!!

rodge dodge
BmwCS #5251
Länk
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
All respekt for kilanders motor, men VS sin er en klasse over..

At motoren er dyrere er en selvfølge, men kan ikke brukes imot han før han får kjørt den opp til max effekt..

----
Motorer uten turbo suger.. ;)
WWW.M535T.COM
TY
42
TYKE
Bmw 2002 turbo
Finns det någon film på dessa motorer när dom kör i bänk?

Man behöver inte vara snygg om man är snabb...
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Det finns flera grymma filmer på vsmotor.no
Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
Kilanders bil o motor i all ära mycket manligt....MEN VS lirar i en helt annan division enligt mitt tycke iaf...

MVH
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Absolut!, men man måste ta med pengar i sammanhanget.

Köper man absolut värsta sakerna så underlättar det...

rodge dodge
BmwCS #5251
Länk
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
rodge: hålle med pengar det är alltid dom som styr ju.. jag tycker båda är helt sjuka.. vs för det är sjukt helt enkelt. kilander.. bara bytt kolvar.. DET SKA INTE FUNKA :)
Tjena.

vem som är värst så är det VS Motor utav något tvivel.
han har ju gott hela linan ut på sin maskin/drivlina och bilen också.
Håller med Ripper här att den spelar i en helt annan division.

men för tillfället så laddar både VS Motor och Kilander lika mycket dvs 1.7bar.

fast Kilanders bygge känns mera jordnära på något sätt. en vanlig arbetare kan bygga ihop en sådan maskin utan att länsa sina sparpengar och ändå få ut mycket med mos ur maskinen.

Hoppas verkligen att dessa 2 bilar kommer att rulla mycket denna säsongen. mycket sevärda bilar med ursinnig kraft :)

//Kirre

Tycker Kilanders är mycket grymmare eftersom han inte lagt ner en förmögenhet..

Men om man "endast" ska jämnföra prestanda så är det Vs helt klart! Tung bil med MASSOR av effekt.. Riktigt häftigt!! =)
Jag tycker nog att Kilanders spis är "grymmare" då han "bevisar" hur mycket effekt en hyffsat original S38 står pall för!Har för mig att han endast bytt kolvar samt stakar till smidda sådan men resten är original.Rätt imponerande att han kan få ut så bra med effekt med "original" grejer o ändå ha hyffsad hållbarhet

Mi
58
Mirre
525 24V -93
325 E30 -89
325 4-link -87 Turbo
Det går inte att jämföra VS effekt mot Kilanders. VS har egen bromsbänk, kan tillverka egna kamaxlar (vad jag förtog på VS hemsida) och lätt kolla resultatet, däremot Kilander har bara plockat ihopa delar (dom som fans på lager, även original plenum) och fått ihopa en motor med MER vrid än VS och lite mindre HK, för säkerligen en tredje del av vad VS motorn har kostat att bygga . Så respekt för Kilanders bygge!

VS designar kanske kammar själv, men det är Enem som slipar hans, likosm våra.

Länk
Bäckis.

du som har koll på Bmw's. går det att turbokonvertera om en M5 E34'a utan att man blir tvungen och rakställa maskinen? finns det plats gör grenrör och Turbo?

//Kirre
Al
331
Alfred
M5 2001
Passar på o fråga då...vad krävs för att rätta upp motorn så det blir mer plats?
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Hmmm, det är skillnad att bygga ihop en motor som går 402m och inte påfrestas längre än så. Även om det är ordentliga fullgasrepor.
Vs motor går på nära fullgas på bana, varv efter varv efter varv. Det är en stor skillnad för att inte säga stor bedrift att få det att lira på det sättet!!

Båda har gjort bra ifrån sig, men man ska inte klanka ner på VS för att han har lagt ner mycket pengar. Jag tror han gjort det mesta själv!

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Vi har grenrör passande M5 nu. Står en i garaget:)

Maila för bilder

Mvh Andreas
Förlåt en okunnigs dumma frågor men finns det några sajter man kan läsa om dessa vidunder på?

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.