|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Skulle säkert gå att få ut några km till. Men mer än 260 tror jag absolut inte. /Johan Min bil: Länk |
|
| Aja, får väl prova i sommar då :P | |
|
>>Johan99, misstänkte det.... ;o) Min e36 M3 toppar ca 275km/h mätarfart med orginal 17" ///Tobbe |
|
|
Hmm. Konstigt. Har haft uppe min i 270+ på mätaren, och jag har också 18". Nu kan ju iof mätarna visa olika. Inte omöjligt. Nu är ju inte min orginal dock. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
toby: Jag hoppas du förstod att jag skojjade ;) /Johan Min bil: Länk |
|
hampe m3 |
kanske bilen va litte trött?? inga problem att dra in varvisen på rött på 5te växeln m min 3,0a, o inte stod hastighets mätaren på några 250-260km/h då inte, mätaren ut. uttan spär+system mistankar om andra kammar då den drog sinesjukt i upp mot 6000-7000 varv om man jämför m polarnas 3,0 som slackade efter.. |
|
>>Johan99, jo det har jag förstått, det gjorde jag med... ;o) |
|
| Hur slutkörd tror ni en M3 -94 som har gått 20 000 mil är ? | |
|
Hur långt är ett snöre? Mvh Per |
|
|
Precis...det är helt jävla omöjligt att säga. Det beror helt på hur bilen är servad, och hur den är körd. Missköt servicarna och gasa när den är kall så rasar även en M3:a ganska snart... MVH: Henrik ///M3 |
|
| Det där med att ha olika hjul påverkar inte mätarfart kontra varvräknaren!! Kör man 90 blås så står varvräknaren ALLTID på samma varvtal oavsett om man har 15" eller 20" hjul! Däremot så skiljer sej den faktiska hastigheten beroende på hjulens omkrets. Alltså kör man 90 km på mätaren så kanske bilen i verkligheten går 85 km. Tvärtom blir det med större hjul. /Janne | |
|
Bra m-julle! Kan ju förtydliga med Kör man 90 blås enligt hastighetsmätaren så står varvräknaren ALLTID på samma varvtal oavsett om man har 15" eller 20" hjul, förhållandet påverkas bara av vilken växel du har i. Vid 7400rpm (varvstopp) på femman hade min M3 -94 275 km/h på mätaren. |
|
| Ja det är sant! Självklart e de ju så :) | |
|
För många år sedan så gjorde TS motor en test med och utan luftfilter. Testen gjordes på deras rullande landsväg. Skillnaden blev att utan luftfilter ( fritt inblås) så SJÖNK effektsiffrorna. Så, skaffa annat luftfilter är att kasta pengarna i sjön. M3/// Mullret |
|
|
Jag har gjort ett sånt test på min M3a på TS motor i Åstorp. Vi körde några repor utan luftfilter och hållare och med huven öppen........ Den gav betydligt MER effekt och vrid på låg och mellan varv. så bla bla bla om att det inte går att få ut mer med annat luftfilter är inte sant. Motor är strypt på insugsidan kolla in en grupp A M3:a. Större plenum ingen LMM större filter. Men att köra utan filter eller med filter som inte renar eller som tar in varmluft är ju sämre än att köra orginal. Var det inte TS motor som gjorde något med en Golf VR6 i Bilsport för många år sedan? jag har för mig att artikeln gick ut på att dom fick betydligt mer effekt än tidigare. Var det inte VW-custom speedparts demobil? |
|
|
Jag hade KN insatsfilter i min först, nu har jag kört med öppet ett tag, men VÄLDIGT bra avskärmning. Tycker det känns som den är lite mer varvvillig faktiskt. Tror det gör mest om man har lite annat trim också. Större på avgassidan bör ju resultera i mer effekt när man gör större på insugsidan. Tycker jag låter logiskt. MVH: Henrik ///M3 |
|
| Läste lite snabbt såg inte om någon annan skrev detta. Hittade på någon sida för nåt år sedan att det gick att köpa en v-max modul som gjorde att den elektroniska fartbegränsninegn försvann om jag inte kom ihåg fel. | |
|
Många M3:or i tyskland har den där V-max modulen. Vet inte vad det är dock. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Hjulstorleken kan ju faktiskt inverka på vad hastighetsmätaren visar vid toppfart;) Bara för att krångla till det alltså... ...så länge motorn inte orkar dra ända till varvstoppet och hjulen är större än vad de borde så kommer hastighetsmätaren att visa en lägre toppfart än den skulle göra med mindre hjul. På grund av att den inte orkar överkomma ökningen i utväxling Om alla 3.0 or orkar dra till varvstoppet så är ju detta orelevant dock;) Vad som bör påpekas är ju dock att prata om 17" vs 18" och skillnader i vad mätaren visar är orelevant både vad gäller verklig fart och vad visaren pekar på. Det är vad däcken har för dimention som spelar roll. Ett 225/50 -15 däck har ju större diameter än vad ett 235/30 -19 däck har. |
|
|
10hk??? Min M3 cab från 94 är mappad bytt avgasystem Pipercrossfilter! den är faktiskt bänkad till 315hk i motorn & 279,9 på drivhjulen det har jag på papper! så lite skillnad blir det allt om man gör det på rätt ställe! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.