AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.193

Hur känns M5 E39?

Sida 1 av 2
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Blev faktiskt intresserad av hur M5 E39 känns. Typiskt nog har jag bara åkt med i passagerarsätet och aldrig fått känna på känslan av hur det verkligen är. Hade tänkt att provköra en som finns hos en bilhandlare för att få lite hum om hur den är, men det kan ju bli rätt så omständigt ibland. Kan någon som har/haft en M5 beskriva hur det känns att köra bilen. Som jag har förstått så är den stark redan på de lägre varven. Känns den lättare att köra än E34 M5, syftar på kopplingen bl.a.? Några kommentarer vore perfekt!

//Schnitzer

Har kört både M5 E39 och M5 E34, för det första så är M5 E39 en modernare bil det märker man utan att vrida om nycken.

Den största skilnaden är att M5 E39 har betydligt bättre botten drag, kraften kommer direkt som en jänkare men draget fortsätter ända till varvstoppet. M5 E39 har hel enkelt mera drag på alla varvtal. M5 E34 är mer varvvillig men mera svårkörd. Kopplingen är som en M5 E34 3,8.

M5 E39 är tystare och bekvämare och känns lite mjukare och klumpigare.
Schnitzer:

Tycker nog att M5E34(Sv-touring) känns mera racig än E39 kan ev bero på att E39 är tystare och man upplever inte farten på samma sätt som i E34:an.

Och precis som M femman säger så är E39 mera som en jänkare(bra jämförelse)finns väldigt mycket bottenkraft medans E34 måste få varv. Jag tyckte nog att E34 var roligare än E39 och fick jag välja mellan dessa så står valet på M5E34.

sorry och jag famlade iväg:))

Schnitzer!!!

Fick åkturen mersmak??? :)

Z-POWER!

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M femman: Ja, den är inte lika sportig som M5 E34.

starre: Ja, M5 E34 är faktiskt underbar, men blev bara lite sugen på en M5 E39. Kunde inte hjälpa det. Köper jag en M5 E39 så kommer jag garanterat lite längre fram i tiden att köpa mig en M5 E34 som jag kan spara undan.

Anders.W: Jo tack, den gjorde den! Vore inte helt fel att ha en sådan. Du får köpa dig en till tycker jag. Tänkte se om man kunde få köra en E39 M5 när jag är i Tyskland. De har ju gått ner en hel del i pris.

//Schnitzer

Ja, håller med killarna.

Inte lika sportig som e34 i käraktären, men för vardaglig användning på alla sätt bättre. T.ex komforten är 10p. Och urkraften från motorn, från 2000rpm är det PANG! och ryggen är klistrad.

Inte min för tillfället dock:) Har väl cirka 2cyl och 55hk:) Passande nummer skylt "JOJ-55" 55är HK antal och t.o.m. "JOY" är felstavat!

:)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
bayerischemotor: Lugn, du kommer att få ordning på din M5. Det borde ju lösa sig i veckan.

Ja, M5 E39 lockar ju mycket med sin 400 hk V8:a. Även om den inte är lika sportig som E34 M5 så kan man ändå säga sportig, för det är den. Det är skönt att kunna få drag på de lägre varven, spceciellt när man har en hög växel. Jag skulle nog trivas i en sådan!

//Schnitzer

Ja en sak är helt säker Schnitzer, när man satt sig bakom ratten och kört en runda, så måste man bara ha en! Mycket beroende framkallande! Otrolig bil. En drog helt enkelt. Fast jag inte behöv bilen direkt nu så längtar man ändå, nåja man kan ju trösta sig med att "hon" sover i garaget förtillfället.

Jo det löser sig nog. Man måste vara lite själv ironisk bara...

Hade ju som nämnt på 3-serie forumet liknande fel på 330'an och där var det endast en liten puts av Kamaxel sensorn som behövdes, det gjorde ju BMW gratis iom inspection 2 servicen.

Man kunde faktiskt tro att M5 E39 har turbo, för så otroligt stark är den på låga varv, nu är det ju dessutom inte så att den är lite tråkig som en turbo kan vara, nej, vid 4000rpm så då märker man att nu är monstret vaken, då skuffar det på perfekt ända till varvstoppet vid 7000. Jag trodde i borjan att varvstoppet var vid 6500, eftersom nålen verkar ha en fördröjning eller helt enkelt inte hinner med när gasen är i botten på 1'an.:)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
bayerischemotor: Redan nu känner man att man vill ut och åka. Typiskt nog så finns det ingen precis där jag bor som man kan låna och känna sig för hur det är. Det får väl ta sin tid, men det ska bli en innan jag hamnar i graven. Den saken är säker!

//Schnitzer

Längtar efter första provturen av M5 E60...
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M femman: Ja precis! Man får hoppas att det inte dröjer för länge bara.

//Schnitzer

Schnitzer: Har du vägarna förbi trollhättan så är det bara att kika förbi på en provtur.
/Jonas
Schnitzer!!!

Det blir en annan M bil nu.!!!

Z-POWER!

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Har ägt en UNICHIP:ad M5 -95 i 3-4 år!
Tänkte ett tag byta till en E39 M5 och har provlört sådana korta sträckor.

Vad jag kommer ihåg nu så här några år efteråt så är min korta sammanfattning av skillnaderna mellan min M5 E34 och provkörda M5 E39:or:
- det var ingen större skillnad invändigt
- det kändes spontant ingen större skillnad i kraft (varken på höga eller låga varv) eller att köra dom. Dock vet jag ju att det är skillnad. Men inte så stor att jag skulle tycka att det är värt en massa pengar att byta till.

Alltså förvånansvärt liten skillnad i allt utom utseendet. E39:an är ju så myckst snyggare! Det kan möjligen vara skälet till att hosta upp en massa pengar extra!

Och sen finns ju habegäret som kan välta allt sunt förnuft och all logik överbord!

Per L
Va! M5 E34 är ju så mycket snyggare! ;)
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Indeed!

Never feel sorry for yourself.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
lidberg: Har eventuellt vägarna förbi imorgon. Ska "kanske" ner ner med min dator till Göteborg på lagning. Jag kan ju höra av mig när jag är i närheten av Trollhättan på hemvägen.

Anders.W: Jaså, vilken blir det nu?

Jag tycker faktiskt båda är lika fina!

//Schnitzer

Schnitzer: du kan inte prova den förrän om ca en månad, då bilen är avställd nu.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
lidberg: Aha ok! Jaja, men det blir säkert fler gånger som jag ska ner mot Göteborg. I sommar någon gång kanske.

//Schnitzer

Visa användare
33
FFG
M5-00
Ducati 996 Biposto 01
Har haft många bilar i mitt liv. Bilkörningen har länge varit ett måste. Efter att man ”råkade” ramla över en M5 E39 så har livets ändrats helt. Bilen skapar ett BEGÄR. Längtar till våren och torra vägar. Varje gång när det har varit torr och isfritt väglag på helgerna så har M5 fått känna färg. I börja var frugan riktigt rädd att sitta bredvid. Nu har hon vant sig. Kaksar oftast till våra vänner att bilen ”Flyger” fram. 2 sista turer var till Nynäshamn på krogvägar och till Mariefred. Testade lite i Läggesta backen på motorvägen. Alltså uppförsbacken mot Stockholm. Vilket drag. Uppe på backen visade mätaren 230.
Då släppte jag gasen men det fanns kvar att ge. Alla som känner till denna backen så är det inte vilken backe som helst. Bilen är riktig underverk. (När den fungerar) Nu tänker jag bayerischemotor och hans beskymmer. Jag lider med honnom.

Mvh: FFG

Visa användare
33
FFG
M5-00
Ducati 996 Biposto 01
Vi kan också ta provtur med min bil om du har vägarna till Stockholm. Bor Mellan Södertälje och Stockholm.

Kommande sommar bli svår. Vilket skall jag välja.

Ducati 996 eller M5.

Bägge två lika roliga ;-)

//FFG

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.