|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skrev om detta tidigare idag men av nån anlöedning blev et inlägget raderat.....fick många svar men jag tar om det från början: Sålde min bmw e34 för 1.5 vecka sedan,en gammal bil med 30000mil på mätaren 89:a årsmodell,idag ringer killens kompis mej & säger att motorn total rasat & vill att jag ska stå för halva reparations kostnaden??? Har för mej att inga garantier finns,när 2 privatpersoner handlar med varann? Inga avtal eller nåt kvitto skrevs inte,utan han betala kontant & åkte sin väg..... Nu vill jag bara veta,om det stämmer att han inte kan göra nåt? Hotade med advokater & grejer i telefon..... plus att dom inte var speciellt snälla åt min gamla bil... priset prutades också en lite summa & bara det tycker jag ska låta vettigt från min sida? tacksam för svar mvh | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
generellt så finns inga garantier, och för affärer mellan privatpersoner gäller inte samma regler som vid företagsförsäljning. däremot kan du bli skyldig att ersätta fel som du medvetet dplde för köparen, dvs om du har farit med osanning. men om du sålde bilen med gott samvete, dvs utan att du visste om några fel, så kan du vara lugn. du har ju knappast någon aning hur de kört med bilen, dvs den kan ju ha gått på fullvarv med en husvagn bakom i en vecka, och då är det knappast ditt fel att den rasar. mvh Johan |
|
Som jag skrev i den numera raderade (varför?) tråden, jag tror du sitter rätt säkert till eftersom bilen var billlig (?) och prutades också ned en del. Hota med advokater/jurister kan alla göra, frågan är bara om de kommer någonstans sedan, i det fallet lär de inte komma långt tror jag. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
ok,ja många svarae på mitt gamla inlägg...vet ej varför den togs bort..."olämplig rubrik"? Johan (autopower)-jag sålde bilen med gott samvete...."alla" gamla bmw motorer tickar från & till så även min,även om den var ganska tyst ändå.....köparen undrade över tickandet & ringde sin kompis som skulle var en "bmw-expert" & denna sa att det förmodligen kommmer från ventilerna.....ok,sa jag det är möjligt...pga av detta lilla "fel" fick han ner priset lite till & det blev då affär..... som du också sa att,ingen vet hur dom kört med bilen efter dom lämna mej,jag misstänker starkt att den inte blev söndagskörd precis..... men jag ska stå på mej,några pengar får dom inte av mej. mvh |
|
-BeeMWe- |
Du kan vara lugn. Kolla köplagen paragraf 19 till 20. 19: Kortfattat står det att om du inte kände till felen sitter du lugnt(ganska lugnt endå, svårt att bevisa om du visste om dem också). Tog du ut tex 60 papp för den så anses den nog varit i sämre skick än väntat. Eller tvärt om om du sålde den billigt. Miltalet har en viktig del i det på din sida att kunna försvara dig. Samt att... 20: Han ska ha undersökt bilen och antagligen lagt märke till att det inte stod riktigt rätt till med motorn. |
| det är alltid bra både ur säljarens och köparens synvinkel att man skriftligt genomför affäreren. Ofta skriver man att bilen köps i befintligt skick men då ni inte verkar ha upprättat något sådant vet jag ärligt talat inte riktigt vad som gäller. Men jag skulle ändå vara lugn, be honom att hans advokaten kontaktar dig så får du väl se vad som händer, | |
-BeeMWe- |
Befintligt skick finns inte längre. Enda problemet jag kan se här är att om han säger att du sålde bilen för en mycket hög summa som gör att bilen kan anses varit i sämre skick än väntat. Alltså om du blir lurad av honom. |
-BeeMWe- |
Tolka mig rätt med befintligt skick, det finns men inte i "den mån det kunde användas förut". |
|
hm....det är som en skrev i det gamla inlägget.."en bil med 30000mil på mätaren,då får man ju räkna med att något kan paja" & jag tror att ingen seriös advokat tar sig an ett sådant här fall....det måste ju kosta penagr oxå?....bilens pris var 12000kr,så det är inga dyra saker vi pratar om nu..... sedan finns ju inga kvitton skrivna så......vill jag vara jävlig...kan jag ju "komma med" att bilen inte ens är färdig betald.... "befintligt skick" det har jag för mej jag läste nånstans att det skulle inte spela nån roll om man skulle skrivit så eller inget alls på ett kvitto,den skulle ha tappat sin mening... mvh |
|
| Man kan ju int begära mycket för 12 papp & 30000mil.....& en bil från 1989.... | |
|
Varför ringde kompisen, och inte köparen? /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Udo-jadu,det undrar jag också......köparen var en lugn person men hans kompis....en små kaxig typ,uppfattade jag det som.....sedan säger han att han har nån firma som han kan advokat genom....alltså kompisen.. visst lider jag med killen oxå (den nya ägaren) en ung kille kanske(?) hans första bil & sedan händer sådant här...men men...tyvärr kan det vara så ibland.. mvh |
|
-BeeMWe- |
Iförsig om killen är under 18 år och köpt bilen av pengar som han inte intjänat via arbete efter 16 års ålder så går köpet tillbaka. Om man ska anse at 1.5 vecka är en skälig tid för reklamation då hans förmyndare har hand om honom. 1.5 vecka är lite sent tycker jag. Det är kul med juridik :) |
|
Om man i egenskap av privatperson på lagligt sätt skulle "tvingas" lämna garantier på 12-15 år gamla bilar vid en privatförsäljning, så skulle all svensk privatförsäljning av beg. fordon upphöra ganska omgående. Det skulle bli en smal sak att inte ruinera sig då man försökte avyttra en "semesterbil" för några tusen som strax efter försäljning kräver lite reparationer. Allt under 40.000 skulle förmodligen vara säkrast att köra till skroten. Särskillt om det handlar om tyska lyxbilar. Sedan är det väl en uppgörelse i godo mellan köpare och säljare att föredra så alla parter blir nöjda. Men för ovanstående blygsamma köpeskilling så är väl en sådan uppgörelse att gå till överdrift? Leffo |
|
|
-BeeMWe-.....nej då under 18 var han dock inte killen som blev ägare till bilen...19 eller 20 tror jag det va.. mvh |
|
|
Man kan ju undra vad han menar med "totalrasat".....kan ju vara en vippa som gått bara, men att han säger att det är tvärslut med motorn. ///Robban |
|
|
Man har stor undersökningsplikt när man köper bil. Köparen har inga garantier i detta fallet men detta gäller inte dolda fel. Du som säljare har dick ansvar för dolda fel. Med dolda fel menas sådana fel som man inte kan upptäcka vid en normal undersökning. Frågan är vad som hänt med motorn och om "felet" som orsakade att motorn rasat redan fanns där när bilen såldes. Sen beror säljarens ansvar mycket på själva objektet. En gammal bil med lågt pris och som säljs i befintligt skick får köparen tåla ett det finns en hel del fel på. |
|
|
Mycket svårt att överhuvudtaget hävda nånting som köpare när man köpt bil privat !!! Ord mot ord Osv . Ta advokat pratet med ro du!! ( sen är det ju upp till dig om du vill kompensera etc !!! ) Mvh Christer "Den som har mest grejer när han dör vinner!!!" |
|
|
Visst är det ord mot ord.....motorn var enlit mej i bra skick när han köpte bilen & jag har själv kört med bilen nästan ett år utan minsta problem! Jag är ingen motorexpert...men han sa att en ventil legat lös & detta skulle gjort att en kolv flög åt skogen.....sedan vet jag ej vad som är sant....dom har ju själva gått & demonterat motorn & jag menar jag vet ju inte om dom ens kunde skruva??....så om jag fattat et rätt så är bilen i garahe nu med demonterad motor.... måsta bara säga att nu mår man ju mkt bättre efter att läst alla inlägg här! |
|
|
En ventil kan inte "ligga löst" i motorn! Däremot kan en ventil gå av vid övervarvning.... Du har inget att oroa dig för, de har inget att hämta med sina "hot med advokat"! Men personligen skulle jag be dem komma in med en skriftlig framställan för att få något att skratta åt! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om dom påstår att en ventil "legat löst" (= amatörspråk)så skulle väl det ha hörts/märkts vid köpet så att säga!! Har de desutom demonterat motorn innan ni ev träffat en ök!!!! Ta ett råd: Avfärda alla anspråk!! Du kan INTE ta något som helst ansvar för detta längre!! Gamla bilar kan i princip rasa när som helst !! Coola du bara ner dig, å låt han betala 1000:-/tim + moms som en advokat kostar. Skulle en lagvrängare ändå MOT förmodan kontakta dig,avfärda iskallt alltihopa, använd råden/motiveringarna som du har fått i denna tråd då de till stora delar är rena utdrag ur konsumentköps-lagen!!! Bli för f-n inte skakis om det ringer en advokat eller dyl, hans enda uppg är att företräda sin "klient" och inte att upprätthålla lagen, kom ihåg det !!! (Mkt osanolikt att detta skulle inträffa ) Förmodligen får han följande råd av "Leif Silbersky" : Lägg ner för f-n : ) Mvh Christer "Den som har mest grejer när han dör vinner!!!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.