|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
bayerischemotor: Genom att koppla ur LMM så går styrdatorn på fasta förprogramerade värden, du kan ju testa vilken sida som är den felande genom att koppla ur den ena av LMM, men om du ska köra med bilen så rekomenderar jag att båda sidornas LMM ska vara urkopplade. Mvh |
|
|
ViccoA: Bra ide, men 5dagar har jag inte tid att stå i en verkstad:) |
|
|
rob_t_j72: Jasså, så bilen funkar fast båda är bortkopplade? Hur bra? |
|
|
Bilen är fullt körbar och går garanterat bättre än du beskriver när du kopplar ut LMM, förutsatt att det är detta som är fel på din bil. Har du trasig LMM så kan bilen starta för att sedan dö hastigt. Prova att koppla ur en i taget och se om den går på tomgång då. |
|
|
bayerischemotor: För att fylla i Bmw-lelle lite till så är det helt ofarligt och motorn kommer antagligen gå bättre, BMW praktiserar detta själva. Det låter som om någon av de två gasspjällskontakterna rasat, har sett två bilar (523 båda två visserligen) få gasspjällskontakterna bytta på BMW Danderyd när jag praktiserade i höstas. Mvh |
|
| OK, ska kolla detta med LMM nu. Återkommer. Tack! | |
| BTW, kan jag få några felmeddelanden om jag kopplar ur och startar? Ska jag ta ena först, eller ena turvist eller båda av direkt? | |
| Det kommer inte upp några felmeddelanden annat än i DIS om de tänker kolla den på BMW-verkstaden. | |
|
OK, testade nu detta. Tog först bort båda LMM, bilen startade bra och gick hyggligt på ca 750rpm. Stannade inte, men varvade (lite bara:) knackigt, ungefär som om en bil inte går riktigt på alla cyl. Kopplade sedan fast LMM igen, och då går den nästan som normalt tycker jag. Lite hög tomgång i början ca 1100-1200rpm, men sjönk hela tiden ner till ca 700rpm, normal ligger den på ca 500rpm, ville inte ha igång bilen så länge i ett garage hastigt dör man av förgiftning... Alltså inget stannande rycking, tror bilen ska explodera gång som jag vittnade i morse! Nu har jag ju druckigt 2glas vin till maten så jag ids inte fara på en tur utan väntar tills imorgon bitti. Men verkade klart bättre. Löskontakt? Nåja, hur som helt tror jag att BMW säkert får felet lokaliserat imorgon, kul att ingen varningslampa tänds fastän båda LMM är urkopplade:) Lite darrig, gick liksom lite resonans genom bilen, speciellt utan LMM som om motorn gått litet ojämt, men inget hoppande av varmätar nålen eller liknande, den var helt klart jämn. |
|
| Vad bra att den känns bättre. Återkom med vad verkstan säger,okej? | |
|
Bmw-lelle: Absolut, kan ju vara bra info till informations databasen i BMWPowers forum. |
|
| Körde bilen till BMW kl8 (7svensk tid), och bilen tänkte igen stanna när jag startade den i garaget, men klarade sig, var ytterst känslig och bluddrade i början, men när den blev lite varmare upplevde jag den som bättre. Ca 15km till BMW från mig så när jag nästan var framme var mptprn varm, och jävlar den sparkade på som vanligt! Hurra! Nåja man ska ju inte ropa Hej innan man är över Ån, so ska dämpa ner lite nu. Lämnade iallafall bilen där, och meken som tog hand om den har servat den förut. Förklarade det hela för honom så han kommer att köra diagnos på den, nånting trodde han också på, antagligen kanske nån del som håller på att gå iallafall... Men konstigt att den funkade lite bättre denna gång då den blivit varmare...? | |
|
De hittade inget fel... Ingen sensor som var trasig eller liknande, den hade gått lite snålt?... Tydligen inte LMM, så vad? Han tyckte också bilen fungerade nu... Han menade på snabbservicen att nu är det inget han direkt kan göra utan den måste till service sidan... |
|
| Bränslepumpen bör nog provköras.Det är ju ett känt problem med dessa. Snål gång låter som LMM i mina öron. Skall gå att kolla LMM om meken går in i "expert mode" med DIS:en. De borde fått felkoder på LMM då du ju haft dessa urkopplade. | |
|
Ja, de fick felkoder från LMM, men dessa var i minnet, inte aktuella sa han, och det förklaras ju med att jag hade dom bortkopplade... Ska snart fara efter bilen, köra den riktigt varm m.m. Kan ju nog vara så att tändstiften blev igen sotade eller nåt, för båda BMW killen idag och den på andra BMW stället där den målades sade att bilen startas och stängs många gånger för bara nån sekund pga flyttningar m.m. Och bilen var ju där i 5dagar, kanske 2flytt per dag + in och utkörning så är man ju snabbt uppe i 10st några sekunders gång... Men ska kolla inom en stund. Följande blir nog att jag rengör LMM, min kusin hade passande verktyg. |
|
| Bilar brukar ju kunna gå dåligt efter en service, då flyttar de ju runt bilen säkert 10ggr med motorn igång 20sek per tillfälle, så första kilmoetrarna brukar ju bilen gå skakigt. Där finns även anledningen till att snittförbrukningen ökar vid verkstadsbesök. | |
| Hade det varit en gammal tvåtakts Saab från 60-talet så hade det varit förståligt men på en nästan ny M5 så är det oacceptabelt! Pinsamt BMW! Man måste kunna lita på sin bil. | |
|
Sökte bilen, pratade med meken igen, han sade att LMM hade felkod, men det var antagligen för att jag kopplade ut dom igår, lite dumt gjort, så man kan inte säga om det berodde på dom. Felet var heltenkelt får snål gång och felet är borta nu! Magik? Vet ej, men bilen går som ett skott, peppar, peppar ta i trä... Bultade katiskt i bordet nu:) Han tyckte jag ska köra med bilen och se om det är borta. Så om det kommer tillbaka regör jag LMM att börja med, men vill inte göra det nu eftersom den funkar, men min tur har jag sönder nåt. BMW bjöd på Diagnosen. |
|
|
Tjena! När det började bli lite kyligt i höstas, började min M Coupe at uppföra seg på et liknande sett när jeg startade den for så at stoppa den etter några meter.. (flyttade den bara kort). Den dog når jag startade den igjen, og var konstig på tomgång (både lite håga og låga varv). Kollade rundt lite, og detta var visst vanligt på endel nya BMW.. (min onkel med en e46 320 hadda samma problem) BMW sa at man burde la den stå lite på tomgång så den blir litt varm.. nånting med at den inte hann stilla inn tomgången.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.