|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jäävla BMW klåpare! OK, efter att ha haft M5'an på BMW's plåtverkstad i 5dagar (för att byta dörr) fungerar inte bilen! Motorn är helt kraftlös. Går fint om man kör med lilltån på gasen till högst 2000rpm, om man slår gasen i botten blir den helt utan kraft och börjar knycka, likaså fast man sakta gasar upp... Härligt! Så vad kan ha hänt... BMW håller ju sig som vanligt ytterst politiska, jävlar kan liksom inte ta sitt ansvar, om jag kunden märker att bilen har nåt fel direkt när jag startar den (hela bilen skakar och tomgången onormalt hög). Men tänkte först såhär: OK den har inte varit igång på 5dagar och är kall, så kanske den blir bättre, jag ger den en chans, men nej den blir bara sämre... På måndag först får jag diagnostik test. Ingen varningslampa lyser i bilen. Är det nu det berömda MAFS? Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk | |
| Har svinen varit ute & "provkört" tror du?? | |
|
Varför inte börja med att rengöra LMM? Började precis bli sugen på att köpa M5 E39 igen men nu tappade jag lusten igen. Tragiskt att BMW inte tar sitt ansvar! |
|
|
M femman: Tänker inte själv börja böka nu.... Hastigt påstår de då att jag pillat med den, då kan jag glömma att få det på nån sorts goodwill... Mosse: Exakt min tanke! Kanske de haft roligt med den... De var så otroligt konstiga mot mig då jag hämtade den idag, och jag tänkte på måndag att jag antecknar vad exakt milen är, men tyckte att det vore onödigt eftersom de hade påstått att jag skulle få bilen på tisdag kväll! Men nej, sedan torsdag, och först idag på eftermiddagen fick jag den, 5dagar för att byta en dörr! Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
OK, efter en stunds eftertanke kanske jag skulle kunna försöka rengöra MAFS, nån som vet hur? Elektrowash pratar de om på m5board, men hur blir det i norden? Har Biltema nåt skräp som kunde gå? Och de pratar även om nån speciell TORX skruv? Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
bayerischemotor: Tog du ingen mätarkontroll vid inlämning av bilen?Då är det lät att se om det är några extra km/mil på mätaren.Bmw har speciella doser där de läser av ställningen. Jag gjorde alltid det vid inlämning av min bil+kontroll före/efter in/ut lämning av bil, sen att de tyckte att jag var omständig är en annan sak:)) |
|
|
bayerischemotor: Här är en länk hur man gör rent LMM Länk det verkar vara busenkelt! Hoppas det här räddar din helg. |
|
|
Apropå att få sin bil sönderkörd när man lämnar in dom på verkstan så har jag ett bra exempel med min förra M5 E34. Hade råkat köra av den undre läppen på främre kofångaren. En bekant rekomenderade en lackeringsfirma så jag lämnade in den för ny lack och montering av läppen. Killen jobbade med bilen i nästan en vecka och när jag hämtade bilen så började strulet. I vanliga fall så brukade snittförbrukningen på färddatorn vara 1,4l/m nu var den 2l/m. Soppan var nästan slut trots halv tank vid inlämnandet. En millimeter av bakdäckens mönster var borta. På vägen hem så hördes ett lätt skrammel från motorn som inte gick att lokalisera. Nu började även kopplingen bete sig konstigt och skammret blev högre för varje växling. Jag lämnade bilen till en mindre BMW verkstad som konstaterade att kopplingen var tvärslut och hade exploderat och det var lösa bitar som skrammlade. Kul...vadå buskörd. Killen som hade lackat bilen nekade och jag orkade inte tjafsa men han förlorade ett par kunder. Tyvärr så vet jag att kundbilar inte behandlas allt för väl. Har själv jobbat i bilbranchen och vet att vissa leker mad kunders bilar. Fullgas med kalla motorer osv. Därför undviker jag att lämna in min bil till större värkstäder och firmor där jag inte känner den som jobbar med bilen. |
|
|
Nu kanske folk fattar varför jag servar min bil själv. Gammal skit blir ingen glad av! |
|
|
bayerischemotor@ byt dörr ?? har de då haft batteriet bortkopplat kanske ????? då är det väl -DME-minnet som måste lära sig bilen igen, eller hur ?? det är väl bara att köra lite försiktug i början tills samtliga värden ligger tillbaka i minnet - eller ?? detta är det mest positiva jag kan komma på ;);) - det är ju så att de faktiskt skulle har kört någon mil (EJ buskört förstås) med bilen innan de återlämnade den till dig, istället har de väl undrat i 3 dagar vad felet kan vara ???? - hur exakt det förhåller sig med -DME-minnet vet jag tyvärr inte, bara att den tappar minnet om batteriet är bortkopplat en längre stund - - fråga de OM batteriet var bortkopplat samt vad som händer med -DME-minnet då, NÅGON DÄR på -BMW- BÖR VÄL VETA :):) |
|
|
M femman: Tack för länken, men var till Biltema men där (föga förvånande) fanns inte passande TORX, den är 6 stjärnig på höger sida och typ konstig 5 stjärnig på vänster sida... Samt att det är en "pigg" upp i mitten av stjärnan... |
|
|
Passande special-bits finns på Kjell & Co. |
|
|
De påstod att batteriet inte varit bortkopplat. Den går bättre ibland dock... Dessutom har batteriet varit borta förut, t.ex då jag hade ABS modulen bytt, men då var kanske strömmen borta endast nån timme... Nu kan den ju varit dygn borta... MEN klocka, radiostationer alla inställningar var kvar! TOM förarbänkens minnen, detta tyder ju på att dom skulle tala sanning... AIRBAG varningslampan hade dom dock nollställt eftersom den blev orolig då airbagen sitter i dörrfodret... ARRGGHHH!!! |
|
|
David E: Jag bor i Finne-land:( |
|
| Det verkar konstigt! En torx är ju 6 stjärnig. Kanske det inte är första gången din bil har problem med LMM, kanske någon har rengjort dom någon gång innan? Har du ingen torx bits som passar så kan du använda en vanlig spår mejsel och köpa nya torxskruvar på måndag så du kan rengöra LMM och slippa leva i ovishet i helgen. Varför pajar alltid bilar på fredagar? | |
|
Ok visste inte att det var i finnland. Länk Var denna sats jag tänkte på. Finns de som liknar torx med hål i den satsen. Mvh - David E BMW CS#3624 BMW SC#116 |
|
hampe m3 |
lider med dig beyrishemotor, håller tummarna för dig o din bil, hoppas att det ej är ngt allvarligt så du slipper gå igenom samma ångest som jag va tvungen att genom lida föra året. Brukar också skriva av mätar ställningen men tyvär hjälper det föga, fota ihop m ngt som kan styrka dagens datum.. fick tillbacka min m3 med 30liter mindre bensin i tanken + LITTE små fel.. Men jag ljög då hette det.. Min första bil jag hade möte jag i stan när den va inlämnad på service, men det får man tydligen räckna med presis som fel olja, slut kopling, repor, bucklor, slittna däck, keffa hjulinsälningar, av bryttna mat lister, ej lagade fel, för litte olja i bilen, utt ryckna varnings lampor, kvar glömda verktyg i motor rummet mm. dessa sacker har jag råckat ut för alla på märkes verkstäder.. Minnen kommer tillbacks när man hör sånt här men jag hoppas det bara är ngt tillfäligt |
|
hampe m3: Tack för medlidandet... Man blir sååå less när man inatt kommer att se mardrömmen med ett tal på räkningen som bara stiger och stiger:( Speciellt när man denna månad betalat 2000€ semester resa, och ca 3500€ objektiv till kameran:( Detta är möjligen pengar man hade behövt nu... Enda positiva att ifall det blir en lång verkstads vistelse så sticker jag söderut om en vecka, så bilen borde väl vara fixad då tills jag kommer hem. För jävligt helt enkelt. Speciellt när man VET att bilen var i topp skick när man lämnade in den. |
|
| Jag beklagar, och det visar sig att BMW Finland inte är bättre än sina kollegor i Sverige. JAg hoppas verkligen att det löser sig. Med tanke på dina inköp hos firman tidigare skulle jag kontaka "din" säljare med problemet. | |
|
Fruktansvärt tråkigt! Det är sånt som man inte vill råka ut för på M5 E39, men det är nästan så man får ta med det i kalkylen. //Schnitzer |
|
|
bayerischemotor@ E39 M% ?? sorry, det jag sa gäller E34 M5, ber om ursäkt !! M5touring register |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.