|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Centrallåset på min e28 fungerar inte. Finns det något klassiskt fel? Eller någon som vet var man ska börja? MVH Lundin | |
518i slow mobil |
Kolla så det kommer el fram till motorerna och så de inte kärvat ihop... E28 är en bra hållbar bil! Fartblind blyfot... BMW e28 registret #154 |
| kolla om en säkring har gått sönder | |
| Nej el till motorerna kommer det nog knappast, för om så var fallet så borde väl nån motor funka. Tror knappast att alla kärvat sönder samtidigt... Vart sitter säkringen? Har ju kollat dom under plastkåpan under huven och där är alla hela. | |
henkeboy |
Hallo jag har samma problem fast c-låste funkar ibland! men bara ibland. Kan det vara erjade kontakter? |
PIST OFF |
Har samma problem.När ja skall låsa dörrarna med fjärrlarmet så stängs dem men öpnnas igen så ja får låsa med nyckel.2dar sen slutade höger bak funka också funka.Är det en säkring till alla dörrar?? 20tum SPLITT |
| mellan värmepaket och handsdack finns ett styrrelä. Ett svart högt relä. I detta relä finns det en värmesäkring som kan lösa ut. Värm ihop den med lödkolv igen. Om den löser ut igen så är det troligtvis fel i någon av motorerna. Lycka till. | |
| Har kollat styrrelät nu och det var inga synliga brännskador eller linande och säkringen var hel. Men på kortet sitter en liten vit kub ca 1,5cm x 1,5cm och om man skakar på kortet hör man att något är löst innuti den. Vad kan det vara för något? Ska det vara så? När man låser hör man att det knäpper till i alla motorerna men dom låser inte. Vad kan det vara som är fel? | |
|
Kolla så att inte något av låsen kärvar om ett av låsen med c-låsstyrning kärvar och låsmotorn inte orkar "dra" det så "tolkar styrenheten detta som att bilen ska vara upplåst och låser inte. Vanligt om ett lås fryser att det blir så. Kolla båda framdörrarna och bakluckan så att inte nån av dessa är kärv. LTK, kung i Alingsås |
|
| Okey tack för tipset ska kolla det. Har nyss vart i kontakt med BMW och dom säger att dethär "styrrelät" egentligen är en "kontakt för stötverkan" dvs en grej som känner av om du krockar och därvid låser upp alla dörrar. | |
| kolla under baksätet sitter lite säkringar där gör det på min bil varjefall har en e34 | |
| Har smörjt alla lås mekanismer på hela bilen nu, samt kollat varenda en motor och alla fungerar perfekt om man bara kopplar dom till ett 12 volts batteri. Altså motorerna fungerar, låsen är smörjda, smältsäkringen kollad. Men när jag låser är allt som händer att motorerna knäpper till lite (VÄLDIGT LITE) Ska kolla under sätet imorgon. Tacksam för fler svar!! | |
518i slow mobil |
Kanske kan vara fel på en kabel? Håller på att koppla in centrallås och får inte reson på min baklucka. Hur ska motorn vara inkopplad? E28 är en bra hållbar bil! Fartblind blyfot... BMW e28 registret #154 |
|
Nej jag tror inte det är fel på någon kabel, har kollat på alla de klassiska ställena i dörrarna osv.. tror stenhårt på det förbannade relät.... har eftersökt ett nytt på bildelsbasen.se ang bakluckan så på min går det bara in två kablar till motorn, en plus och en minus, det är allt. Skulle tro att relät växlar strömmen beroende på om den ska låsa eller låsa upp. |
|
518i slow mobil |
Kablarna vet jag. Hur drar den i låset? Så den låser upp? Som jag tänkt mig så ska den dra i den lilla låsprylen på lås kolven i bakluckan men då måste nyckeln sitta i.... Hur göra? E28 är en bra hållbar bil! Fartblind blyfot... BMW e28 registret #154 |
|
Den sitter i en liten spak kan man säga, den går upp till själva låsmekanismen. Har kollat under sätet nu. Ingen säkring där!! N u ger jag snart upp.... det m,åste ju vara det där jävla relät eller?? |
|
|
Jag har samma irriterande problem. Samtliga centrallås fungerar om man kopplar till 12V direkt till dem, men annars inte. Det började med att en del dörrar inte låstes upp, sedan så ville de bara ibland. Nu är alla stendöda. Jag har provat att felsöka, men det känns ganska hopplöst. Suck! Det var iallafall intressant läsning om idéer vad det kan vara. Jag ska kanske ta ett nappatag i helgen. Då skulle det vara mildare väder. |
|
| Jo det hade ju vart ännu bättre läsning om man kunde hitta och åtgärda felet! men men får tacka så mkt för alla svar. Det MÅSTE vara det förbannade relät.. och tänk!! skiten kostar 1300:- och verkar inte gå att få tag på beg nån stans. | |
|
Min bil krånglade i går, den låste typ hö-bak & vä-fram och ibland inget av dom, eftersom att låsen är elstyrda så kan man väll bara skylla på vädret. När det är fuktigt så får jag som mest problem så frågan är ju om det kommit fukt i kabelstammarna,jag förmodar att dom är förgrenade med kontaktstycken nån stans och dom lär ju inte fått smörj sen bilen va ny kolla alla kontaktstycken som har med senrallåset att göra för det ska i alla fall jag göra. Tycker det verkar som en bra början, du har troligen nått jord fel eller miss kontakt. |
|
|
Lundin: Har du kollat styrenheten till c-låset, den som sitter bakom sidoklädseln vid passagerarens fötter så att säga? Den sitter i ett litet hålrum innanför/ovanför högtalaren. Inte på mittkonsollen utan mot bilens yttervägg så att säga. Tag loss klädselbiten så ser du skruvarna som håller den. Är ett högt svart relä. Kanske är det det som sitter mellan hanskfacket och värmepaketet på din bil. Om du behöver ett sånt högt svart styrrelä så har nog jag ett du kan få köpa till ett bra pris. Den som spar han har.... LTK, kung i Alingsås |
|
|
LTK : Ja det "styrrelät" är egentligen ett relä för stötverkan dvs ett relä som ska låsa upp alla dörrar om du krockar. Jag är rätt säker på att det är det som är fel, finns inget annat som kan vara fel så som jag ser det. Vad ska du ha för det? och är du 110% säker på att det funkar? Dr dolittle: har redan smörjt varenda jävla kontakt femtielva grr, men det kan ju vara det som är felet på din. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.