AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.222

Varför inte döpa om trimning till turboforum!

Sida 5 av 7
JO
158
JONAS BMW CS:4338
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Vilket dagis..

(O=00=O)

**Allt går om man bara vill**
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
FlithPig Du har fel, Jag hade min 635 Turbo av 80 års modell regad och besiktigad i 3 år, utan problem. Bilen såldes till en Yngling i Kristianstad trakten och han totalkvaddade den efter 3 dagar. Motorn har jag fortfarande liggande i garaget eftersom jag tyckte synd om fjortisen som köpt bilen, så jag köpte tillbaka Motor och låda.

Om det inte skett stora ändringar i vägtrafik kungörelsen sedan 2000 så är det lugnt att besiktiga bara man följer reglerna, men så är det med allt här i livet.

Det som gäller är att om turbon är i funktion, och ger ett laddtryck får inte avgasvärdena ändras. Laddtrycket får öka motorns prestanda med max 20%, vridmomentet får inte ökas med mer än 10%, I de fall då SBP bedömt att förändringen påverkar motorn ur avgassynpunkt, begärs intyg, annars finns det ingen grund i vägtrafik kungörelsen att anmärka på en installerad turbo om den inte ger förhöjd motoreffekt, förändrar vridmomentet, eller ändrar avgasvärdena.
Besiktningsmannen har visst utrymme för att göra en egen bedömning och det gäller naturligtvis att vara smidig i dessa samanhang och på ett klart och tydligt sätt tala om vilka paragrafer i vägtrafik kungörelsen som gäller, dessutom så är det till sin hjälp att skaffa intyg på att konverteringen styrker påståendena här ovan. Byter man motor se då till att byta till en rätt motorfamilj d.v.s en som är godkänd för bilen.

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
BMW-båstad: Du måste skämta!!
Jag har en 1974 års BMW..:) med förgasare å brytarspetsar.

ska åka å besiktiga den ärligt. en efektökning av hela 50-60 hk.

vad som stoppar mig!! inte moralen i alla fall.
Al
20
Aleex
E30-327 Turbo
Detta tjat att de e olagligt att åka bmw turbo. Det verkar bara som de e de som sugtrimmar som snackar så.
Vad är det? Är ni avundsjuka eller eftersom en del tjafsar så?
Fi
85
FilthPig
320i -85
BMW-Båstad: Som ”mr-x” säger går det att konvertera en bil som är äldre än 74 utan större bekymmer. Efter det året kom nya bestämmelser angående miljöcertifiering av motorer. Kortfattat, begränsar dessa regler överladdning till motorer som är certifierade för det. Detta har inte BMW gjort för andra motorer än 02 och 745 turbomotorerna. Har du en sådan motor, eller tex volvo eller någon annan tillverkares överladdade motor så är det också möjligt att montera dessa. Det finns nog överflödig information om detta om du orkar söka i forumet.

Är det ingen som kan skriva något om vad de tycker om att kategorisera ”trimning”.
han har väll förmodligen en 745 motor i 635an, Jag trodde dock inte det var möjligt att besiktiga i sverige, men visste dock om att det går i norge och finland eftersom några kör med 745 spisar i sina kärror. Det krävs även intyg från bmw för att detta ska funka om jag inte minns helt fel..
Fi
85
FilthPig
320i -85
Aleex: Varför skulle någon vara avunsjuk, vem som helst kan köpa och montera turbo i sin e30...
Fi
85
FilthPig
320i -85
Fredde535m: Antar det, som jag förstått det ska det inte vara problem att besiktiga med den motorn i sig. Det som förmodligen blir problem är att man i de flesta fall hamnar ovanför 20% gränsen. Detta går ju dock att lösa genom SFRO. Har du en 535 att utgå ifrån blir det nog mindre problem.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Fredde har helt rätt, motorn byggdes med samma specifikationer och 745:an motor är avgas certifierad

Förenklat så tolkades lagtexten så här:

"1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken)."

Det känns som om det borde finnas ett turbo forum, eftersom det är så många som uppenbarligen trimmar sina bilar med just Turbo. Min gamla pärla är skrotad 2001, och jag har länge tänkt sätta i motorn i min nuvarande BMW 635:a för banracing, men det blir nog en 2,8 L motor, och en 4 växlad låda som passar i regelementet för modifierad i BMW sport clubs serie BMW Cupen.

E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
FilthPig: Du fråga vad vi ska använda våra bilar till, jag svarar för mig själv. Mitt svart är streetrace, strippenkörning, drifting, bruksbil, och att spela in gatfilmer med. Sen är själva byggandet halva nöjet. Mitt bygge kommer ta bra så lång tid pga av att ja fortfarande går i skolan, går ut i sommar, jag jobbar kvällar efter skolan för att få ihop pengar till bilen. De är mitt första bygge och jag satsar på att lära mig, inte genom ett snikbygge, utan ett "värstingbygge" från grunden. Tanken är att ha en bil som funkar till allt som ja skrev.

Mvh Emil

Länk
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
E30_Touring_89: varför väljer du då att bygga turbo (som kommer att kosta dig ca 30 tusen innan du är färdig) på en 320 Touring??? Lägg till dom pengarna och köp en riktig bil istället...

E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
BMW-Båstad: Varför att ja väljer att bygga turbo? för att de är inte möjligt att uppnå den effekten jag är ute efter med sugtrim, + att de skulle kosta mig 700.000 om jag skulle sugtrimma upp till dom hk. 30.000? du måste skämta? bara sprutet kostar en bit över 20.000.

Och varför ja bygger på en e30 touring? För att jag äger en e30 touring, och ja älskar den. Finns ingen mer "riktig" och rolig bil än e30. Och varför bygga på en sedan när alla andra gör de? Och vad menar du med riktig bil? m3a eller? hur kul är dom?.. om du läser mina andra inlägg så ser du varför ja bygger överhuvud taget.

Mvh Emil

Länk
Jaha nu var man inte intres. av BMW och trimma kan man inte heller och jag vet inga bilar som är lagliga och uppföljer kraven för att köra på strippen.

Säger som Jonas vilket dagis!

Fi
85
FilthPig
320i -85
E30_Touring_89: Finns det något reglemente för det tävlingsformer du nämnde? Att byggandet är en stor del av nöjet förstår jag fullt ut, undrar bara om det inte hade varit roligare att bygga något som följer ett riktigt tävlingsreglemente så att du verkligen kan mäta dina prestationer, både vad avser bygget och dina färdigheter på bana eller stripp. Men det är bara min åsikt.

Andersson1: Du ska nog inte ta så hårt på vad som skrivits, de har bara försökt försvara sin hobby, lamt men ändå. Håller med dig om att utan reglemente blir det ganska svårt att utvärdera resultatet från en sådan tävling. Antar iofs att det är mer en show än ett riktigt tävlingsmoment.
Tittar du in på rejsa.nu om ett tag så kanske du kan titta på en film från första bromsningen av min nybyggda motor.

Ska försöka klippa ihop lite denna vecka.

Mvh/Henrik
Al
331
Alfred
M5 2001
Andersson1: Följt ditt projekt ett tag nu. Väntar på bromsningen :)
E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
FilthPig: Bilen kommer vara byggd efter dragrace reglementet! Och då får man köra 10 sekunders repor på strippen!

Länk
Fredde du undrade vilka bilar jag syftade på som kör lagligt på strippen du kan ju ta en titt på min grannes bil.

Gå in på www.hocky.se och titta på Amazonen
Bara för att få nr100 i denna tråd så tänker jag yttra min åsikt

Tycker det är bra som det är nu, och allt snack om det är lagligt eller ej, Tycker ni inte att det är precis upp till var och en att avgöra?

Tror nog att alla som har turbo i sina bmwar olagligt vet om det, och även vad som kan hända?

www.535twinturbo.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.