AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.411

Varför inte döpa om trimning till turboforum!

Sida 3 av 7
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
_Jimmy_, entusiastavdelning på Autopower?

Blir inte det lite som om man skulle införa en "religiös bänkrad" i kyrkan? :o))

Hela forumet är en enda stor entusiastavdelning... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Fi
85
FilthPig
320i -85
E30_Touring_89: Om du tänker efter en stund, visar inte din parallell till f1 vad jag menar? Om du efter det fortfarande är tveksam så finns det nog ingen brist på statistik som stödjer mitt uttalande. Klart det handla om sunt förnuft, om vi hade haft det, skulle vi verkligen behöva en bil med prestanda som vi aldrig skulle utnyttja.

Vill du ha en bil med den effekten så köp då en m3 eller liknande, sen betalar du en försäkring som täcker den. Så att mina skattepengar används till annat än din rullstol och gravstenar till de du råkade köra på när du blåser av vägen. Är det pengarna som saknas för en bmw m3 eller liknande så finns det sätt att lagligt registrera din trimmade bil. Gör du det stödjer jag dig oavsett ålder, det är som sagt en moralfråga…
:)..ja du!!dra in skatte snack nu på ett bmw forum?

vart går skatte pengarna annars då?

bor du i svergie?..kolla runt vart svergies skatte pengar går du!

så betalar du nog hellre rullstolen åt E30 89.
E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
FilthPig: ja håller med om, F1 är inte samma sak som en 400hk bil på gatan, men de ja menar är har man sunt förnuft så gasar man inte på fel ställen och inte där de går/står massa folk.
Tyvär så går de inte att göra min bil laglig pga att de sitter turbo på den och bmw vägrar lämna ut avgas papper på den, Ja lovar skulle ja vilja ha en m3a så skulle jag köpa de, men nu är de så att ja vill ha mer effekt och ja vill ha turbo, därför bygger ja en e30 turbo som uppfyller mina behov.

Så skulle min bil gå att göra laglig så skulle jag göra de.
Men nu går inte de. Och att bilen blir väl inte säkrare för att den är laglig.

mr-x: haha :D

Länk
z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
En Volvo 240 kan vara lika dödlig som en turbokonverterad BMW, sitter det en idiot bakom ratten spelar bilen ingen roll...

För att ta upp det tråden handlade om från början så kanske trimningsforumet kan delas upp, men det ligger väl mest i Autopower.se's eget intresse att hitta en bra form för hur forumet ska se ut om man inte vill tappa för många besökare till andra sidor. För väghållning, bana och körteknik ärl t ex Rejsa ett bättre forum. Pure-pf hade visst ett forum för turbo? O s v
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
E 30_touring_89 om du reggar din bil till ombyggt fordon då! så som ägarna till roddarna gör??
Mvh Danne

Never feel sorry for yourself.
Asså jag måste nog hoppa in här..

Som nån skrev tidigare, "Man bygger en e30 turbo för att man inte har råd med en M3?". Snälla gubben, bygget är halva nöjjet, Jag själv skulle aldrig kunna köra en bil som m3 just bara för att det är en M3, alla vet vad det är för bil och dessutom tycker jag att dom är ganska slöa. Det blir ingen utmaning i en sån bil. jag åker hellre i en diskret bil jag byggt själv som kör skiten ur orginalbilar. Jag kan nog lungt säga att majoriteten idag som köper en m3 är folk i 20års åldern som fått låna pappas kreditkort, och har brist på kunskap gällande trimmning. Och om nån här tror att det är billigt att trimma så tycker jag att den borde kolla upp hur mkt det kostar för att få det å hålla.

Sen vet vi alla att man inte kan besiktiga en bmw med turbo det har det snackats om i säkert 1000 trådar utan att överdriva, så varför börja babbla om besiktning nu helt plötsligt?.

Daniel.F man kan inte regga en bmw som ombygt fordon om man inte har gjort den till ett ombyggt fordon. motorn omfattar inte ombyggt fordon
Fi
85
FilthPig
320i -85
Jag vet inte om det framgått. Det är en moralfråga, men ivrigheten i era argument visar just varför majoriteten av yngre förare är farliga. De saknar förutom erfarenhet framförallt ödmjukhet. Det är ingen av er som överhuvudtaget tänkt innan ni yttrat er. Jag tog upp moralfrågan bara för jag tyckte det var intressant var moralen stod hos dem som turbokonverterade sina gatbilar. Därför att det ämnet redan hade kommit upp så tog jag det tillfället.

Fredde535m: Om det inte är pengarna som hindrar dig från att ha en laglig sportbil, varför har du då inte en sådan och kör med på våra vägar. Sen håller du dina projekt på en bana där de egentligen hör hemma. Det är förövrigt tråkigt att så många tycks känna någon form av romantik för olaglighet.

mr-x: DEn va rolig, men nej! För att vara av den man vuxna du är, förvånar du mig genom att inte förstå att moral är vad Sverige är byggt på. (Hur skulle det se ut om alla helt plötsligt kände för att pissa på din fina bil bara för att de med största sannolikhet skulle komma undan med det.) Det är således inte skattesnack utan moralsnack...

Detta var bara en parantes, men det är uppenbart att många bilbyggartallanger dock saknar sin ödmjukhet och tvingas att hävda sina aktiviteter. Kom dock gärna med en vättig förklaring, varför ni kör med era fordon som har effekter på två till tre ggr den effekt vilket ert fordon är registrerad för.

Och om nu turbo är det viktigaste som finns i era fordonsdrömmar, varför har ni då valt BMW?
Fi
85
FilthPig
320i -85
Vet att detta inte har någon relevans till ursprungsämnet, men jag fick den respons jag ville så jag är nöjd… ;)

Jag tror inte att denna tråd var ett påhopp i den graden som alla verkar ha uppfattat den, hänvisar till mitt första inlägg igen för att få diskussionen på rätt spår igen. Ursäkta min benägenhet att dra igång tillsynes obetydliga diskussioner.
Filthpig: Jag ser inget nöje i att köra en M3'a som en racebil. Jag hade kunnat ha en att köra till jobb och på fritiden med men inget annat. Nya generationen trimmning är här och den är olaglig so what?. Tycker man om att bygga racebilar, dvs bmw med turbo så tycker jag att man ska göra det, Det är upp till var å en om dom vill vara olagliga, Sen beror det lite på hur man ser det också. Personligen tycker jag inte det är mer olagligt att köra en bmw turbo med 900hk än en golf 1 turbo med 120hk. Sen spelar åldern ingen roll här. Det handlar om vilken respekt man har för bilar. Folk som gillar M3 vet bara att det är en M3. för polarna har sagt att den är snabb. Sätter han sig i bilen så ska han ju givetvis köra fort med den, Vi som har lite på fötterna vet var vi ska gasa och inte gasa med våra bilar.

Som svar på din sista fråga. bmw är den bil som det finns mest erfarenhet kring när det gäller turbo konverteringar. Vilket har visat sig hålla för höga effektuttag.

Och när du säger på det viset så har du nämnt moral en gång för mycket. För då är vi inne på olaglig trimningen igen, utav annan bilmodell som du antydde.

Varför vi kör med våra bilar med dubbal eller trippla effekten?: det är förbannat roligt
Jag startade ju tråden pga. alla som ställer samma tråkiga frågor om och om igen.

Därför tycker jag det borde vara ett turboforum typ pure.pf.com, där folk kan få rediga svar på sina frågor utan en massa jag vet bäst ska komma med otroligt dumma inlägg och påhopp som svar.

Bilar som ni ser ute på strippen som kör 10-12s. repor är inga 5000-10000kr byggen, verkar som folk har svårt att förstå hur otroligt snabb en bil är som presterar dessa tider.

Vill inte göra mig tråkig men ibland så tycks för många tro det bara är att hänga på en turbo på sin BMW så är den helt hux flux såå snabb, det är rätt många faktorer som behöver tänkas på för att man ska få en redig motor att funka som det är tänkt.

Mvh/Henrik
Al
331
Alfred
M5 2001
Filthpig.

Vad är skillnaden mellan en 25åring som byggt om sin 325 till en 10sekunders bil med bur, bromsar och allt som hör till för att stämma av effekten. Vad är skillnaden mellan honom och 25åringen som vräker omkring i en porsche gt3? Varför skulle mannen i e30n vara farligare för omgivningen än mannen i gt3an?
gangsta_toth
Herregud... På vissa låter det som om man skulle förbjuda turbo-frågor helt.

Jag hade uppskattat att man hade delat upp trim-forumet, eftersom turbo-ämnet tar så stor plats av den delen.

Fi
85
FilthPig
320i -85
Fredde: Tycker du verkligen om att det byggts en trimnings hype kring som romantiserar olagligheter så får det stå för dig. Jag menade dessutom att du skulle använda m3an att åka och handla i och ta turbon till strippen.

Alfred: Killen i porschen pröjsar en försäkring som täcker sin bil och sig själv.

gangsta_toth: Tycker jag med. Hoppas du inte menar att jag är den som vill förbjuda turbofrågor, tvärt om.

citerar mig själv: "Jag tog upp moralfrågan bara för jag tyckte det var intressant var moralen stod hos dem som turbokonverterade sina gatbilar. Därför att det ämnet redan hade kommit upp så tog jag det tillfället."

(Detta för att jag personligen tycker "fast and furious" var den sämsta film jag sett.)
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Försäkring gäller även fast bilen om obesiktad om du inte visste.
E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
FilthPig: "Killen i porschen pröjsar en försäkring som täcker sin bil och sig själv"

Vi vet om de. Om vi krockar våra bilar så får vi pröjsa våra egna bilar och våran egen sjukvård. Men sen tror ja oxå att våra "värstingbilar" (dom med bur givetvis) är säkrare att sitta i än en gt3'a.

Mvh Emil

Länk
E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
_Jimmy_: Försäkringen gäller väl inte på min bil om den har turbo?

Mvh Emil

Länk
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Beror väl lite på vad du ställer till med.

E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
Ja de är nog sant, kör ja på ett rådjur på landsvägen kanske försäkringen täcker, men troligtvis inte om man krockar med en bil och dom kollar under huven på min bil.

Mvh Emil

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.