AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.219

Varför inte döpa om trimning till turboforum!

Sida 2 av 7
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Det är de billigaste sättet att trimma ifall man ska få ut lite effekt.

Så ni som klagar menar att TURBO-konvertera inte är att trimma eller vad är de ni försöker säga?

Det finns ett BmwTurboForum men alla tycks inte hittat de ännu !!!?
Som nämnts tidigare så blir en BMW olaglig att bruka på Svenska vägar när den turbokonventeras, dock inte 745.

Förstår folk som ska åka stripp osv. och ej bruka bilen på vägarna här i Sverige.

Ni får ursäkta mig men med tanke på vad det ställs för frågor så börjar man ju undra om det överhuvud taget är någon mening för vissa personer att ge sig på att turbokonventera sina bilar.

Mvh/Henrik
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
E21-Racing>> Vad har det med saken att göra? Forumet heter ju inte direkt trimning av besiktade gatbilar.

Sysslar man t ex med dragrace så har man ingenting här att skriva alltså eftersom bilen är icke vidare brukbar på gatan?

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Jimmy: Nej, men betänk att dom flesta som är här på forumet o diskuterar turbo INTE åker enbart dragracing med sin BMW så förstår du min tanke.
BMW 745ia E23 och 2002 turbo +td är dom enda BMW-modeller som uppfyller kraven för turbo enl. reg.

Många av bilarna rullar på vägen, alltså gatbil med turbo, olagligt om bilen inte är typad från början med detta, för att inte säga farlig med dom effektuttag man kan få med turbo, då måste resten kostas på stora summor pengar för att harmonera ihop, hur många gör denna förändring efter turbotrimningen???

Används bilen enbart för tävlingändamål har man ett reglemente att gå efter o allt annat är ointressant.....

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Turbo är också trimning, men inget som hör ihop med märket BMW......

Det är min åsikt, for ever!!

///Magnus
E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
Ja blir så trött på allt snack om att de är olagligt att ha turbo på bmw, vi som nu bygger bmw turbo, vi vet om de men vi bryr oss inte heller om de! Vill jag åka bmw turbo så gör jag de, punkt slut!

Och jag bygger inte bara på en turbo o svinar som en galning på 30 vägar, ja kommer att hålla mig ute på vägarna på natten, och när de ska gasas så kommer de bli på streetrace och på motorvägen!

O sen så kommer jag uppgradera bromsar och chassie så att ja kan stanna mina kusar när ja vill och när de behövs!

De var mina ord.

Länk
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Håller helt och hållet med föregående talare...

Marcus Kylén
marcus@m-tec.se
www.m-tec.se
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
O andra är lika trötta på detta tjat om turbo........

O varför skulle det vara bättre o köra som ett svin på natten, vägen är fortfarande allmänn o bilen är likförbannat olaglig på denna mörka raksträcka mitt i natten.......som andra likväl använder sig av!

Dåligt omdöme! Hoppas inte alla tänker så, då slutar det illa.......

///Magnus
E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
Vem har inte vart olaglig? ja är uppfostrad så att gör inga inbrott eller spöar nån på stan eller snattar nån i nån kiosk! Men vara olaglig de är fan alla! de olagliga ja gör är att de sitter en turbo i under min huv o dom som betraktar de som något stort brott förstår ja mig inte på! Sen att ja gör lite svarta spår i asfalten.. va fan de blir de ju av att bara svänga på sommaren!

Ett bra ordspråk "If streetrace is a crime, then i am a criminal"
Med andra ord. jag skiter i om jag är olaglig så länge jag inte skadar nån. Skulle jag köra på en tant med hund eller nått som för övrigt inte brukar vara ute o gå 5 km utanför staden på en lång raka ute vid ett industri område, då skulle jag ta konsekvenserna! skulle defenetivt inte smita!
Ja tycker de är kul med streetrace och annan kvälls aktivitet!
Och de kommer jag hålla på med så länge ja klarar av att stå på mina ben! sen tar ja rullstolen!

Mvh Emil

Länk
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
E21-Racing, Folk som åker med kompressor då? Lika illa det?

En bekant har en Opel med ~350hk Volvo motor... Besiktad med motorn i. Är den mindre farlig i trafiken nu när den är besiktad än om den vore obesiktad? Och volvo motorer hör väl knappast hemma hos Opel? Men fattar inte vad problemet är??

Nu hör det väl även till saken att även sug-trimning gör bilen olaglig enligt sbfs regler, då avgascertifieringen inte längre kan anses gälla+ bullerkrav etc !! OM man nu måste vara petnoga!!??

Och det måste man enligt vissa här på forumet, sedan vad i
h-vete dom personerna har att göra på trimavd överhuvudtaget vet inte jag iaf!!!

Mvh Christer

"Den som har mest grejer när han dör vinner!!!"
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Nisse Järnet: Nej, det är tur att man inte blir tvingad att läsa alla trådar...

Hur som helst börjar det bli lite drygt när många ställer nästan samma turbo-frågor hela tiden, typ: "Hur ska jag få 700-800 hk i min 325:a? Det får inte kosta mer än 1000 kronor."

Hade folk använt sökfunktionen lite oftare hade det inte blivit lika mycket meningslösa trådar.

Men ett separat turbo-forum är väl ingen dum ide?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ett turbotrimmnings forum finns redan. www.pure-pf.com
Fi
85
FilthPig
320i -85
Många tycker tydligen att denna tråd är obefogad... Resulterande diskussion visar ju dock motsatsen. autopower.se är en klart märkespatriotisk sida, det är då knappast konstigt att den attraherar alla vi som gillar BMW. Dels de som tycker att e-30 chassiet är den absolut lämpligaste plattformen att bygga en vansinnes dragracingbil på, att en överladdad m20 motor är det absolut priseffektivaste sättet att driva detta monster. Sen attraheras naturligtvis de som tycker att överladdning är en hädning mot märket eftersom BMW själva har frånsagt sig den formen av effektivisering av sina motorer.

Personligen håller jag med båda sidor i diskussionen, tycker överladdning är intressant, tycker även om både motorsport och gatbilar. Under detta forum förekommer alla dessa områden, det blir kanske lite för brett. Oavsätt vad man är intresserad av löper dessa tråda ganska stor risk att drunkna i alla andra trådar, inte så konstigt. Just nu, och har varit ett tag, är det turbokonvertering som är det hetaste ämnet...

Jag tror att det skulle kunna funka att bryta isär forumet "trimning" i ett par ytterligare kategorier. Om det är överladdning och sugtrim, gata eller bana alternativt runt eller rakt fram låter jag vara orsak. Diskussionen i denna tråd visar att det finns ett intresse, det bör därför iallafall utredas.

_Jimmy_: Detta är ett forum för bmw-entusiaster, den som inte är märkestrogen får byta hjärtat i sitt fordon till vad den nu önskar men kan då knappast kalla sig märkesentusiast, eller har jag fel?

Detta är det klar bästa entusiastforum som jag sett, hoppas att det fortsätter vara det!
Fi
85
FilthPig
320i -85
Moralfråga! (som också tagits upp i diskussionen)

Håller förresten med dem som tycker att det är vansinne att en tonåring monterar turbo på sin 80-talsbil och sedan kör med den på våra allmänna vägar. Även ni vuxna som ägnar er åt detta nöje tycker jag bör tänka efter. Det är både oansvarigt och olagligt och jag hoppas att det åtminstone i vissa av de yngre förmågornas fall finns föräldrar som ser till att deras kreativa barn har förutsättning att utöva deras intressen inom ordnade motrorsportsaktiviteter. Ta inte illa vid er, ni unga mänskor som har livet framför er, men jag vill gärna att ni håller era vansinnesfordon från vägarna. Det finns banor och strippar där man kan ägna sig åt att rasta sina ögonstenar.

Trimma hårt och ha roligt, men visa ansvar mot er omgivning, tack!!
E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
Va har ålderna med saken att göra? Om jag är 19 år eller 52? ja kan väl bygga en lika kompetent bil fast jag bara är 19!

Och hur snällt du än ber oss att hålla oss bort från gatorna med våra "vansinnesbilar" så kommer de aldrig att hända.

Men som sagt, vi gasar inte som galningar på 30 vägar!.

Mvh Emil

Länk
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Emil: Har till stor del med erfarenhet o omdöme o göra, att tro att man som 19-åring kunna hantera en hårt trimmad bil med 3-400 hk+ är ganska orimligt, även om alla i den åldern tror så är fallet......

Håller till stor del med FilthPig i hans inlägg!

///Magnus
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Jag tycker att ni som är så himla emot allt vad det gäller turbo och trimning behöver inte hålla till på detta forum då. Så enkelt är det ju, är det ett forum för trimning så är det ju det. Och då kan man inte enbart hålla sig inom vad som är lagligt.

Marcus Kylén
marcus@m-tec.se
www.m-tec.se
E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
Magnus: De har absolut ingenting med åldern o göra, visst man sätter ju inte en 10 åring i en bil med 400hk o tror att han kan hantera den. Men om man läser i tex ib motorsport, hur gamla är dom som är på väg in i formel 1 cirkusen? Mycket handlar om sunt förnuft i trafiken! En 19-åring skulle kunna hantera en 400 hk bil exakt lika bra som vem som helst annan. Beror mycket på rutin oxå, jag tror inte en som har åkt runt i mormors ford fiesta på 60 hk i ett år skulle vara så säker i en 400 hk bil. Gäller att ta trappsteg upp till effekten.

Mvh Emil

Länk
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
Märkesentusiasm har väl ingenting med trimning att göra direkt?

Då kanske det är en Entusiast avdelning på forumet ni är ute efter?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.