AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.565

e34 M5 -90 Erfarenheter?

Sida 2 av 2
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Ja, ska kolla. Skinnet vid förarstolen såg dock inte ut att vara slitet under lång tid, det var inte den typen av förslitning i färgen. Det såg mer ut som om någon varit "oförsiktig" med olämplig klädsel upprepade gånger.

Jag fick äntligen ut några bilder, jag lyckades fixa det via commandotolken istället. Så här ser den ut:

Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det ser inte så illa ut på de bilderna ändå, men diverse småsaker finns det ju som stör exteriört sett: det är 3,8:ans fälgar, alltså inte originalen och bakre fälgkåpan (stjärnan) är vänd åt fel håll, det ska sitta som det gör framtill, navkåpan saknas ju också höger bak, lätt att fixa dock (billigt).
M5-emblemet bak sitter inte särskilt snyggt placerat ser jag när jag kollar på den extra bilden jag fick på e-post, men det är ju inga pengar för ett nytt emblem heller.

Känns som att färgen är Macaoblau i alla fall och resten av exteriören verkar original; rätt kontrastlack, rätt frontspoiler, oranga glas osv.

Det säger ju dock inte att bilen har original mätarställning, det kan bara dokumentation och bilens faktiska tillstånd när man ser och kör den svara på.
Vore fint med interiörbilder också om du får en möjlighet till det!

Men rent utseendemässigt så är den ju helt OK för det priset i alla fall, men låt oss få veta mer när du får reda på.

-M5 E34 Limousine register Länk
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Fixar interörbilder på måndag + annan info
//Mats
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Som jag misstänkte så fanns det givetvis INGEN dokumentation på bilen, alltså går det inte att verifiera mätarställningen på något papper. Jag provkörde den och får nog säga att jag inte hittade något att klaga på. Har aldrig suttit i något med en sådan makalös acceleration!
Inga missljud vare sig från motor, transmission eller växellåda. Bilen känns (nästan?) lika fräsch att köra som den ser ut.

1. Är inte larm standard på de här? Någon larmnyckel finns inte, men det sitter en lysdiod i mitten av övre delen av instrumentpanelen.

2: Om den nu har gått mycket mer än 12900 mil, är det då en dålig affär? Vad kan den vara värd då? Vad det gäller skicket hittar jag inte något att klaga på direkt.

3. Jag brydde mig inte om interiörbilder, men jag kan säga att allt är helt och fungerar inuti bilden. Tror dock att den har stått i varmt solsken en del, färgen på skinnet är lite krackelerat, men helt.

//Mats
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Problemet är inte om den har gått 25 000 mil bara den är servad som den ska, och det kan man ju aldrig veta eftersom att dokumentationen saknas.
Kan t .ex ha gått 8000 mil utan olje- och filterbyte, inte bra...
Sen måste jag även poängtera att kvaliteten på M-bilarna(säkert hela E34-serien) är ruskigt hög, min har gått drygt 23 000 mil och både interiören och exteriören är fortfarande i mkt gott skick, förutom ratten...

Sjöberg
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Håller helt med. Fast jag tycker det borde märkas (höras) om man slarvat med olje- och filterbyte. Ratten och pedalerna är fö helt oslitna, och det borde å andra sidan vara ett gott tecken. Såg i importguiden här att faktiskt körsträcka finns lagrad på fler ställen i bilen än vid hastighetsmätaren. BMW tar 750:- för att kolla upp det.

//Mats
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
1. Larm är inte standard, men sitter lysdioden där så är det nog ett extrautrustat larm från fabrik, som aktiveras när man låser i s.k "dead-lock" dvs drar nyckeln till sista läget.

2. För 50k får den ha gått hur långt som helst nästan. Funkar den någorlunda hyfsat och går OK så kan du slå till trots att det inte finns ett enda papper på den, priset är ju lågt, men det det finns ju lite smått att fixa som sagt.
Att den gått längre än 12900 mil kan du vara helt säker på tror jag.

Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Tack för all hjälp, alla.
Det känns som om det rätta är att slå till. Känner mig som en femåring i en godisbutik just nu...

//Mats
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
HD91: Hur pass bra koll har du på E34 M5:orna i Sverige?!? Hade det inte varit kul med ett register m bilder och lite fakta om bilarna?!
Enda negativa jag kan komma på e väl att vissa ägare kanske har synpunkter på ett register.
Ex. Jag var i Ljunby idag och tittade på M5:an som e till salu på Bilstallet. Då kunde man ju fottat lite och skrivit ngr rader om bilen.
Jag behöver nog ett liv...;o)

Sjöberg
Har man lysdioden/larmet på E34 så kan man köpa nyckel med inbyggd fjärr.

50.000:- är inga pengar för en så fin bil. Vad får man annars för 50.000:- en gammal 325 från tidigt 90-tal.
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Har sökt och sökt den här gången fast utan resultat, så medan tråden är igång kommer ytterligare en fråga från en M5-newbie:

1. Är e34 M5-karosserna galvade?
2. Vad är det för skyddslack på motorblocket som tål så höga temperaturer?

//Mats
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Äsch, menar ju ventilkåpan, givetvis...
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
sjoberg: bra idé, du får gärna skicka mig information och bilder om du har/skaffar något material så kan vi lägga ut på sidan. Du har fria händer om du vill skapa ett läsargalleri e.d, bara det får gå i samma design som övriga sidan och att det är bilens originalutförande som prioriteras före styling osv.
Chassinummer på bilarna med lite kort info om kulör osv kommer upp på sidan senare, men det är ett stort jobb som kommer att ta tid.

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
matspon: visst har folk lite erfarenhet här;)
Va jag vet är karosserna inte galvade = rostar friskt, ingen aning vad för skyddsmedel man använde på ventilkåpan, men den försvinner så småningom och lämnar fula märken:(

Micke K. Länk
Visa användare
165
matspon
X3 -04.
Sjoberg: Det enda jag kan komma på som negativt för ett sådant register skulle vara att ägarna går att spåra och därmed ökar ju stöldrisken avsevärt.

Micke K.: Ja la märke till det -fult när det börjar bli flammigt. Tänkte göra om den skyddslacken, men frågan är hur man ska få bort den gamla fläckvis gulnande...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.