|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har ovanstående bil på gång, tyskimporterad, aldrig krockad, 12000 mil, mycket välhållen och snygg, ac , svart skinn + annat lulllull för 50000:-. Jag har förstått att det är ett rätt bra pris, men är det något säskilt jag ska kolla extra på den här modellen? Länk | |
|
Hmm, är det dödssynd att spekulera på imorterade bilar? Eller är det nåt annat fel? I forumet för 3-serien brukade man iaf få svar... Jag betraktar givetvis M5:an som en helt annan bil än den 318 jag har nu. Den kan jag ganska bra, och vet vad det är jag ska hålla uppsikt över. Någon? Länk |
|
|
Det finns MASSOR av erfarenheter. Under M avdelningen:) Men sök gärna först på M5e34 eller e34M5. Du får nog läsa så du... Micke K. Länk |
|
|
Hej matspon. Jag har skrivit lite av varje om dessa på M5 E34 registrets hemsida, se: Länk Finns det någon annons ute? Om du har chassinummer (alt regnummer) på den så kan jag göra en sökning och se om det finns något intressant i dess historik, bilder utifrån och inifrån säger också jättemycket! För 50k brukar man bara få skrot normalt sett, så jag skulle nog kolla den mycket noggrant, de är extremt dyra att renovera. Renoverar själv min 89:a som ett långtidsprojekt. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Tack för svar! Micke K: OK, ska söka nästa gång, slarvigt av mig. HD91: Wow, tack för den länken -visste inte att den fanns! Den aktuella bilen är inte reggad än utan har fortfarande tyska skyltar, jag ska syna den igen nu på lunchen, så jag återkommer med chassinummer och ev bilder. |
|
| Kolla framvagnen NOGA. När jag var och köpte min så var två kulleder märkbart slut, ok tänkte jag, en kostnad på ca 3000 är väl ok. Men sen när man börjar röja i det så hittar man led efter led som är slut, likadant med bussningar, så istället slutade notan på drygt 20000. Dessa bilar äter framvagnar till frukost! | |
| jag skulle varit mycket skeptisk till mätarställningen.. 12000mil på 15år.. | |
| Jovars väldigt lite. | |
|
Hmm, ska kolla framvagnen också noga. Ingen annons ute iaf, den kom inte hit förrän i måndags. Jag tror detta är chassienumret: 4300/0829, det återfanns mellan vindrutan och motorrummet på bilens vänstra sida, fick inte tag i papprena till bilen nu på lunchen. Jag har tagit några bilder också, men kan inte lägga ut dem förrän ikväll... |
|
|
Chassinumret står till höger i motorrummet på en plakett en bit fram i kanten, det finns också i plåten nedanför vindrutetorkarna, de 7 sista tecknen räcker, kommer att börja med BK och sedan fem siffor om det är en riktig 90:a. Färg och övrig utrustning på bilen? -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
OK, får sticka tillbaka och kolla nogrannare. Färgen är någon slags mörkt lila/blå, ser metallic-aktig ut om man tittar nära, fast på bilderna jag lägger upp sen ser den bara gråsvartsjaskig ut, kameran fixade inte det riktigt. Den har klimatanläggning, svart skinn som sagt, och en färddator med en massa knappar som sitter th på mittenkonsolen. Jag tycker att skinnet har fått "patina", särskilt på förarstolen där man glider med höften när man tar sig in och ut, men det kanske blir så efter 12900 (!) mil. Jag tycker nog inte att skicket ger ett lika fräsch intryck inuti, men det handlar mer om smuts, plasten på bälteshållarna är skitig bl a. Är du betjänt av det tyska reg. numret är det NMS 04232. Återkommer med riktigt chassienummer och bilder. Tack för hjälpen! //Mats |
|
|
E det bara jag som känner "varning" denna bilen?!? Sjöberg |
|
| "Patina" på skinnet efter 12 900 mil låter inte riktigt för mig. Vår 93:a har gått 1 000 mil mindre, enligt mätaren, men det syns knappt att bilen är använd. Definitivt nyskick på skinnet. | |
| Chassienumret är då BK02997, är på 232 kw och uttagen 22/5 -90 | |
|
OK, då är det en riktig 90:a i alla fall, den är tillverkad april 1990. Vad som behöver kollas nu är om den bilen verkligen gått 12900 mil, finns det servicebok och ev. andra papper (gärna äldre) som verifierar mätarställningen? Har bilen ingen bok och bara papper säg från de senaste 4-5 åren exempelvis så ska man vara jätteförsiktig, då är det nåt skumt och ganska troligt att det handlar om en skruvning enligt min erfarenhet. Kontrollera bokens tryckår också när du får se den, står långt fram i den. Antagligen är färgen BMW Macaoblau-metallic (nr 250)? Färddatorn är standard i alla M5:or, likaså elhissar runt om, ABS, sportstolar mm. I övrigt, är det M5 originalskick eller stylat utförande? Det påverkar ju bilens värde också, originalfälgarna är väldigt sällsynta numera, pga att en del tycker de är fula och ohäftiga. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
| Det låter som att den har gått betydligt längre. | |
|
det kan ju vara så att skinnet i bilen inte blivit insmort som det ska (minst 2ggr/år) och det brukar göra under med lite recond, men svårt att säga utan att sett det. Det som är riktigt vikigt är som hd91 skriver om bilen är i originalskick med sina m system 1 fälgar mm. Sedan att du gör allt för att kontrollera milen för det är VÄLDIGT ovanligt med endast 12000mil på en -90 |
|
|
Tror inte 2 sekunder på att den bilen gått 12 000 mil, om en person köper en bilför nästan en halv miljon (1990) så antingen kör man mycket med den eller så har man den som entusiastbil. Det är väldigt ovanligt att någon som är ointresserad av bilar+slarvig m dito+kör extremt lite köper en bil för dom summorna!! Alternativt att den har stått i en lada i 12 år...;o) Men som sagt, det är svårt att säga exakt när man inte sett bilen... Sjöberg |
|
|
Håller med sjoberg! Skumt låga mil.... //Schnitzer |
|
|
Hej igen, jag får inte kontakt med min site så jag kan lägga ut bilderna jag tog idag, så jag mailade dem till dig HD91, till din hotamiladress. Bilen ser ut att var helt i originalskick, inget verkar ändrat. Men jag återkommer när jag hållt serviceboken i min hand och kollat framvagn, motor och transmission :-) |
|
|
Jag var och kollade på på en M5-91 igår, 16800mil på mätaren, tyvärr så tyder dokumentationen på att den gått ca 30000mil, den hade också skavt skinn precis vid insteget, annars såg skinnet ok ut.... Kolla noga! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.