AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.630

535 e28 startar inte...

Sida 1 av 2
Fr
37
Frd_racing
320/325 -88
Hejsan!
Har hart bmwn min stått över vinter nu och skulle flytta den till ett annat garage.. men den startade inte den verkar varken får bensin eller ha gnista! vad kan vara fel? vore mycket tacksam för hjälp mvh daniel
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Det första man kommer att tänka på är bränslepumpsreläet, sitter på vänster sida under huven.
Knacka lite på detta, hörs soppapumpen när du sätter på tändningen?

rodge dodge
BmwCS #5251
Länk
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
nån rotta som bitit av soppaledningar eller sladdar :)
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
Ja, antigen så kan det vara pumpreläet som rodge skrev.. eller så är det något som fastnat i pumpen.. Lyssna om den snurrar, funkar det inte att knacka på reläet så kan du polvända den och kolla om den snurrar då. Annars så kan det vara givarna som sitter på sprängkåpan på växellådan. Dom pajjade för en kompis och då startade inte hans bil...

Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Exakt som Golddigger skriver, annars så kan du dra förbi reläet och se om pumpen "surrar".

Kan ju även vara rost/skit i bränsleledningarna.

rodge dodge
BmwCS #5251
Länk
Kollat säkringarna?
be
250
benny
535im-86
Hej! Kolla gnistan först. många system stänger soppan om det inte finns gnista.hur som helst så måste du börja med att fä gnista innan du går vidare

mvh.benny
Fr
37
Frd_racing
320/325 -88
Nej pumpen går inte när man vrider på tändningen..
Ja prövat och direkt koppla men de hjälpte inte..
Sitter soppapumpsrelät på vänster sida bakomspolarvätske behållaren? om man står framför bilen vill säga..
Om de gör de så äre någon som har bondpulat för där sitter ett enkel slutande relä med en tattar bryggning...

har ohm mätt tändnings givaren och den verkade vara hel enligt haynes eller vad boken heter...

Skruvade ut ett stift igår när jag va ut till garaget igår å testade ingen gnista... vad kan vara fel?
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Pumpen verkar trasig om den inte går på direkt 12v.

rodge dodge
BmwCS #5251
Länk
Fr
37
Frd_racing
320/325 -88
Jo pumpen går om man direktkopplar den men bilen startar inte ändå... de va så jag menar...!
testa ta kabel mellanbatteriet o säkringen till bränslepumpen,inte reläet utan säkringen o se om den går igång

325 touring B(r)u(k)sbilen
hittat felet än ?

325 touring B(r)u(k)sbilen
Fr
37
Frd_racing
320/325 -88
Hejsan har inte tillgång till dator så ofta så därför har ja inte kunnat svara... pumpen går om man lägger en direkt plus på säkringen som ni sa åt mej att pröva.. tänkte prova att byta bränslepumpsrelä imorgon så får ja se om pumpen går som den ska... pumpen ska väl gå en snabbis när man vrider på nyckeln? men verkar fortfarande inte ha någon gnista....

Har alltid problem att få igång min treoenhalva efter att den stått i vinterförvar! Numera börjar man bli såpass rutinerad eftersom det varje gång är strul att det inte längre är några problem!

1. Kolla säkringar och reläer. (rulla runt säkringarna i boxen och knacka på reläerna)
2. Ta ut styrboxen ur handskfacket och låt den torka på ett varmt och torrt ställe i ett dygn. (vanligt med kondens)

Mvh
///Jonas
M535'an
Länk
-edit-
Minns att koppla ur batteriet innan du börjar böka med styrboxen!!

Mvh
///Jonas
M535'an
Länk
Fr
37
Frd_racing
320/325 -88
Ok ska försöka ta bort styrboxen då", har redan prövat alla relän så dom fungerar! Vad skulle de annars kunna vara för fel?

Troligen är det kondenserad styrbox, försutsatt att bilen gick ok när du ställde av den.

Mvh
///Jonas
M535'an
Länk
be
250
benny
535im-86
Du måste fortfarande ha gnista för att bilen ska hoppa igång BÖRJA med den felsökningen innan du går vidare. Skit i bränslet tills du får gnista

mvh.benny
Fr
37
Frd_racing
320/325 -88
Okej... men vad är de för grejer som kan vara orsak till att jag inte har gnista då? tändinpulsgivaren har ja märr upp å den verkar fungera... skulle de kunna vara styrboxen helt enkelt?

be
250
benny
535im-86
Varför inte tändspolen ? Kolla gnistan direkt från spolen. Har du gnista där?

JA> Kolla fördelarlock och rotor och tändkablar.(sprickor,kondens,oxid)

MEJ> Kolla tändspolen osv..

Du hadde väl Haynes? där står en del om hur du mäter upp tändspolen har jag för mej

Lycka till mvh.benny

be
250
benny
535im-86
Hej igen litet tillägg

Att du inte har bränsle KAN bero på att du inte har gnista som jag skrev tidigare

mvh.benny
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.