AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.338

Elektrisk turbo

Sida 2 av 2
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Wågman... Jag har aldrig funderat på att köpa denna hårblås, jag har redan en riktig turbo i min E46:a som ger en bit över ett bar =)

Bagarn... Den matiz:en rullar i min hemstad. Killen har ju lagt hur mycket pengar som helst på den, med bla kameleontlack och ljudanläggning,dvd, /PS2 tror jag)osv...
Och istället för att ha metanolmotorn till att driva fläkten så är det väl bättre att hälla metanolen i tanken =)
Jag gjorde så på tiden man åkte moppe, 15% metanol och 3% ricinolja... luktade racing vill jag lova!!

Diesel-räsern
/Rickard
Jo jag hade en monarped med sacs motor som jag tankade med 15 st eterampuller försvarets en skvätt metanol "balsamterpentin" och 2t olja gick som ett skott och luktade apa plus att man fck skruva upp soppan lite men jag tog mig till macken och kunde handla snus och bensin. :-)
Mr
9
MrMunko
535i -91
Hallå på er!
läste lite här om elektrisk turbo och kom på att jag läst det någonstans så efter lite googling så hittade jag den... finns faktiskt. Skratta inte än..
läs här först www.BOOSTHEAD.com
Killen som har uppfunnit denna mackapär heter Thomas knight och den är avsedd som alternativ till lustgas. ett separat batteri laddas under körning kommer inte ihåg laddtiden på batteriet men när det är fulladdat räcker det till 15-20sekunders överladdning. reportaget jag läste finns här www.turbomagazine.com/tech/0406tur-knight/
Ursäkta för länkarna har inget data körkort :-)
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
tarzan---> Haha! Tänkte för mycket, läste för lite... Missade det, sorry. :)
Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Jag tycker faktiskt detta är en rolig idé som säkerligen kommer att fortskrida i utveckling, just denna variant visad i denna tråd var väll kanske inte den vassaste på marknaden, men det finns andra roliga alternativ med hyffsad effekt ökning (dyno-papper, att bevisa med), men som sagt man kan aldrig vänta dem effekterna som regulär turbo/kompressor matning tillför. Finns många indivder som sätter på chip/"sportluftfilter"/diverse avgassystem och inbillar sig själva att dem tjänat MASSOR av kraftfulla hingstar under huven vilket är så långt ifrån sanningen man kan komma. Men inbilla sig är juh något vardagligt.

Länk Är en betydligt mer utvecklad produkt, med hyffsade effekt utag med tanke på principen. Om man har ett hum om hur dessa produkter fungerar är det ingen dum idé alls. Installationer som påtalar att det skulle gå på 1 timme och så vidare är nog inte mycket till sanning det heller, vet man vad man håller på med så går det nog att få detta att fungera hyffsat bra!
Men att lägga pengar på en sådan som var i början av tråden är nog som att köpa massa sportluftfilter osv.

Detta är juh bara min åsikt och resonemang, men jag hoppas ni förstår vad jag syftar på!

MVH // Martin
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Chintzy---> Med risk för att verka lite dryg; kolla tre inlägg upp... :)

Okej, om man bara har att välja mellan elturbo och chip/filter/avgas-lösningen så skulle jag också välja elturbo men annars förstår jag inte varför inte folk driver "halvturbon" från vevaxeln? Så mycket merjobb kan det väl inte vara att göra fästen och dyl. till den lösningen istället för elturbolösningen? Krånglet (och kanske hög extravikt) med accumulatorer till elturbon känns inte heller helt klockrent tycker jag. Men fungerar gör det nog!
Mr
9
MrMunko
535i -91
Karl Wågman:
Det du tänker på finns oxå. Tror det är Vortechs patent och räknas då som kompressor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.