AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.337

Elektrisk turbo

Sida 1 av 2
Någon som har testat?
laddar 2,1psi=0,14 bar
blir det någon märkbar skillnad i e34 535:an tror ni?

Kolla länk
Länk

svavelvinter
låter tämligen onödigt ? :>
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Problemet med en elektrisk turbo/kompressor är att det går åt mer kraft att driva den än vad den ger. Bortkastade pengar med andra ord.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Normal körning används sällan original hästarna fullt ut, vilket ger nog med effekt att ladda batterierna då och endast använda elturbon vid full last. Och då bör den ge mer än den drar vid tillfället.
Kan inte se att denna trimning skulle vara sämre än mycket annat skräp som köps för dyra pengar och inte ger mer än en markant effektökning till större kostnad.

W
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Hur mycket blir 500CFM i vanliga minutliter? Synd att det inte står hur många ampere den förbrukar. Och vill ha mer ladd än 0.14 bar så köp 2 och sätt dem iserie =) då får man ju 0.28 bar...
= ca: 30% effektökning för typ 3000:-

Diesel-räsern
/Rickard
mi
447
min528
525tds Touring -93
detta har diskuterats mkt på TPC för ett tag sedan!

tänk på att energin endast kan omvandlas till en annan form, som sagt, elmotorn snor lika många hästkrafter som den ger...om inte mer med tanke på friktionen i motorn osv osv

eller har jag fel?
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Att energi endast kan omvandlas som du säger stämmer inte riktigt alla gånger, isåfall skulle ju verken turbo eller kompressor ge nån extra effekt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Andreas1981: Det stämmer ALLTID att energi bara omvandlas från en form till en annan.
I fallet med turbo används energin i avgaserna (som annars skulle gått ut i avgasröret) för att att sätta fart på turbinen, för att kunna tillföra motorn mera luft och bränsle.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Det är alltså det extra bränslet som står för den extra energin som märks som ökad effekt på motorn.
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Glömde några grejer:

Säljaren skriver ju att elkompressorn inte tar någon extra energi av motorn såsom vanliga kompressorer gör och att kompressorn bara drar ström som "generatorn redan producerat". Fel, fel, fel! Jag vågar mig t.o.m på en gissning att det är sämre verkningsgrad på denna produkt än vad det är på ren remdrivning av samma typ av kompressorhus p.g.a. omvägen över generator, elkablar och elmotor (=värmeförluster).

Kommentar till J.Dredd:
Det är ju inte helt säkert att vinsten och förlusten går helt jämnt upp (eller att förlusten är större). Vad som däremot är säkert är att det finns bättre sätt att utnyttja så mycket som möjligt av den energin som finns i bensin. T.ex. genom en vanlig turbo vilket jag antar att du förespråkar. (Det gör iaf jag.)

tarzan325:
En kubikfot är 28.3168 liter så 500 CFM borde bli 14148,4 liter/min eller drygt 14 kubikmeter i minuten.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Den lilla elmotorn har inte alls den effekten som behövs för att kunna förse motorn med luft på lite varv. En remdriven kompressor tar ett antal hk i anspråk för att kunna utföra detta. I detta fallet ska den kraften gå via batteri och generator först, vilket kommer att ge en hel del förluster.

En ren bluffprodukt med andra ord.

///Jesper
Effektivare att skära hål i huven och leda luft rätt igenom till luft filtret, dvs fattig mans turbo! Ger väl lite bättre gas respons vid rätt temperatur ute! Detta kan öven kombineras med att koppla in en egen potentiometer! ;) ger lite mer soppa, dvs lura bilens org "choke" system!
Om ni har märkt vissa kvällar när ni stuckit iväg med relativt kall motor... och kämt på med gasen och tyckt, värst vad bettan är pigg idag! DEn effekten kan uppnås med att luras Choke och få in riktigt frisk/kall luft!

Shake That Ass
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Tack Wågman för svaret! Om det nu innebär att den lilla elturbo kan ge drygt 14 kubikmeter luft i minuten (som står i dess annons, 500CFM) och en 3.5 liters motor förbrukar 3.5x rpm/2 vilket vid 6000varv blir ca 10.5 kubikmeter luft så borde den alltså räcka till för att ge ett litet övertryck som sagt...
Sen är ju frågan som sagt hur tung den är att driva.

Slim_m, det du säger märktes väl på den tiden man åkte moppe! gick så in i attan på sommarkvällarna =)

Diesel-räsern
/Rickard
Tarzan HEhe Nee, Prata in nostalgi nu! Fi fan nästan så att man ångrar att man sålde sin moped nu! =) Joo, Mor & far gnällde inte iallafall över att man va ute o tog sig en nypa frisk luft eftersom man gjorde det med glädje då bettan bara susa fram! =)

Shake That Ass
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Min privata teori är att en lämpligt utformad tratt riktad framåt som fartvinden blåser in i och som kopplas till insugningsluften effektmässigt skulle vida överstiga resultatet av denna leksaksfläkt.

Köp den gärna och låt den blåsa på dig varma sommardagar när din AC gått sönder! Det skulle den säkert passa mycket bra till!

Per L
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
tarzan325: Antagligen så har dom ätt upp dom där 14 kubikmetrarna utan att ha något som helst mottryck.

///Jesper
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Tarzan--> Jag vill nog avråda från att köpa elturbon även om den kanske ser bra ut på papper. Det känns som en riktigt bluffprodukt och texten i annonsen är ju som hämtad från Hobbex eller Teknikmagasinets kataloger. Man blir nog bara besviken när man inser att den inte ger någonting. Men jag skriver ju bara hur jag resonerar och tror att jag skulle känna. Gör som killarna ovanför skriver och led in "gratisluft" i från fronten. Det ger i o f s bara en tryckökning på 0,0038 bar i 90 km/h (normaltryck, normaltemperatur) men ändå. Du får kallast möjliga luft med högsta möjliga gratistryck om du monterar en tratt med inloppsarean vinkelrätt mot den anströmmande luften.

Ett tredje och mer omständigt alternativ är att försöka få tag på en vanlig turbo av lämplig storlek där avgassidan har havererat av någon anledning. Montera bort turbinhuset. Därefter bygger du en "växellåda" och monterar på den på turbinaxeln. Driv sedan växellådan med rem från vevaxeln. Är du riktigt finurlig så monterar du en centrifugalkoppling mellan remmen och växellådan och låter din nya kompressor endast jobba på mellan- och högvarv och sparar lite på bensinkostnaden. Beroende på hur du låter kompressorn varva så kan du nog få ut runt en halv bar och du slipper att "krångla" med grenrör och sådant (vilket jag antar är anledningen till att du vill ha elturbon).

Jag hade dock fortfarande valt en vanligt avgasturbo om jag varit du, mest p.g.a. energieffektiviteten.

Dummaste jävla skitprodukten jag sett och läst om i hela mitt liv.
Skulle tro att den bromsar flödet istället för att ge något.
Läste bilsport där en kille hade en matiz tror iaf 1,1 eller 1,3 litersmotor som överladdades med elfläkt från RCflygplad had kollat upp dessa fläktar och bom största drar 5 amp vid 12 volt doch är dom lite biffigare än fläkten på ebay som liknar en hårtork
Annars ifall man inte vill slita på generatorn så köper du en rc metanolmotor med elstart som du slår på vid omkörning så kanske man kan få ut några hästar

Länk
låter ungefär lika seriöst som det här
Länk
hahaha

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.