AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.149

Köpa sig uppmärksamhet.

Sida 1 av 2
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Jag har läst många inlägg här i forumet och det finns mycket bra här, kul läsning mm., men det som jag inte förstår det är alla insändare typ: jag gick in hos bilförsäljaren, försäljarna stod inte i givakt när jag kom in, jag åkte till grannkommunen och beställde 5 st x5or, haha..., Jag är iallafall sån att när jag skall köpa någonting, hus, bil, dator, mjölk eller vad det nu månde vara så är det objektet som är det viktiga inte om den som säljer behandlar mig som mr president och rullar ut röda mattan när jag kommer. Hur gör ni själva på era arbetsplatser ?. Går jag in på t.ex. onoff, siba eller vilken affär som helst och skall köpa något och behöver hjälp då frågar jag efter det, skulle man gå in och ställa sig och vänta, då fick man ju inte göra annat !. Sen kanske många tycker att jag skall minsann lägga ut 150 papp på en bil då skall jag få respekt !, sen hur många tjöt-rövar som också springer hos samma handlare och tycker lika dant är det ju ingen som vet. Jag menar hittar jag bilen som jag vill ha så struntar iallafall inte jag att köpa den pga. att försäljaren inte tog kontakt med mig när jag kom innanför dörren. Sån e jag !.
parolof
Kan hålla med om det, tycker det är skönast att titta i lugn och ro.
Men det är är väl olika naturligtvis.
Jag kan förstå vad du menar, men bilhandlare överlag är ett gäng hösäckar som inte kan det viktiga i försäljning (obs! inte alla); Ödmjukhet, ärlighet, glädje samt att höja kunden.

En del människor handlar på förnuft, andra på känsla. De flesta av oss handlar med en blandning.
Vad jag menar är att om två identiska bilar säljs hos två helt olika försäljare, den ena ödmjuk och trevlig och den andra en uppstucken streber, väljer de flesta av oss att gå till den första.

Och det tycker jag att han är värd!
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hos mig är bemötandet i en butik helt avgörande oftast...var inne på OnOff & hade pengar i fickan till en hemmabio.
Säljaren var så LAT, dryg, & allmänt segi kolan, så jag tackade för mig & handlade i grannbutiken i stället....

Samma med bilhandlare, även om bilen kanske är fin, så backar jag oftast om säljaren luktar gammal fimp, & inte engagerar sig det minsta, eller bara är allmänt dryg.

Trist att serviceyrken är fulla med nötter....
Därför handlar jag INTE i Giganten, OnOff eller liknande "skit" butiker.
Likaså inte tänker jag bli nerklämd i skiten av nån idiot bilförsäljare som tror att man inte har råd med bilen, eller blivit så avundsjuk på alla kunder...

Därför, min familj är likadan, där för går vi till Special Mobil i min hemstad för bilköp, vänligt bemötande punkt.

M5'an köpte jag verkligen från en annan butik, och samma här, mycket vänligt bemötande, ingen sprang på mig inne i butiken (sånt tycker jag inte om) men killen i detta fall var uppmärksam och efter 5min tittande på bilen så kom han försiktigt fram och frågade om jag ville ha hjälp. Dessutom hade jag ringt butiken före och frågat om bilen var kvar, så de visste ju om mitt intresse. Han var visserligen försäljningschef på butiken. Skulle försäljaren vara otrevlig och inte ge ett gott intryck, skulle jag anta att möjligen är produkten han säljer likadan dynga som han själv. Så ja, lägger man ut 50.000€ på en bil så vill man ha trevlig betjäning. Lite annorlunda än om man köper en DVD och föräljaren är otrevlig.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Ok, det är väl skillnad på oss, jag hade iallafall köpt hemmabion på onoff om jag redan hade bestämt mig för den, säljarens uppförande hade inte avgjort om jag skulle handla där eller inte, sen hade jag väl förmodligen tyckt som du att han var hel-blåst men det är ju inget du har ont av sedan när du sitter i tv-soffan och njuter. Samma med bilar, om jag hittar 2 identiska bilar så e klart jag väljer den med den trevligaste säljaren, men jag har än idag inte hittat 2 identiska bilar utan jag har alltid vetat vad jag vill ha. Hösäckar finns det i alla branscher, men det är inte det primära tycker jag, det är ju tråkigt att missa en bil du är intresserad av pga. säljarens uppförande, sen att han loosar affären är en sak som inte du berörs av, men du loosar ju också affären, och det kan ju vara tråkigt....
Problemet är att försäljarens dåliga försäljningsanda kan sitta kvar ibilen efter man köpt den.
Varje gång jag upptäckte ett nytt fel i min f.d bil tänkte jag på tölpen som sålde den till mig.

Kanske det är jag som är långsinnt bara?
Kristoffer T:

Lika här! Har man blivit vänligt bemött av säljaren tar man inte så hårt på småfel, men var han en sk*tstövel blir man varjegång förbannad och tänker, det här visste väl den j*veln om:)

Länk

Bayerischemotor

Även en seriös, trevlig och ödmjuk bilförsäljare kan kränga skitbilar......

sw
Helt rätt, där har vi fällan. Det värsta är att då kanske man till och med har överseende med felen, just för att säljaren var en sån kanonkille.
li
1.959
liste
535i -89
Åker man till närmaste återförsäljare för att köpa en helt ny produkt och inte får någon hjälp när man klivit in och tittat de obligatoriska minuterna, så åker nog MÅNGA vidare till nästa handlare där man vet att man kan få exakt samma produkt till exakt samma pris.

Man kan inte jämföra ett hemmabiosystem hos OnOff för 995 kr med att köpa en fabriksny bil. Service och bemötande är extremt viktigt när man ska spendera flera hundratusen kronor. Iallafall för mig.

Tur att du inte fastnat för Volvo då, dem säljarna är ett skämt!
li
1.959
liste
535i -89
De gånger jag har varit hos auktoriserade Volvohandlare har jag blivit korrekt bemött, så dra nu inte alla över en kam. Bäst var de förövrigt på Liljas i Kalmar.

Wadstedt79:

Visst kan man det. Men fortfarande kräver jag lite av säljaren. Inte mycket med lite ödmjukhet och service. Inte behöver han fjäska eller dra ut röda mattan, men betjäning på ett sakligt sätt.

Länk

Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Folk verkar ju både gilla och köpa volvo ändå, förmodligen för att dom tycker bilarna är bra, inte för att säljarna dansar balett för dom i bilhallen.
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
bayerischemotor:

Nu gällde väl inte den här tråden betjäning på ett sakligt sätt, eller ?. det vill väl alla ha....
Loudnclear:
Det är ingen som sagt att Volvofolk är riktigt kloka ;)

Skämt å sido, alla vill ha lite service och ett trevligt bemötande.

Där emot behöver säljaren inte lisma och fjäska, det gillar väl ändå ingen igentligen?

Det är ju inte säljaren vi ska köpa?
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Kristoffer T:
Då är vi överrens !!.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Produkten, i det här fallet bilen, är ju självklart det viktigaste. MEN kan inte säljaren i fråga vara behjälplig med exempelvis information, och ge mig ett sunt, trevligt och korrekt bemötande, ja då finns det andra bilar. Dåligt bemötande ska inte premieras. Samma gäller givetvis också för omvänt förhållande, år det ett vrak, hjälper det försås inte hur trevlig försäljaren är.
Loudnclear:

Nu förstod jag inte riktigt kritiken... Vad är det som inte är synonymt med ditt inledande med sakligt bemötande?

Är Volvo handlare speciellt den här tråden då?:)

Det jag menade är att jag vill inte heller ha säljare i givakt, men samtidigt uppskattar jag en saklig och rättfram säljare... Dålig betjäning=inget köp.

Länk

En säljare ska jaga kunden,inte tvärtom.Sen ska han vara trevlig och hjälpsam på alla sätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.