AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.206

Oförsäkrad på Nürburgring

Sida 2 av 3
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
mstrutsen@
lika lite som 'svensk lag' gäller på en tysk motorväg så gäller
svenk lag på den öppna delen av Nueburg-Ring som är en 'vanlig'
landsväg och det gäller -faktiskt- hastighetsbegränsningar på
vissa avsnitt även där - du håller väl inte 110 km/h på en tysk
motorväg bara för att du har en 'svensk' försäkring ????
-
det är klart att det gäller svensk lag i ett avtal med ett svensk företag men där avses annat än trafikregler i ett annat land -
skall du köra på -höger sidan- i England med hänvisning till din
försäkring hos TH, du förstår själv..................;);)

M5touring register
kilroy
Har jag fattat tråden fel...handlar den om svensk lagstiftning? Som jag fattade den så handlade det om försäkringsreglerna vid olika typer av bamkörning...?Lagstiftningen utomlands har inte svenska försäkringsbolag primärt med att göra. De regler som gäller för körning på Ringen i sin helhet är heller inget som svenska försäkringsbolag har med att göra...däremot har försäkringsbolagen full rätt att avgöra om försäkringen gäller eller inte.Det var väl det som M femman menade i sitt första inlägg i tråden...eller?Mvh kilroy
m5toureg:

Jo jag fattar vad du menar iofs..det är vädigt luddiga regler som står i försäkringen hos TH. Det där med vad som klassas som bana och vad som inte gör det, samtliga jag har pratat med (tre st) på TH säger allihopa att försäkringen inte gäller och man vill ju inte gärna chansa om det skulle hända ngt på Ringen.

/// mstrutsen
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Något OT: Känns som att försäkringsbolagen generellt börjar backa från ansvar vad gäller all form av förarutbildning/konbana/banåka och liknande, tidtagning eller ej.

Vore oerhört tråkigt om vi som vill utvecklas som förare inte får möjlighet till detta, samt att de som vill pröva-på-en-dag-på-banan inte heller skulle våga! :-/ Kanske kommer det försäkringsprodukter även kring detta? Lär ju iofs bli svettiga premier, hrm...

mvh
Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt borde avtalsrätten gälla i försäkringsärenden!
Dvs. försäkringsbolagen kan skriva in vilka avtal de vill i försäkringsavtalet så länge de är skäliga!

Om försäkringsbolagen skriver in att ersättning inte kommer att utgå för skada som uppkommer på Nurnburgring, är det troligen ingen oskälig klausul...

Har du tecknat försäkringen har du också accepterat villkoren i den!

Förmodligen blir det ändå en tolkningsfråga i slutändan eftersom de troligen lutar sig mot klausulerna som säger ungefär: "försäkringen gäller inte för tävling, träning inför tävling eller tävlingsliknande verksamhet..."
Men om försäkringsbolagen redan innan säger att de kommer att tolka "ringen" som tävlingsbana, lär de inte ändra sig efter en eventuell olycka! ;o)

Självklart har försäkringsbolagen både intresse och rätt att reglera dylika fenomen i försäkringsvillkoren!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ringen räknas är en allmänväg under turistkörningen oavsett vad TryggHansa säger. Vill inte de ersätta en skada så får det gå till tingsrätten. Vad som är en tävlingsbana kan inte ett försäkringsbolag tolka fritt. Själv orkar jag inte med en massa tjafs så jag tänker säga upp min försäkring i TryggHansa.
Efter som ringen räknas som allmänväg så måste mn ha giltig försäkring för att köra där så det borde vara ganska solklart fall. Tyvärr har olyckan med Porschen som var försäkrad hos TH ställt till det för alla andra. Trist, med tanke på att den olyckan inte var under turistkörningen utan under förarkursen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M femman, att ringen räknas som allmän väg i Tyskland spelar nog ingen roll i försäkringsbolagens ögon!

De flesta försäkringsbolagen betalar t ex inte ut någon ersättning för stöld i vissa östeuropeiska länder, vilket de också skriver i försäkringsvillkoren...trots att det är olagligt att stjäla bilar även i dessa länder enligt ländernas lagstiftning! ;o)

Har de redan innan en olycka, tydligt sagt att de tolkar ringen som tävlingsbana och att försäkringen därför inte kommer att gälla där, kommer de garanterat att gå så långt som behövs för att slippa betala ut ersättning för skada som sker där!

Hade de å andra sidan inte opponerat sig mot körning på ringen och sedan börjat slingra sig efter en olycka, hamnar situationen i en annan dager.

Höfläkt, försäkringsbolagen kan säkerligen ta fram "den produkt" du efterfrågar! Frågan är bara om du är beredd att betala vad den kommer att kosta!?

Mvh

Försäkringsbolagen gör allt de ka för att komma undan att betala ut ersättningar. Jag upplvever det som att det inte skänker mig någon större trygghet att ha bilen helförsäkrad då klausulerna har blivit som många att man säkerligen står utan ersättning vid skada. Däremot betalar jag en stor del av bilens marknadsvärde år efter år...

Så till en klassisk geografisk alternativt lingvistisk tavla. Nürburgring heter just Nürburgring och inte Nürnburgring eller Nürnbergring. Nürburgring har inget med staden Nürnberg att göra. Nürburgring är belägen vid den sömniga byn Nürburg vid Eiffelbergen.
kilroy
Försäkringsbolagen är troligtvis medvetna om de förutsättningar som gäller för olika typer av bankörning, både i Sverige och utomlands. Det gäller säkert också TryggHansa.Försäkringsvillkoren är bindande för båda parter vilket inte hindrar att tvistemål i tolkningsfrågor ibland utfaller till försäkringstagarens förmån och ibland, troligtvis oftare, till försäkringsbolagets förmån.Att driva ett civilrättsligt (?) mål mot ett försäkringsbolag i ett ärende där försäkringsvillkoren är mycket entydiga och inte förhandlingsbara är ett dödsdömt projekt som dessutom innebär ekonomisk ruin för den enskilde.Att byta försäkringsbolag, som M femman antyder, är nog att föredra...Mvh kilroy
Johan B: det står ingenting om att man inte får använda bilen på ringen i mina försäkringsvilkor. De hävdar att man ska tekna en försäkring på plats! Var då och av vem? Vid vägkanten till en tysklandsväg eller? Är det fler allmänavägar som min försäkring inte gäller på?

Domen i fallet med Porschen kommer bli ett pilotfall i frågan om TH och ringen, väntar på utslag...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M femman, som i så många andra fall är det en tolkningsfråga. I detta fallet har ju försäkringsbolaget tydligt sagt till dig att de inte tänker betala ut någon ersättning om du kraschar på ringen...

Förstår inte problemet!

Ringen är ett ganska unikt fall och jag vet i alla fall inte fler "banor" som man kan köra på, som råkar vara klassad som allmän väg.

Av vem man skall teckna försäkringen är väl en fråga du skall ställa till ditt försäkringsbolag!

Att byta försäkringsbolag är nog det enda rätta, men risken finns att de flesta bolagen tolkar ringen på samma sätt...

Mvh

Problemet är enkelt min vän, ringen räknas som allmänväg därför måste man ha giltig trafikförsäkring i fall man kör på någon annan. Jag är orolig för vad som händer om man kör på någon med ett oförsäkrat fordon i tyskland.

Angående vem man skulle tekna försäkringen av i tyskland visste självklart inte TH.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Men det är fortfarande inget problem (mer än för dig personligen kanaske)!

Trafikförsäkringen får du helt enkelt teckna hos något annat bolag, eftersom Trygg Hansa tydligt anger att man inte accepterar körning där.

Om det skulle vara så illa att inget svenskt försäkringsbolag tecknar en sådan försäkring, är konsekvensen helt enkelt att du inte kan köra på ringen med en svenskförsäkrad bil...men å andra sidan är det ingen mänsklig rättighet att köra på ringen. ;o)

Mvh

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Johan B, vettiga synpunkter. Tänk när vi kan berätta för våra barnbarn att "på vår tid, när vi fortfarande körde med bensin, då gällde försäkringarna på Ringen".... ;) Det är ett elände med försäkringsbolagen, att byta bolag känns som standardförfarande varje år ändå!

Just TH har tidigare varit relativt medgörliga vid olyckor under "knepiga former", om jag får kalla det så. Att de börjar backa så sakteliga på försäkringsskyddet förvånar mig inte alls. Den här diskussionen pågår i flera av bilklubbarna som sysslar med banåka, kanske kan någon därifrån belysa redogöra för ev framsteg. Ex har Porscheklubbens entusiastförsäkring urholkats rejält med premieökningar och åtstramningar i omfattning.

Vad som däremot är väldigt intressant är hur det egentligen gick för GT3RSen. Utgick ersättning?

mvh
Anders
JohanB:

Vad menar du med:

"Men det är fortfarande inget problem (mer än för dig personligen kanaske)!"

Jag tycker att det är ett problem att ett bolag bryter mot det som står i försäkringsvilkoren och inte försäkrar en bil i ett av våra största grannländer. Det var ren tur att jag läste om TryggHansas ovilja på rejsa.nu annars hade jag ovetandes riskerat att köra oförsäkrat.

Antar att du inte har kört på ringen...det borde vara en mänsklig rättighet ;)
Tror jag nöjer mig med en resa ner till Nurburgring och åker ngt varv med Ring Taxin ist för att köra sin egen bil =))

/// mstrutsen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M femman, hur menar du att de bryter mot avtalet när de tydligt har meddelat att de tolkar körning på Ringen under punkten om "tävlingsliknande omständigheter"?

Nu är egentligen inte Ringen något unikum, eftersom ett försäkringsbolag med största sannolikhet skulle tvärvägra att betala ut försäkring för skada som enligt dem sker under "tävlingsliknande verksamhet" även om "tävlingsverksamheten" skedde på svenska vägar under t ex ett blackrace eller något liknande!

Att du personligen tycker att de har en felaktig tolkning i denna fråga tvivlar jag inte en sekund på, men tolkningen får ju i värsta fall avgöras i tinget i efterhand...men i detta fall har de ju varit väldigt tydliga avseende deras syn i förhand!

Det är ju tyvärr en hel del punkter i ett försäkringsavtal som inte är supertydligt skrivet på grund av att då skulle varje avtal behöva vara extremt omfattande. Nu löser man den problematiken genom tolkning i efterhand. Oftast slutar det också med att försäkringsbolagen får rätt pga. t ex praxis och tidigare prejudicerande domar.

Som jag skrev innan finns det andra undantag än bara Ringen, t ex forna öststaterna och Jugoslavien, när det gäller stöldförsäkring...men där är nog avtalstexten mer tydligt skriven i de flesta fall.

M femman, då får du nog snarast kontakta Koffi så att FN skriver in dina önskemål om ändringar i de mänskliga rättigheterna! ;o)

Mvh

Att stöldförsäkringen inte gäller i vissa östländer står klart och tydligt i försäkringsvilkoren men det står inget om att man inte får köra på tyskalandsvägar. Ska man ringa och kolla vilka vägar försäkringen gäller på innan man kör? Nej, det är orimligt. Det som står i försäkringsvilkoren ska gälla!

Det ska bli mycket intressant att se hur det går med GT3an.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
bjoerk@
din geografiska 'läxa' var lite roligt eftersom samtliga här -så vid
jag kan se - har faktiskt skrivit rätt hela tiden (saknas bara! ) -
-
Johan B@ M femman@
mycket av det du säger är klok men jag tycker du har övergått
till att försvara din egen uppfattning snarare än att föra fram
diskussionen, det finns även oskäliga avtal t.ex. när nya undantag mer eller mindre införs i smyg som försäkringstagaren sedan ändå har skyldighet att känna till -
alla kan ju förstå varför TH vill ha det till att försäkringen inte skall gälla för körning på en tävingsbana - frågan här är ju om TH har rätt att undanta en allmän väg från försäkringen under tiden denna väg INTE används som tävlingsbana - det efterlystes
flera allmänna väg som ibland används för biltävlingar, jag kommer då att tänka på 'Le Mans', för att inte behöva möta TH
i rätten när skadan har skett är det säkert bättre att välja ett annat försäkringsbolag och det blir garanterat också billigare, i allafall för en M5 ;)

M5touring register
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.