|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ringde precis till mitt försäkringsbolag, Trygg Hansa. De sa att man var helt oförsäkrad på Nürburgring även under turistkörningen då det var på ett tävlingsområde! Kan detta stämma? Är det så hos alla bolag? | |
|
Jag har också hört det. Så är det väl också i Sverige. Eller finns det någon special-försäkring då kanske? //Schnitzer |
|
|
det är ju den diskussionen vi hade beträffande -Knutstorp-träffen- förra året, MEN man skall inte blanda korten här, det gäller att ha fakta, dessbättre tror jag att försäkringsbolaget har fel - det kan utvecklas mera men jag gissa på följande: 1. deltar man i någon form av 'tävlingsverksamhet' eventuell även förar-training på en -avstängt- Nuerburgring, DÅ gäller förmodligen försäkringen INTE, DÅ är det den som ordna verksamheten som skall se till att -deltagarna- är försäkrade 2. kör man däremot på -Nuerburgring- när den är -öppen- DÅ bör man vara försäkrat, Nuerburgring är DÅ -ingen- tävlingsbana, sträckorna runt -Eifel-bergen- är ALLMÄN VÄG och den tyska -Strassen-Verkehrs-Ordnujng- dvs. vanliga trafikregler gäller - - har vi ingen här på forumet som jobba på försäkringsbolag som kan reda ut begreppen ?? M5touring register |
|
| På svenska banor så gäller inte försäkringen för de flesta bolagen men Nürburgring under turistkörning räknas enligt tysklag som allmänväg. | |
| På TryggHansa hänvisade man till att det var tävlingsområde och att det var tävlingsliknande förhållanden. Han läste direkt ur försäkringsvilkoren. | |
|
M femman; Frågade du så han visste att du ägde en BMW M5? Eller bara allmänt? Ett knep en Engelsman gjorde när han ville köra hyrbil på Ringen, var att få villkoren skriftligt och alls inte fråga direkt om det var okej att köra där, vissa hyrföretag står det tydligen uttryckligen ingen körning på Nürburgring. Mvh Stephan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Grunden till detta kan ligga hos en släkting till min sambo är Porscheåkare, tillika en av de som förhandlar fram just denna typen av försäkringar med bla Trygg-hansa för körning med privatbil på bana för clubbens räkning. Han är också tävlingsförare i 24 timmarslopp med en GTR 3. Han köpte Sveriges första GTR3RS hösten 2003, tyvärr så åkte han av våren 2004 på ringen, bilen totalskrot tyvärr, jag han aldrig se den live,men vi fick ett fint julkort. Staketkostnad blev dyr. TH hävdar att han tränade för 24 timmars :) och vägrade betala ut nån ersättning, kan väl säga att hustrun åkt med varven innan. Sedan inser väl de flesta det är en omöjlighet att träna med en privatbil konceptet är liksom inte riktigt de samma , speciellt som han tillryggalagt tusentals varv på ringen genom åren både med privat och tävlingsbil. Jag vet också att TH representant hade kontakt med Sundfelt på Motorjournalen för att de ville få detta som exempel vad som kunde hända om man körde på ringen med privatbil som ett inslag. Detta kan vara upprinnelsen till allt paragaf och lusläsande av både BMW klubben och div andra klubbar i våras. fnv vet jag inte hur det gått med ersättningsbiten. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag sa att jag hade min bil försäkrad hos dom men inte mitt reg nummer. Det där med tävlingsområde och tävlingsliknande förhållanden låter som en tolknings fråga i mina öron. Ä Är det ingen här som kan läsa vad det står i försäkringsvillkoren från TryggHansa eller något annat bolag angående tävlingskörning på allmänväg? |
|
| Har också läst om olyckan med GT3an. Men det var ju under förarkursen inte under turistkörningen. Jag är så trött på TryggHansa det är alltid strul så fort något händer. | |
|
TH ville aldrig ens försäkra min -M5touring-, de tar enbart befintliga kunder sa de och detta trots att tidigare ägare hade TH som sin försäkring - - tävling är tävling, förarkurs kan tolkas till tävlingsliknande förhållanden - när RINGEN är öppen så är den ALLMÄN VÄG där vanliga trafik-regler gäller, så är det bara, oavsett vad TH säger, det är bara att använda rättshjälpen från motormännens, skaffa bra advokat occh på de bara, inte är det väl TH som bestämmer vad som är ALLMÄN VÄG i Tyskland, Nuerburg-Ring är inget 'tävlingsområde'när det INTE är tävling, skulle 'Le Mans' också vara ett tävlingsområde då (när det inte är tävling ? det bor ju folk där om jag inte ha helt fel ?) M5touring register |
|
|
hur roligt det än är att köra på ringen. så kan väl försäkringsbolagen slippa betala om det framkommit att man kört för fort/vårdslöst, det gäller väl även på tyska vägar? bara en tanke! Alpina Power! |
|
| som sagt, skippa trygghansa dom strular så fort ngt händer. | |
|
Trygg Hansa sa att "Nurnburgring är ett inhängnat område och därför räknas som tävlingsbana vilket gör att försäkringen inte gäller" spelade ingen roll att det räknas som allmän väg enl Tysk lag och det har tydligen nekat andra ersättning som kört på ringen och kraschat. /// mstrutsen |
|
|
Alpina B6 2.8@ bra tanke men det är väl upp till försäkringsbolaget att bevisa det och inte tvärtom ? även OM man kör för fort eller vårdslöst gäller väl försäkringen även om man anses som medvållande ??? - råder det en hastighetsbegränsning när 'vägarna rund Adenau' är ALLMÄN VÄG ?? hur skall ett försäkringsbolag i Sverige känner till att det -NS- det handlar om när man skriver i skadeanmälan, korrekt skall det vara, landsväg XX mellan -Adenau- vad det nu är ?? - - förresten, vad många inte känner till, apropo 'fri fart' i Tyskland, blir man inblandat i en trafikolika i farter över 160 km/h så anses man -automatiskt- som 'medvållande' med de konsekvenser DET kan få försäkringsmässig eller annat - m.a.o. det behöver INTE ske på -NS- för att försäkringsbolagen kan hitta ett sätt att försöka dra sig undan från sin ersättnings- skyldighet, utan hjälp från en advokat är man 'torsk' - (rekommenderar medlemskap i motormännens DET är en billig försäkring, tyvärr försäkrar även de inga M-bilar, förmodligen för att de känner till hur duktiga de egna advokater kan vara till förmån av bilägarna ? ;);) |
|
|
mstrutsen@ att TH nekar ersättning betyder INTE att de har rätt till det, de försöker väl, har något ärende hanteras av domstol, det skulle vara intressant att få höra utslaget - - vanliga försäkrings-tjänstemän läser bara villkoren om 'inhäggnat område' och sedan tror de att 'Nuerburgring' är en tävlingsbana (förmodligen tror de också att den ligger vid Nuernberg ;) - 'Nuerburgring F1 + DTM-banan' är en tävlingsbana - gamla Nordschleife är ALLMÄN VÄG som ibland används för biltävlingar och är det AVSTÄNGT - - synd om de som bor i VÄRMLAND de lär väl aldrig får någon ersättning från TH ? so bekant så kör man SVENSKA RALLYT där och är därmed 'tävlingsområde' - - om man förlorar sitt försäkringsskydd BARA för att man 'råka' befinner sig på en väg-avsnitt som -ibland- används under bil-tävling vore mycket anmärkningsvärd - att TH försöker dra sig undan från sitt ersättningsansvar är tydligen normalt även i 'normala' sammanhang om jag förstår vissa inlägg här rätt ?? förmodligen betraktar väl |
|
| Nürburgrings nordslinga är att betrakta som en vanlig betalväg. Den är inte mer inhängsnad än vad exemplevis autbahn är. Precis som på andra allmänna vägar är Nordslingan hastighetsbegränsad på vissa ställen och polisen tar fortkörare med laser då och då. Vidare skall omkörninga ske till vänster och polis tillkallas vid större olyckor. Allt är alltså precis som på vilken allmän väg som helst. | |
|
m5touring du har helt rätt, jag bara påpekade detta. om jag hade råd att åka ner till nurburgring hade jag gjort det iaf. kör iaf ändå bara med trafik:P Alpina Power! |
|
kilroy |
Det här med försäkringar och bankörning är ett "snårigt" område, minst sagt.Jag har några kontakter på Svenska Bilsportförbundet och för inte så länge sedan var frågan uppe för diskussion. I huvudsak handlar det om 3 olika situationer:1. Sanktionerade tävlingar (SBF, SWEMO) på bana eller rally. Där gäller INTE vanliga bilförsäkringar.2. Bankörning arrangerad av någon märkesklubb (eller annan motorklubb) för klubbens medlemmar, i samarbete med banägaren. Vanlig bilförsäkring gäller INTE utan resp. förare omfattas av den speciella kollektivförsäkringen via klubben.3. "Privat" körning på bana då banan är öppen för allmänhetens åkning. Enligt centralorganet Försäkringsrådgivarna gäller INTE vanlig privat bilförsäkring hos de flesta försäkringsbolagen. Jag har själv kollat med If och Trygg-Hansa och där gäller INTE den privata bilförsäkringen.När det gäller Nurnburgrings öppna del så betraktas den som allmän väg, vilket också har påpekats av flera andra. Det intressanta är att olika försäkringsbolag ser olika på detta...If (mitt eget bolag) är av den uppfattningen att den privata bilförsäkringen gäller fullt ut, däremot har Trygg-Hansa en annan uppfattning.Enligt SBF förekommer det att privatförare erbjuds att lösa engångsförsäkringar vid bankörning. SBF´s uppfattning är att man kontaktar sitt ordinare försäkringsbolag INNAN man löser en sådan försäkring samt att man läser försäkringsvillkoren minst 3 gånger...Grundregeln borde vara att man som försäkringstagare ALLTID tar kontakt med sitt försäkringsbolag och ber att få tillämpliga villkor mailade eller faxade till sig. Jag vet inte om detta rätade ut några frågetecken...eller om det skapade några nya...!!Mvh kilroy |
|
Sitter och läser Trygg Hansas försäkringsvillkor och där står det "För den här försäkringen gäller svenk lag....Tvist om försäkringsavtalet ska handläggas vid svensk domstol, med tillämpning av svensk lag" Alltså omfattas TH försäkring inte av Tysk lag som gäller på Ringen..eller har jag fel? /// mstrutsen |
|
| Inhägnat område? Gäller att inte få stenskott på vajerväg, eller köra på en grävling där det finns viltstängsel... :) | |
|
BMWSC hade sin utredning på g innan Karlsson skrotade sin GT3RS under förarkursens uppkörning. Jag har själv haft en skada på min bil på nordslingan. Sorglikt att inte förs.bolagen kan ta fram ett produkt vi efterfrågar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.