AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.326

Ringtryck, 540 E39?

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Chrille: Jag trodde också att jag visste bäst , när jag INTE lyssnade på gummigubben som upplyste mig om att Contineltal rekomenderade minst 3.0 runt om. Utan följde det som stog på skylten eller efter eget huvuds sunda förnuft.
Kostade mig två års mindre användande av bakdäcken pga slitage i mitten av för lågt tryck dvs körde med de old fashion rules:)
Så Folke har helt rätt i det han säger, det är omvända värden mot vad det var för på 185/70/14 tiden så det gick att få en gammal hund att sitta, men det kostade som sagt en del:)

///MVH Hasso
Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Som sagt breda däck slits mer på mitten med för lågt däckstryck pga att slitbanan slungas utåt , vart gränsen för detta fenomen uppstår vet jag inte , runt 225+? Man skall även ha högre tryck ju mindre profil/större fälgar man har.Jag fyllde 2.3 fram och 2.5 bak men efter läst denna tråd kommer jag öka till minst 2.5F och 2.7B på mina Hakka4 215/55-16
Chrille: Att jämföra med däcken på dragsters och liknande haltar lite väl mycket jämfört med personbilsdäck. Det är ju inte precis lågprofilsdäck på dessa monster, och kollar du efter så är det diametern på däcken som ökar/minskar med varvtalet, inte så mycket planheten på slitbanan.
Det innebär inte att man inte kan se liknande tendenser även på däck med lite styvare sidor som inte är skrynklade vid stillastående som på en dragster. Jag har testat några hojar stående på verkstadsstöd, med högsta växeln ilagd och full speta på rullen så kan man se klart märkbar förändring pga centrifugalkraften, trots hårda sidor och rund slitbana.
Som Hasso skriver så har många fått erfara att för lågt däckstryck sliter ut mitten på slitbanan. Snabbt går det också, vi hade en V70 på jobbet för ett antal år sen, tror inte det var bredare sulor än 195 eller max 205:or på denna. Om jag inte är helt fel ute så var det Pirellidäck, efter drygt 1000 mil så var mitten blanksliten.

FP
se
661
seb_540
328i M F30
Japp, slet ut mitten på mina 265or.... kör nu med runt 3.0, oavsett sommar eller vinter sulor. Dock Funderar jag på att gå ner till 2.8 på vinterdäcken då de känns aningen stötiga med 3.0 (225-55-16 tror jag det var)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.