|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada entusiaster (och ni mindre glada också:). Har ett dilemma. Vilket är det korrekta ringtrycket på vinter däck. Jag har 235/45 på 17 tum, Dunlop odubbade vinterdäck. Enligt instruktionsboken skall man ha c:a 2,8 fram samt 3,2 bak. Skall tilläggas att jag har en sedan modell (-02), ej touring. Stämmer detta? Jag tycker det låter lite mycket. Detsamma gäller sommar däcken 235/45 R17 samt 255/40 R17, Dunlop. Vilket ringtryck är att föredra på sommar resp vinterdäcken? Tacksam för svar:) Vh/Kermit. | |
|
hejsan Vad é det för bär index på däcket sedan så é det frågan om hur din körstil é, hur många åker i bilen, last? Jag har ialafall kommit fram till att 2,4 fram o 2,6 bak é kanon till min typ av körning samt att jag kör mycket själv. C:a 2,8 fram samt 3,2 bak é alldeles för mycket isåfall måste du trampa plattan i mattan. Jag kan nog rekomendera ca 2,6 men som sagt det é frågan först om det som står ovanstående. Hoppas att jag hjälpte dig litte på traven MVH Daniel |
|
|
Hej Daniel. Vad menas med bär index? Det är oftast bara jag och sambon som åker i bilen, väldigt sällan tungt lastad med andra ord. Plattan i mattan blir det bara vid omkörningar, annars för soppa nålen tok fnatt:) Med tanke på att 540 har en ganska stor (tung?) motor, borde det inte vara logiskt att ha mera luft i däcken fram eller har det med bilens totala viktfördelning att göra? Vh/Kermit. |
|
|
"Bär indexet" är ett tal (vanligast mellan ~82-95 på bilar, högre siffra = tål mer vikt) som avslöjar vilken (bil)vikt däcket maximalt orkar bära. Nog kan du sänka trycket en aning men lågprofilare ska ha ganska högt tryck, under 2,6 runt om ska du nog undvika. (Tycker att det är ganska konstigt att det alltid står att det ska vara högre tryck bak än fram då framhjulen belastas mest vid hårda inbromsningar + att motorn är tung. Har alltid gjort tvärtom och har 0,2 högre tryck fram än bak.) Testa 2,7 fram o 2,6 bak... Mvh |
|
|
Hmm, när jag tänker efter så är nog 2,8 (både bak o fram) minimum på 40-45 profil (vinterdäck), har själv 2,4 (fram) på 60(!)-profil. Gärna över 3 på sommardäck. Mvh |
|
|
Tack för tipset rob_t_j72. Vilken profil räknas som lågprofil på ett däck? Vh/ Kermit. |
|
|
Hej, jag har 2,7 runt om på 55-profil 16" contidäck. Fungerar utmärkt. /M Min bil: Länk |
|
|
Man kan väl säga under 55/50. Mvh |
|
|
Följ instruktionsboken är mitt tips. Det brukar finnas en lapp på dörrstolpen. I båda fallen brukar det stå vad man ska ha för ringtryck i fallet man åker tom eller fullastad. När jag har följt dessa rekommendationer så har däcken hållit bra. Vid ett tillfälle lydde jag tips som var högre tryck än det som är rek. från bilen och slet ut däcken fel. Mer i mitten och mindre på sidorna. Återigen - följ instruktionen i boken eller dörrstolpen. Mvh /NP |
|
|
rob_t_j72: "Tycker att det är ganska konstigt att det alltid står att det ska vara högre tryck bak än fram då framhjulen belastas mest vid hårda inbromsningar + att motorn är tung. Har alltid gjort tvärtom och har 0,2 högre tryck fram än bak." Att framdäcken tar mycket vid inbromsning är jag med på, men det där med vikten köper jag inte ;) De allra flesta BMW:s är ju tämligen neutrala med 50/50 fördelning på vikten frma/bak (vilket vi skall vara glada för = goda chanser till fina vägegenskaper), och M60/M62-motorn är ju inte sådär jättetung heller. Jag brukar köra ungefär samma tryck runt om. Tror jag har 2,4 ungefär i mina vinterballonger ;) (225/60/15) Sommarpuckarna brukar få 2,6-2,7 samt 2,8-2,9 (235/45/17 fram, 255/40/17 bak). Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Tror inte att nya 545 har 50/50. =) De flesta BMW (och nyare med tyngre motor) ligger nära 60/40. Dessutom är marktrycket störst på framhjulen i högre farter. Mvh |
|
|
Slängde på vinterdäcken på 540n nyligen, dubbfria 225/55-16. Enligt lappen på B-stolpen ska det vara 2,3 fram och 2,6 bak när man kör olastat. Det var mer luft i däcken från början, och när jag pös ut för att få det rätta trycket såg det nästan ut som jag hade punka. Jag lät det vara 2,5 fram och 2,6 bak. Kör ni andra 2,3 resp 2,6 i era 540 med 225/55-16? / Andreas |
|
| ett däck med mindre tryck i kan skapa mer friktion mot marken! dvs tar mer vid inbromsning med lägre tryck! fast nu e jag bara dryg ;).. luft truclet är och förblir nog induviduellt, bara man inte går under 2.2 så ere lungt | |
|
Så här kör jag på mina sommardäck: 235/45-17 = 3,0 255/40-17 = 3,2 |
|
|
Hej. Kolla instrutionsboken eller på dörrstolpen vid förar dörren där står vilket ringtryck du skall ha. För högt ringtryck du sliter däcken på mitten, för lågt sliter du däck på ytterkanterna. / Chrille BeeMfWee Fur alle - Ja fur fan :) |
|
|
Billtillverkarna anger (i instruktionsbok och B-stolpe) ett (lägre) tryck för att öka komforten. Däcktillverkarna anger ett (högre) tryck för att öka livslängden (däckets alltså). Välj det ni trivs med. Mvh Mikael |
|
|
Chrilla.A: Denna hypotes stämmer dåligt med dagens däck, och inte alls med lite större bredd/lägre profil som är vanligast idag, även på vinterdäck. För lågt tryck gör sidorna mindre stadiga, slitbanan slungas ut i centrum av centrifugalkraften vid körning och mitten slits mera, alltså tvärs emot som vad alla gamla bilder och instruktionsböcker visade förr. Kolla själv genom att pumpa extra hårt, har du kommer inte att få moderna lågprofildäck att bågna ut på mitten, det förblir plant. FP |
|
|
Hej! rob_t_j72: ???, jag vet inte varifrån du har fått dessa uppgifter, men det ÄR faktiskt så att de flesta BMW av modernt snitt har viktfördelning 50/50 vissa 51/49 enl. officiella sifror. du får nog gå ganska långt tillbaka i tiden för att hitta en BMW med 60/40 viktfördelning fram/bak(E30 kanske närmar sig detta) ang ringtryck så skulle jag nog följa tillverkarens instruktioner ganska noga, möjligtvis så kan man sänka trycket bak lite, men jag skulle inte avvika alltför mycket. Det är konstigt att det verkar alltid finnas folk som vet bättre än den som faktiskt har gjort och testat grejorna :o) Att lufttrycket är högre bak kan ha att göra med att man har velat balansera ut understyrningen i chassit med lite hårdare däck bak så att man behåller neutralt/lätt överstyrt beteende vid gränsen? vad vet jag? MVH: Sakke |
|
|
En anledning till högre tryck bak är även att det är här mesta belastningen hamnar när man lastar bilen. Man vet ju sällan redan innan om/när man behöver lasta eller fylla på med folk, lite förhöjt tryck gör ingen skada, medan tvärt om inte är så bra alls. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
3,0 runt 235/45/17 sommar 2,7 runt om 215/55/16 vinter. För övrigt så är det gummigubbarna och däckstillverkarna som är experterna inom området inte biltillverkarna. ///MVH Hasso Länk |
|
Biltillverkarna kan ju prata med däcktillverkare om vilket ringtryck gäller till resp. bil och däckstorlek. Sen när det gäller ringtryck så håller jag inte med Folke om tesen om för högt ringtryck. Ju högre tryck desto rundare blir däcket (sunt förnuft), likaså åt andra hållet för lite tryck sjunker däcket in. Men däremor har Folke rätt i däckets tryck om han menar på dragracers då de har väldigt mjuka och flexibla däcksidor , då de vill både ha grepp och så hög sluthastighet som möjligt (ju större däck desto högre fart). Jag följer och har gjort så så länge jag har haft bil, rådet som står i instruktionsbok och b-stolpe och däcken jag har/haft har hållit i 5-6 år med jämt slitage över däckets slitbana BeeMfWee Fur alle - Ja fur fan :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.