|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Den styrs nog av vanlig analog plus faktist. EN T80 eller den ännu ballar T100 HTM ska passa. Kolla vad T60 motagaren ger ut på svart tråd när du aktiverar värmaren. Kabelfärger? Svart, röd & brun? M.V.H. |
|
|
Nu har jag fått problem med webaston igen. Den har strulat tilll några gånger. Antagligen är det fel på relät som sitter där eller på den "stora" kontakten med 6 kablar som sitter ovanpå webaston! Vad är det för relä och var kan man få tag på i sådan kontakt? Vem har reservdelar till webaston? Jag har papper på hur en webasto värmare installeras men allt är på tyska. Hade kunnat lägga ut på nätet men har ingen hemsida..... MvH Bmw 4-ever |
|
|
fick inte igång den alls idag, det hände absolut inget. Det som om det inte fanns någon kontakt alls med webaston! Men då tog jag tag i alla kontakter igen tog ut och satte ditt dem igen. Vattenpumpen gick igång men ej limatanlägging och bensinpumpen. kladdade lite till och så vips fungerar den igen! Men till min förvåning gick det inte att stänga av den! Fick köra en runda och då stängde den sig av. MEN nu får jag inte igång den alls! Vet inte var man ska börja!? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Mät upp mängden bränsle den matar fram efter att det ha gjort sina 2 startförsök. Har det ej i minnet men kanske 14ml.... kan kolla det när jag fått svar! Om du får den att gå så kolla CO2 halten efter några minuters gångtid så att den ej står för lågt. Bör ej ligga under 9% för minimala driftstörningar. Annars så kan man läsa ut felkoder på värmaren med PC diagnos och se de senaste 10 felorsakerna. Taskig el är annars en vanlig bov, kollajordpunkter mär spänningen frammer vi värmaren på den tvåpoliga matningskontakten. Taskig brännarinsats är inte ovanligt heller om den jobbats mycket och länge eller har haft taskigt inställd förbränningshalt. M.V.H. |
|
|
Så nu fungerar den igen utan problem! Byte rälet som finns vid webaston då den glappade lite. Sen byte jag till nya Batterierna i fjärrkontrollen eftersom då kan webaston strulla när den inte får rätt signaler från fjärrkontr. då batterierna är dåliga!! Byte även till större bilbatteri på 75Ah. Undrar hur länge går webaston? Jag har haft tillfälle köra den i 40 minuter utan att den stängde av sig efter 30 min. som en del säger att den ska göra det. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Har börja kolla varför min Webasto i 540:in inte fungerar. Man hör att den pumpar runt vatten när man drar igång den men sen händer inte så mycket mer. Inte ett ljud från bensinpumpen och det kommer inget ur webastons avgasrör. Kopplar jag ur strömsladden till bensinpumpen så börjar det blåsa luft ur avgasröret. Är det bensinpumpen som är trasig? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Hej! Det finns olika møjliga förklaringar till att Webaston inte startar. Nu vet jag ju inte vilken version det är du har, men de vanliga är 1)att glödstiftet är dåligt, då tänder det inte, dock borde bensinpumpen till webaston starta innan tändningsförsäk, men det är sannolikt att om styrenheten känner att det är fel på glödstift, så stannar den innan pumpen ska i gång.... 2)Har du kollat säkringar? 3)ngn av pumparna strejkar finns ju bensin, vattenpump och luftfläkt(iaf på de gamla) känner styrenheten att ngn av dessa är trasig så avbryts startförsök. En sak till: Om du startar Webaston, gör den ett startförsök eller stânger den av efter första? För att om allt är OK, så ska den göra två försök på start, men om ngt i det som är nämnt ovan är fel så bryts startförsök efter den första. MVH: Sakke |
|
|
Den startar och pumpar på vatten som den ska i 30minuter. Jag har mätt fram att det kommer strömpulser till bensinpumpen. Har man bensinpumpen inkopplad så går även fläkten i Webaston (som är en Webasto Thermo Top C/Z) och det blåser ur det lilla avgasröret. Kopplar man in bensinpumpen igen så slutar det att blåsa. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Hej! Låter ju onekligen som att bensinpumpen är kass. Mvh: Sakke |
|
|
Vart köper man reservdelar till Webaston? BMW har väl knappast? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Det hade dom visst om man kollar i ETK. Part nr 64121388245. Kostar dock en del. $369.40 vilket blir drygt 2800kr!!! Måste ju finnas att få tag i billigare. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Hej! Det finns aukt webasto reparatörer/resrvdelsförsäljare som kan säkert få fram komponenten billigare. Vanligtvis är Bilelektriker som håller på med det där... t.ex Bosch verktäder. Kolla på Webastos hemsida eller sök på google..... MVH: Sakke |
|
|
Jag ringde och snackade med Engstrand Bil & Motor som tydligen är välkända för sina kunskaper om Webasto (eller värmare i allmänhet). Riktigt trevliga killar som inte verkar vara ute efter att bara tjäna pengar! Dom gav mig tipset att ta loss soppaslangarna på pumpen och peta med ett gem in i den. Tydligen så händer det att kolven i pumpen fastnar och med lite tur så kan man få loss den på detta sättet. Ska ta och testa det så fort jag får möjlighet. Att den blåser luft om jag rycker ur sladden till soppapumpen beror tydligen på att den då går i någon form av avsvalningsläge. Det visar dessutom på att spolen i bensinpumpen bör vara hel. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Reservdelar till Webasto kan du även hitta via återförsäljare av KGK Knutssons sortiment, ex. Autoexperten. Om man söker via deras sökmotor (Produktkatalog, välj varumärke: Webasto, välj artikelnr: W 194 86B) så ser man att pumpen kostar 2855:- Min erfarenhet är att Webastos reservdelar hittar man mycket billigare ex. via ebay.de. Som ett exempel här Länk får man en ny pump för 99 EURO vid direktköp. Om du skulle behöva en ny...bra tips du fick förresten, kan vara bra att vveta om den kärbar ihop nångång! / Micke |
|
|
Jag hittade tillochmed en pump för $29 på eBay. Man kan ju undra hur det går att sälja en pump så billigt när dom kostar runt 2700kr överallt annars. På fredag ska jag göra ett försök att rädda min pump. Återkommer med info efter det. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Det är inte pumpen som är trasig. Tog loss den och la på 12v direkt på pumpen och den slog som den skulle. Kopplade på multimetern på sladden som går till pumpen och fick då 10,7v konstant. Dock så rör sig inte pumpen när man kopplar på kontakten. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Tydligen så kan ett defekt glödstift framkalla precis dessa symptom. Hur byter man glödstiftet på webaston? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Kolla i verkstadsmanualen, la upp en sådan här:Länk / Micke |
|
|
Super! Tack! :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.