|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Pistolas - liknelsen helt rätt! Aston och Jaguar ägs av Ford och ingår tillsammans med Volvo (!) och Land Rover i Fords s k PAG - Premier Auto Group. Lotus ägs sedan en tid tillbaka av Proton, Malaysias ledande biltillverkare (!). |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Undrar om Bjoerck har missat detta :)) Jagga är helt klart en attraktiv bil, var inne på det en stund innan det blev BMW istället. ///MVH Hasso Länk |
|
Haha, väntar också på bjoercks inlägg... då blir det andra bullar ;) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Det är ju en jäkla skillnad på en 540 och en XJ! Jaggorna är ju mer entusiastbilar, folk vänder som om efter en XJ men ingen noterar en 540. Handen på hjärtat, om man kör 5-serie, hur ofta blinkar andra 5-serierbilar som man möter ..? Det hände alltid mig då jag körde Jagga. Sedan kan jag hålla med om att de kanske inte är superroliga att slänga omkring med på småvägar. Dessutom har du ju en klart attraktiv tolva i XJ12, klart biffigare än BMW:s lilla 750-modell. Vidare är ju Jaguar en klart mer attraktiv bil på begagnatmarknaden, priserna är klart högre än för motsvarande BMW, lättare att sälja är de också. Dessutom är de ju mer ovanlig lyxbil än BMW:s 5 och 7. Jag bestrider det faktum att Jaguarer är dyra i drift, de drar en del bensin men i övrigt går de billigt. Försäkringen är otroligt mycket billigare än föär en BMW, service likaså. Värdetappet är lägre och de går sällan sönder, för min del var Jaguarägandet en sparbössa. |
|
|
Då var det dags att under buller och bång kliva in på arenan!!! Jag vill noga poängtera innan jag börjar skriva att jag är en stor bilentusiast och ingen märkesentusiast i den bemärkelsen att jag bara stirrar blint på ett märke och förnekar kvaliteérna hos andra. Från att ha haft flera BMW:ar valde jag att köpa en Jaguar XJR. Jag vägde länge mellan 540/740 men valde till slut Jaggan. För de som är ute efter en tekniskt avancerad och bra bil rekommenderar jag BMW före Jaguar. BMW 540/740 är bättre än min XJR på i princip allt. Så var det med det... Men Jaggan skänker mig en glädje på ett helt annat sätt än vad BMW klarar. Utseendet, individualismen och känlsan är de saker som gjorde att jag föll för Jaggan. Att sedan priset är mycket tilltalande skadar ju inte precis! Vid en jämförelse med de BMW:ar jag haft är Jaggan den bil som har högre kvalitet. På den senaste BMW:n jag ägde (523it-97 8000 mil) fick bakluckan bytas två(!) gånger på grund av rost. Ändå är jag en pedant och tvättar bilen noga och ofta. Dörrar knakade, paneler knarrade och larmet falsklarmade titt som tätt mm mm. Bortsett från bakluckan var det inga allvarliga fel men oerhört irriterande på en bil som anses ha hög kvalité. Jaggan bara går och går. Peppar, peppar... Kostnadsmässigt är inte Jaggan särskilt dyr jämfört med BMW. Min 523:a var dyrare att försäkra än den dubbelt så starka Jaggan. Delar är förhållandevis billiga. Som ett exempel kostar bromsbelägg fram 484:- och finns hos Mekonomen. 784:- kostar motsvarande del till en BMW 540. Prestandamässigt är XJR fullt tillräckligt. 326 hästar och 518 Nm finns att tillgå. 0-100 går på 6.4 sek och toppfarten är 260 km/h. Inte illa för 1900 kilo limousine. Vid normalkörning går varvräknarnålen aldrig förbi 2500 rpm. Jag anser Jagga vara ett spännande alternativ för de som önskar något mer individuellt än BMW. BMW är en tekniskt mer lyckad bil men saknar enligt mig den charm som Jaguar har. Nu har jag börjat fundera på att sälja Jaggan och köpa en Lotus. har hört att de ska vara bra! :-) |
|
|
Hade en xj12 serieIII mmmm.. snyggaste karossen av dom alla samt en underbar bil konstruktionsmässigt, bara navkapslarna(en lyx bil har inte något så brackigt som lm fälg) var tillverkade av 12!! delar, och länken från öppnings flärpen på innsidan av dörren till lås kistan var tillverkad av 5 delar per dörr!! Det är grejor det!! Använde den till och från jobbe i 2 års tid bytte olja och vanlig service, hade den till och med på två semesterresor fungerade klockrent, drog väl 1.3 i snitt. Sen är det ju så att INGEN tittar snett på någon som kör Jaguar alla blir glada och beundrar bilen, även om en gubbe tyckte att min Amazon var snygg...Senilfan....mummel... "A Genleman never travels behind less than 12 cylinders" |
|
| Jabbal - Vilket försäkringsbolag har bäst premier på jaguar generellt sett då ? | |
| bmw320i: Numera går det att försäkra Jaguar hos Volvia. Pinsamt men billigt. :-). Annars har Länsförsäkringar varit bland de billigare för min del. | |
|
Jag hade alltid varit sugen på en Jagga så länge jag kunde minnas, men efter ett exemplar av en XJ40 4.0 Soveriegn i min ägo så är suget som borta, det vill jag lova. En ganska lång tids umgänge med en XJS V12 cabbe blev sista spiken i kistan! Så nu är det bara BMW 750 som gäller som vanligt! BMW CS #5139 |
|
|
Bilen på länken kostar mindre att försäkra på mig än min nuvarande 530 hos LänsFörs. Bjoerk: enligt vad jag kunnat läsa mig till så ska XJR ha ett imponerande väggrepp och vara riktigt underhållande även på smala krokiga vägar. En vacker dag så kommer man ha en BMW och en Jagga som parallellbil... ;-) V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Mugge: Jaggan har ett helt okej väggrepp. Självklart går det inte att trolla bort att bilen väger 1900 kg men med den förutsättnignen i bakhuvudet känns den bra i kurvorna. Teknikens Värld Jaggade XJR:n runt Nürburgrings nordslinga när det begav sig. De var mäkta imponerade över bilens banegenskaper. Det jag saknar i Jaggan är skärpan som BMW har i chassit. Jaggan har ett bra väggrepp men saknar den sista precisionen. J.L: XJ40 är inte en bra modell. Det är faktiskt den snabbast utskrotade jaggamodellen genom tiderna. Provkör en X300 istället! X300 är internnamnet för XJ-modellen mellan 95-98 |
|
| bjoerck - Okej, får kolla med volvia och länsförsäkringar då. Blir det aktuellt med köp kanske du får ett mail eller två med frågor innan jag slår till :-) | |
| bmw320i: Du är välkommen att höra av dig! | |
|
Hej! Vill bara vara en liten messerschmitter och påpeka att ang diskussionen om Lotus brittiskhet, så är inte Lotus mer brittisk än vad SAAB och Volvo är svenska... Lotus ägs av det malaysiska företaget Proton. |
|
| autopeduffe - Då får jag va messerchmitter också och påpeka att magpie redan skrivit det ;-) | |
|
"Nu har jag börjat fundera på att sälja Jaggan och köpa en Lotus. har hört att de ska vara bra! :-)". Plastbåt!! Skämt åsido, Elise/Exige eller 340 R är ju trevliga åk om vi pratar modern tid. Även Esprit är rätt fin. Bjoerk slog för övrigt huvudet på spiken (spikarna?) med sina inlägg. Mugge: komplettera uppställningen med en gammal italiensk sportbil (tex en Bertone-coupé) blir leksaksgaraget är komplett på ett rimligt plan. |
|
|
En känd svaghet på AJ8-motorn är kedjesträckarna. Om dessa hålls under uppsikt så finns det så vitt jag vet inga speciella problem. Fram till YM2k användes nikasil i AJ8, vilket dock inte påverkar oss i Sverige (möjligen positivt?). Om du bor i närheten av Malmö kan jag rekommendera Joe's Garage för en kontroll á någon tusenlapp. Provkör även med fördel en XJR:) |
|
| Ahh, tack bmw320i ;) | |
|
Detta bevisar att hur noga man än tycker att man har läst inläggen så missar man lika fullt :-) Förlåt! |
|
SpineKracker |
Måste säga att Jaguar är de i särklass vackraste personbilarna som finns på marknaden idag. Även de äldre har en elegans som BMW aldrig haft. Är otroligt sugen på Jaguar, som sagt så andas de mycket mer exklusivitet, elegans och flärd än BMW. Det är mer sannolikt att någon vänder på huvudet efter en Jaguar för 120K än en BMW för 400K. Sen att man slipper bli trakaserad av Volvoraggare är väl också ett plus i kanten.. En Lotus Esprit V8 vore ju inte heller så dumt.. E30, för att man vill. Mer GO än SHOW är mitt motto. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.