AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.889

Varför en 540i och inte en sådan här?

Sida 1 av 4
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Känns som att jag mycket hellre vill ha en Länk än en 540i E39... nu ska jag visserligen inte byta bil (kanske tyvärr) men ni som köpt 540 E39, tänkte ni någonsin på en XJ som ett alternativ?

Om ja så varför köpte ni en 540?
om nej så varför inte?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Jag sålde min xj40 Daimler förra året innan jag köpte Bmwn.
Helsjysst bil att åka i. Folk trodde att jag hade blivit Vd. Alltid kul.
Pizzabagarn ville ha 5000kr för pizzan bara för jag hade råd att åka Jagga.
Själv tycker jag att Bmw är betydligt bättre och mera modern bil, men jaggan är otroligt prisvärd.
Alla i samhället vet vem jag är, du kan glömma att vara diskret med en sådan bi, det är skoj.
Sedan passar ju oxå Bmw fälgarna på jagga och detta är ett stort plus då utbudet är lite större till dem...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Nope. BMW är en riktig bil och XJ är . ............. som ett blödande magsår ;)

Det är som att jmf äpplen och påron.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Vadan denna Ford-entusiasm, Mugge? :)
Kan sträcka mig så långt att jag erkänner att karossen är rätt så vacker. Men det är väl ungefär det enda som lockar...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Våga byta märke!
Det är så man tar död på alla förutfattade meningar.
Och det finns det gott om!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jagga är fina grejer... visst fasiken är man BMW entusiast... men klivet över till vissa märken som Porsche, Ferrari mm har aldrig kännts som några problem förutom möjligen i plånboken.

Jagga är fina saker... är de inte handbyggda? att jämföra en XJ mot en E39 ur elegans synpunkt känns väl som att jämföra elegansen hos ett par lackskor med den hos ett par träskor. nåja kanske inte riktigt så... men ni förstår...

mina erfarenheter av märket är ännu begränsade till dagdrömmar och gamla teknikensvärld tidiningar.... men visst hade det varit enormt kul att få köra en Jagga... :-)

Har själv kollat lite åt XJ hållet men försäkringen blir lite väl dyr, så jag får väl vänta ett par år till, och då köpa en XK8 istället :-) Är väldigt svag för engelska bilar så som Jaguar, Lotus och Aston Martin, att det sen är Ford som äger två av dessa tre är inget som bekymrar mig nämnvärt.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
lotus är väl ändå italiensk eller?

Lotus är defintivt brittiskt!

/Simon
Nej det är engelskt, men det har varit i italienskt ägo en kortare period (Lamborghini) under 90-talet.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jaha... där ser man...:-)

Citerar från Jaggaforum:

"Consider the Jag as you would a beautiful woman, she will be high maintenance, she will be the envy of your friends, she will break your heart, you will not trust anyone alone with her, she will empty your wallet.

But when she is dressed up to go out, your heart will skip a beat and a smile will come to your face.

Life is short, get the Jag."

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
En jagga vore kanonkul, har funderat lite på en XJ 95- då de är så förbaskat läckra, men BMW kvalitetskänsla eller något annat svår definierbart har avgjort saken till bayrarnas favör. Dessutom är Jaguar något av en dussinbil i kvarteret då två av minna rannar kö just jaguar. En XJR och en S-type.
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Klart jämförbar bil tycker jag.

En bekant lade bud på en del 540is men det blev aldirg affär och kör runt i just en Jaguar.

Själv kan jag tänka mig en sådan bil på äldre dar, kanske, men å andra sidan så när jag blir "äldre" vill jag nog köra en något ungdomligare bil typ en 540...
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det fina med Jaguar är ju att bilen kan vara hur skabbig som helst men man kan ändå glida upp utanför [valfri trendig stockholmskrog] utan att skämmas.

/Masten

Z-träff 1 maj Länk
Jag har faktiskt börjat smågilla 80-tals jaggorna. Hoppas jag inte har skrivit något ultra-arrogant om dem här på forumet som någon snokar fram ;)) XJS är faktiskt lite småcool på grund av sin absurdhet. En knarkvit 80s XJ hade jag kunnat tänka mig. Nutidens jaggor känner jag dock inget för. Totalt likgiltig. Interiörerna känns som nånting som "vill vara" RR, men som inte kommer halvvägs.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Mycket snygg bil, men det finns ett flertal anledningar till den låga prisnivån!

Dessutom kan man inte köra brittiskt av ren princip ;-)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Olof - Du ska kanske kolla upp om Teknikens Värld tänkt sälja Johnny Rotten snart ? ;-) Om de inte redan gjort det, har inte hängt med i den historien på sistone...

Annars håller jag med om att X-type och S-type inte har samma charm som XK/XJ-modellerna, dock tycker jag inte det är nåt fel på den nya XJ'n.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Pistolas - den där liknelsen gillade jag!

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Sexorna är milt uttryckt något billigare i drift än tolvorna. Dessutom, det gamla talesättet gäller än: "Om du äger Jaguar, se till att ha två, en på verkstad och en att köra med". Jaggorna är ofta prisvärda i inköp, men när det kommer till ägande (försäkring, service, reservdelar), ja då kommer en räkning motsvarande Bolivias statsskuld. Jaguar har tyvärr den trista mentaliteten att det är en lyxbil och då kostar servicen och reservdelarna därefter, oavsett årsmodell.

Jaguarer är inte handbyggda. Kvaliteten suger ordentligt till mitten av 80-talet när Ford kom in som delägare. Med XJ 40 höjdes kvaliteten från misär till enbart kass (ungefär runt -88/89 när Ford köpte resterande 50% av aktierna). Från X300-karossen (kom -95) har ständiga förbättringar gjorts och nu är det knappast riskabelt längre att köpa en Jagga. -98 (om jag inte minns fel) byttes sexorna mot V8 i två (?) storlekar 3,2 och 4,0.

Själv har jag en XJ 12 från -89 (tolvan fanns kvar i serie 3-karossen tom -91 eller -92) och den bilen äter pengar i kubik. Men när den väl går, ja då går det kungligt.

Personligen skulle jag gärna ha en X300 med V8 framför en 540 och som parallell-bil (andrabil är förlegat) en 530 med sexan.

Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
Livet med Jaguar blir iaf inte tråkigt!. En av de vackraste bilarna någonsin. Omgivningens kommentarer oräknat så bör du ha goda verkstadskontakter för att fixa div spännande elfel, mystiska rostangrepp på bärande/vitala delar osv. Som ingenjör i botten tycker jag själv illa om taskig plåtpassning och en förarmiljö som inte verkar vara särskilt förarorienterad, knapparna hamnade i snygga rader där de fick plats... men så har de utseende och utstrålning som är utöver de flesta BMW.

Jaguar var tekniskt ett av de ledande bilmärkena på 50-talet, men har orkat hänga med sedan dess. Hantverket har alltmer ersatts av rationella industriprocesser som hos vilken bil som helst, och när man försöker vara lite för alla så blir resultatet just en salig blandning av bra, mindre bra och rent skräp.

Just den modellen Mugge hittade tror jag är mer en "åka skönt"-komfort-modell, medan 540:n är inriktad på "köra skönt". På min kravlista så skulle Jaggan inte få många kryss i fältet "uppfyller kraven väl", fast visst är jag partisk!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.