AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.049

Bra förstabil för ca: 20-45K?

Sida 3 av 3
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
När det gäller Mondeo så kan jag efter att ha haft erfarenhet av 3 stycken under en tioårsperiod ge ganska raka besked:

Undvik de tidiga årsmodellerna fram till ca -95. Otroligt risig kvalitet på all utrustning som finns. Farsan hade en -93a som ny och den byttes allt ut på nästan! AC, Vxllåda, Mätarhus, Bromsar (4 gånger). Bli inte för rädd dock för den förste ägaren har säkerligen bytt allt det nämnda på garantin. Helst ska du köpa en faceliftad (från -96, den med fisknyllet) där kvaliteten är mycket högre.

Annars kan sägas allmänt att bilarna är mycket roliga att köra, riktigt bra känsla i styrning, bra väghållning osv. Det var ju dock inte så viktigt i detta läget då personen ifråga inte brydda sig så mycket. Kanske att han tycker bättre om att försäkringen är nästan löjligt billig, 5000 kr per år helförsäkrad betalar morsan nu (äger en Mondeo 97 med 5000 mil på mätaren). Bilarna är också mycket snåla, faktiskt drar 2.0 liters modellen mindre än 1,8an då den senare får kämpa för att hålla tempot uppe. Tyvärr är Mondeo ovanlig med automat så din kompis får nog leta lite.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Tack andreas_lofgren. Vi skall titta på en 96:ans mondeo på onsdag, det är en ganska välutrustad 2.0 ghia tror dock att det är gammla fronten.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du har ingen länk kanske?

//Lövet

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Jorå länk finns.
Länk
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Bästa BMW-köpet borde vara en 520iA/525iA 91-.
Frågan är om han uppskattar BMW, då ointresset är ett faktum. Att det blir merkostnad är ofrånkomligt och en gammal BMW kräver lite omvårdnad för att hålla sig fräsch o fin.
Volvo 940 är en bra billig, robust ,tråkig, funktionell och ekonomisk bil. Satsa på en 95- med LTT-motor och SE-paket.
MB W124 230E/E220 är ett ytterligare alternativ, minuset är väl ekonomin även där.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Angående forden:

Svårt att säga något när bilden var så dålig. Det är en av de sista Mondeona med gamla fronten. Kolla bara så att allt fungerar så tror jag att den är ett bra köp.

//Lövet

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Brukar alltid kolla bilarna noga och avsluta med en ordentlig provtur. Har även som vana att kolla upp antalet tidigare ägare och tidigare besiktningsresultat mot bilregistret. Jo tyvärr så är det nog gammla fronten med de mindre strålkastarna, men den kanske kan vara bra endå. Den var också billig i försäkring, kollade på min kompis vad folksam skulle ha i försäkring och dem ville ha ca: 3800:- per kvartal då var det helförsäkring.

Tack för hjälpen endå det var kul att få lite mer kött på benen.
bmwlundqvist: Jag skulle hellre råda att köpa fulltrycksturbon om nu det ska vara turbo. Jag har för mig att LTT drar mer bensin, men ändå är den slöare än fulltryckaren. Men ingen av dessa är ekonomisk, iaf när det gäller just förbrukningen. Fast dom har ju lång livslängd.
Om nu killen sneglar på 940 skulle jag rekommendera en vanlig GL.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Beemer-Tompa:

Skulle Folksam verkligen ha 3.800:-/kvartal?!? ~4.000 x 4 = 16.000/år!?! För en Mondeo?

Tror verkligen att du kan halvera den kostnaden om ni letar lite...

Mvh
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

rob_t_j72
Nej jag tog i lite mycket. Folksam vill ha 3617:-/kvartalet för en helförsäkring,
IF vill ha ungefär 36000:- per år också helförsäkring,
Trygg Hansa vill ha 1489:-/månad 16850:-/helår. Om det låter dyrt så får man tänka på att killen endast är 23 och har haft kk knappt 7 veckor. If hade till och med i sin redovisning att körkortet togs år 2005 det hade ingen av de andra bolagen.

Så mycket billigare tror inte jag att man kan få det, speciellt inte om man vill ha bilen helförsäkrad. Sen hur billigt det är är ju en annan sak.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

Den här jollen kan vara nått kanske, smidig lättkörd,billig i drift, tror den ev kan vara till salu. hör med asken här på autopower.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Tack för alla tips på ekonomiska/ bra förstabilar.
Som det verkar så är det tydligen inte så intressant med bil.
Han säger att han vill ha bil men vet inte vad hans farsa tycker om saken, och vågar därför inte ta steget fullt ut och köpa bil.

Tänkte bara rapportera läget och återigen tacka för tipsen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan inte säga att det var någon större skillnad mellan 3600:- och 3800:-, ett tips är ju att trafikförsäkra och istället spara mellanskillnaden till reparationer eller ny bil.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.