AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.046

Bra förstabil för ca: 20-45K?

Sida 1 av 3
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Har en kompis som är totalt ointresserad av bilar, ändå försöker jag puffa på honom så han gör slag i saken oavsett bilmodell BMW mm. Vi har hittils tittat på några tyska, japanska, svenska.
Det är ju förstabil vi snackar om så vi får inte lägga ribban för högt, utan alltifrån 20K-40K:- där ikring rör vi oss prismässigt, ett absolut måste är automatväxlad då denne endast har sådant kk. Kraven: Prisvärd, billig att reparera/köra, skall starta tuffa & gå utan bekymmer endast tanka och köra, årsmodell spelar ingen större roll men om vi säger någonstans 1989 till mitten på 90-talet. Absolut inga högar utan bilar i normalskick=använda men inte vanvårdade.

Så kom nu gärna med många synpunkter och förslag, på vad som kan vara en lämplig förstabil.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag hade satsat på en av dessa:

520iA 93 eller nyare
525iA 93 eller nyare
530iA 93 eller nyare
540iA 93 eller nyare

lite beroende på vilket prestanda-/utrustningsbehov man har.

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Mugge: varför automat???

rodge dodge
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
rodge,

Därför han som söker bil endast har körkort för automatväxlad bil.
Håller med Mugge, men en 540iA tror jag inte att man hittar i bra skick för 45k.

525iA känns som det mest förnuftiga alternativet, även om jag ska försöka vara lite opartisk. Absolut ingen raket, men heller ingen slöhög. 530iA är också ett bra val.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
tror inte att BMW är billiga att raparera :). Tror volvo e billigare hehe typ 850 el nåt.... men hur rolig e den att köra ?

BMW- När du älskar att köra
danieel,

Faktum är att min uppfattning är precis tvärtom: BMW är ofta betydligt billigare att reparera än motsvarande Volvo. Gamla skolans volvobilar (240, 740, 940) är tokbilliga att få fixade, men från och med 850 så är det markant dyrare.

Mvh,
Kalle
_____
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Oops sorry, läste lite för snabbt där......

rodge dodge
HEj jag tror inte att en 850 är dyrare att laga faktiskt det finns en uppsjö delar hos skrotarna till humana priser. Sen tror jag att Bmw Krånglar mer om jag ska vara ärlig. Spec 520 och 525, de har ju problem med topparna så fort de gått ca 25 tmil bara min uppfattning. En volvo 850 har ju också fel så som abs enhet som ger upp vid 20mil o den berömda packboxen mellan motor och låda men kollar man att de är okej har man en bra bil framöver...

Sen att köpa en 540 el 530 som första bil låter heller inte bra inte ens en 525 den har fart resuser den med om man säger så....

Att köpa en motorstark bil är inget att rekomendera för en som tagit körkort nyligen. Man är väl gasglad då eller har jag fel ?

BMW- När du älskar att köra
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
om du menar att 520/525 krånglar mycket så kan du omöjligen mena M50 versionen (24ventilarna).

BMWs motorer M50 eller nyare har i regel inte något rykte om sig att krångla mycket, utan snarare mera kända för att vara väldigt slitstarka. Lika så gäller för M60 (V8 maskinerna), ska man slita ner dem så får man anstränga sig! Svagheterna hos BMW 5-serien sitter inte under huven, snarare i fram och bakvagn bl.a.

Mina erfarenheter med volvo 850 är att de tidigare årsmodellerna krånglar mycket, samma sak med de vassare varianterna... En av mina närmsta vänner köpte en fabriksny 850 Turbo, redan etfer 12 000 mil hade han fått problem med turbon.... Men visst en 850 GLT av senare årsmodell funkar säkert... även om jag själv inte kan tänka mig köpa en. Japanare är säkert jättefina bilar de med, skulle personligen aldrig köpa en igen...

Jag tycker inte att man ska ha en snabb bil som första bil, tycker att det är fel att köpa 325/328/M3 när man är 19 år gammal... men att köpa en nissan micra är inte mycket bättre. Personligen tycker jag att man ska ha en säker första bil. Sen visst 540 funkar kanske inte av flera anledningar, driftkostnaderna, för högt inköpspris, ganska snabb (ASC) som standard dock. Men rent generellt så tror jag inte att BMW 5-serien är någon rödljusracer utan kan varmt rekommendera bilen.

Skulle som sagt inte köpa en som är äldre än 93, dels pga att de 6 cyl modellerna får VANOS, passar bra till aut. samt om man vill ha starkare motorer så finns inte V8 innan 93.

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
varför inte en mercedes. dom har ju fina automatare:=) kanske en coupé?

Alpina Power!
E36 320i
E36 325i
E34 525i
E34 530i

Dessa är vettiga, men samtidigt roliga alternativ tycker jag. 540iA tror jag inte en sådan budget räcker till. Jag låter anta att man vill ha en välskött bil och inte ett lik.

Håller för f ö med Mugge angående BMWs motorer. Väldigt lite krångel, har själv aldrig drabbats av något problem.

Automat är för egen del totalt uteslutet i E36, däremot att rekommendera i 530i (och givetvis i 540i om nu budgeten skulle räcka så långt).

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Hej jag tycker att 525är inga direkt röljusracers men 530 och 540 har till räckligt med effekt så tycker forfarande att en 525 som första bil är helt okej mn den har fartresuser om man säger så.
Byter man en turbo efter 12,000 mil är väl ok vissa bilar får man byta mkt tidigare och tror inte att en turbo byte kostar men än ett slientbocks byte hos akturiserad verksad :). så det inga enorma pengar vi snackar om. Men du tycker dom du gör och jag som jag gör.. ha de
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
MB W124, 200/230E
Slitstark (nästintill odödlig om den får service), hyffsat billiga reservdelar och billig försäkring.

Volvo 960
Sånära BMW du kan komma i en svensk bil.
Volvo 940
Billig, driftsäker och tråkig.
Saab 9000 (CS-karossen)
Säker, mycket bra rostskydd, relativt hög kvalitet och en mycket fin automatlåda.
Toyota Carina eller Camry, japansk kvalitet som tyvärr är lite rostkänslig.

Annars kan en gubbkörd 520iA (24 ventilare) vara ett bra alternativ.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Tack för alla synpunkter. Killen vi snackar om är 23 innehaft kk sedan 5:e januari och är inte direkt gasglad utan väldigt försiktig och osäker chaufför. Vi har som sagt kollat lite olika bilar då bla mazda 626 92-, opel vecktra 97:a, volvo 850 glt 93:a det är dem jag har varit med och tittat på som jag kommer ihåg på rak arm. Kan tillägas att volvon verkar relativt "billig" ungf 1000:- i försäkring vanlig service av kamrem + lite tillbehör ligger kring 1800-2500:- beroende på verkstad, låter ganska prisvärt tycker jag. Men det är klart bilparken är stor, och oavsett bil och prisklass så kan man få kostsamma bekymmer vilket han gärna vill slippa i största möjliga mån. Har sett en Bmw 530 93:a hos en handlare i spånga, kombi och 26k mil för 35000:-. Det är klart att lite vill han väll ha under skalet, men samtidigt så skall den vara hyffsat snål vad gäller bränsletörsten 0,8-1l milen är godtagbart då det blir till största delen stadskörning. Vanlig service så som olje/filterbyte, luftfilter, tändstift och lite enkelt småpill kommer jag stå till hans förfogande och hjälpa till, resten kommer gå till verkstad. Kan ju tillägas att han inte är någon mecktyp utan mer tuta&kör. Bilen skall ju gärna vara i fint skick alltså inga rosthögar mm, men det är klart att lite rost får man räkna med så om vi säger normalskick. Med normalskick menar jag en bil som är använd men ändå vårdad med tvätt och service allt emmelanåt och således inte alltför risig. Det är svårt och beskriva men jag tror ni förstår vad jag menar. Utrustnings nivån spelar ingen större roll, men ju mer desto roligare, men pris, mil och skick/skötseln av objektet är prio 1 resten är bonus.
Om effekt inte är väsentligt, så hade jag kollat upp den här bilen närmare. Låter som en bil som uppfyller kraven och till ett vettigt pris:
Länk

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Snälla använd styckeindelning! Går knappt att läsa texten utan att tuppa av:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Kalle Hansen,

Klart du kan hitta fräscha 540 för 45k, bara man vet var man skall leta och kan bilarna utan och innantill... annars blir det dyrt.

Personligen hade jag nog lagt pengarna på en 525iA E34.

MVh,
E38B12
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Eftersom bilen ska vara billig att reparera och köra/äga är väl inte en v8 något att rekomendera.

Ang volvo 850 så är dom väsentligt dyrare att hålla igång än en 940, kopplingen kostar tex 8k att byta på Volvo. Krävs specialverktyg som inte alla Nissar på hörnet förfogar över.

Ska det vara en BMW så låter 525 med vanos som det vettigaste köpet eftersom automat skulle ingå i utrusningen.

MB w124 ligger nog bättre till än motsvarande BMW när det gäller försäkring. Lite dyrare att laga, troligtvis i samma prisklass som BMW. Driftsäker som få. Välj inte 200E då den är för klen. En 220e med 150hk skulle jag ha köpt!
E38B12,

Det är inte att rekomendera för en amatör att ge sig ned till vimpelhandlarna i Hamburgs slum. Inte alla har samma besinningslösa mod som du :-D

Mvh,
Kalle
_____
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Ber om ursäkt om det vart för jobbig/rörig läsning.

Vi får se vad det kan bli för något han är som sagt inte lika på som en annan brukar vara när det gäller bilköp.
Nej det är nog som någon tidigare skrev att en v8:a är nog inget för honom, det enda han egentligen bryr sig om enligt kraven är att det är en bil av något slag, sen vad spelar nog mindre roll. Tyvärr så är ju inte alla bilintresserade men det kanske kan växa fram.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.