AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.048

Bra förstabil för ca: 20-45K?

Sida 2 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om effekt inte är nödvändigt: köp en 316i eller 318i från -94 eller framåt!
Bra motor med slitstark kamkedja i stället för kamrem som måste bytas var 4000:e mil. I övrigt är bilen relativt billig och problemfri att äga.

Det finns inte så många av dessa med automatlåda, men de som finns är billiga! Dessutom lär de generellt vara ganska snällt körda.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Varför inte en gammal 80-talare med ETA-motor? De är snåla, driftsäkra och rätt tråkiga att köra - borde passa perfekt med andra ord. Dessutom tycker jag själv att de är snygga. För 40 papp får man garanterat en i riktigt fint skick dessutom.

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
"Kraven: Prisvärd, billig att reparera/köra, skall starta tuffa & gå utan bekymmer endast tanka och köra, årsmodell spelar ingen större roll men om vi säger någonstans 1989 till mitten på 90-talet. "

Som sagt, ingen V8 isf.. Jag skulle rekommendera en Volvo, bättre slitvargar får han leta efter.

Fast`n Loud Turbo Proud.
-BeeMWe-
45 papp! Köp en MGB Gt 60-talare...
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Verkar ju vansinnigt att en kille utan vare sig bilintresse eller effektintresse och med vad jag förstår, önskan om hyffsat billigt bilägande, ska köpa något med sexa eller åtta. Han skulle väl ändå inte uppskatta effekten/gången? Särskilt inte när det ju kostar ganska mycket mer i drift, försäkring och underhåll.

Han borde som jag ser det skaffa något med mindre motor. Kanske inte ens en BMW? Knappast den billigaste bil man kan äga.

Anders

Eftersom detta är ett BMW-forum så är det ju naturligt att man ger förslag på BMWs som kan vara möjliga alternativ. Visst kan det finnas andra alternativ som är bättre, men den diskussionen hör ju inte hemma här öht.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Bara för att det är ett BMW-forum måste man naturligtvis inte råda killen att köpa just BMW. Man kan ju försöka vara lite mer objektiv när killen inte ens är bilintresserad och vill ha en bil från punkt A till B. Då behöver man knappast en sexa eller åtta precis som "anma0572" sa.

"Visst kan det finnas andra alternativ som är bättre, men den diskussionen hör ju inte hemma här öht."

Olof: Är det inte då bättre att råda killen att köpa dessa "bättre alternativ", eller ska man skita i det bara för att man håller benhårt på BMW?

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Suget vart för starkt så vi var och kollade upp en Bmw 530 touring 93:a. Men nu har jag kollat upp vad en försäkring på denna kostar och det är inte att tänka på, då det även kostar att hålla en bil. Tyvärr för den var endå i bra skick. Nåja letar vidare med ljus och lykta efter tänkbara objekt som inte kostar skjortan.

Tack för edert deltagande och synpunkter.
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Hmm törs man skriva detta eller!? Äsh jag försöker.
Jo är det någon som vet vad en Ford kostar att underhålla, jag har nämligen sett en Mondeo på blocket för 33k som låter lite intressant. Men frågan är vad den kan kosta när man behöver byta kamrem/kedja och div tillbehör + lite övrigt underhåll som kan kräva verkstadsbesök. Fördelen är troligtvis att det är en relativt "billig" bil redan som ny, vilket även sätter priserna nu och även återspeglas lite på reservdelarna som bör ligga förmånligt i pris. Det finns även vissa delar att tillgå på Biltema vilket kan göra ägandet ytterligare lite billigare.

OT
Fördelen kan också vara att hans farsa är mer eller mindre Fordfrällst, vilket kanske kan underlätta när han väl får reda på det eller så blir det evt till att sälja.

Jo jag vet snacket Ford en skitbil, "ingen ford på våran gård"osv. Har även hört detsamma från några fordanställda men andra har ju tur och är nöjda.

Nå vad tror ni om denna??
Länk
Oj inte nämna Ford på AP.

Men Mondeon såg helt okej ut till ett bra pris.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Nja jag misstänkte väl det, men var tvungen å försöka.
En Bmw skulle ju också gå att hålla, men när en helförsäkring ligger på 1500-1800:- månad mer eller mindre beroende på bolag, så blir det lite svettigt med hänsyn till div andra utgifter som en bil medför. Och när snubben själv inte är alltför intresserad så blir det ju ännu jobbigare utgift. Vi får hellt enkelt leta vidare.

Tack för alla synpunkter!!
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Vi sålde tjejens Mondeo för ett tag sen. en ganska bra bil men lite opersonlig att köra. billig att serva och inga konstiga fel som dök upp. bilen hade ju bara gått 10000 mil iof.
Helt osannolikt låg bensinförbrukning, landsväg ca 0.7-0,8 och stadstrafik 0,8-0,9.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Tackar styrman1 precis det jag ville höra. Att den är opersonlig spelar ingen stor roll i sammanhanget, då det är billig förstabil som eftersöks från punkt a-b och billigt.
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Varför inte Länk ?
Lite småball med E30 automatare, inte vanligt.
/Krille

Min bil: Länk
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Varför inte? den skall tas i beaktande måste kolla med polaren vad han säger.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ett het tips..skippa ford, opel, franskt och liknande bilar...ger oftast bara problem.
Mitt heta tips är en japansk bil, bra ihop satta, går sällan i sönder, går billigt osv.
Billiga lyxbilar som tex 540ia är iofs kul men dom kostar att hålla på vägen och går det i sönder...så brukar det bli dyrt.

En kompis som är bmw mek med eget, får ofta samma fråga och ger samma svar som jag; köp en japansk bil!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den där E30:an Länk var skitfin!!

Mondeon är det inget fel på, men jag håller med om att en japanare med ny kamrem och så lite rost som möjligt (för en utan rost hittar man nog aldrig) nog är det mest problemfria köpet.

Mvh
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Tack skall ha det i åtanke.
Visa användare
185
Pirelli86
320da F31 -13
325da E91 -10
325i Cabrio -88
E90 Banracing
Mugge jag lästa att du inte tycker att man ska ha en ''för snabb'' bil när man presic har tagit körkort men enligt mig så är man säkrare med lite krut under huven då man i många fall skulle kunna gasa sig ur oväntade händelser ex jag skulle köra om en långtradare (på en sträcka jag alltid kör på) med min 318ik 87:a :s som jag alltid annars har gjort med min mors 3,0 v6 på 200 kusar som går helt smärtfritt men åter till BMW:n jag höll på att inte hinna för att det fattades något i motorn... säg av du vill men mer än 140 hk MÅSTE det vara även för att faktiskt få ner bensinförbrukningen oxå för min BMW drog MINST en liter milen på landsväg bara för att den va tvugen att jobba så förbannat...

___Piff___

sex är bra, sex har jag under huven på min bil =)
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Ekonomisk kombi? Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.