AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.636

Nu vet vi vad ett människoliv är värt i trafiken

Sida 1 av 2
Paap Reeder
Idag ifördes 30 kmh i stockholm.

För att rädda livet på 12 människor per år skall 1/2 miljon bilar köras i 30 året runt.
Jag får outsourca 10 av mina 12 cylindrar.

Slagsmål i stockholms krogköer kostar ca 10 st livet per år.

MVH /// Paap R

kilroy
30 km/h i Stockholm...är det någon större skillnad mot innan...??Mvh kilroy
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

kilroy, du har helt rätt.....det blir ingen större skillnad, man måste ju i alla fall stanna i snitt var 400 meter för rödljus, så länge du kör inne i själva stan
Mig stör det inte nämnvärt i alla fall.

Mats
BMW CS #5847
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Paap,du kan nog stänga ner alla o köra på startmotorn:) ett rejält battpack i skuffen kompleterat med vindgenerator så har du ett vinnande koncept.

Ja just aut funkar nog inte såå bra i detta fall. (tänkte inte på de)

Mvh/Micke

Länk motorsait

Länk Ny 02sida
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hur långt är det 30? Där det tidigare varit 50? Vilka områden berörs? Gäller det 24timmar om dygnet?
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
De är f-n inte kloka i Tjockhult!
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Till saken hör att utsläppen kommer att bli högre.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
...och bussarnas tidtabeller måste läggas om eftersom de inte är anpassade till 30-begränsning på alla sträckor... Politikerna i den här staden har sannerligen inte mycket vettigt mellan öronen.

/Masten

Z-träff 1 maj Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Masten,

Har de röda nånsin haft det? :)
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Inte sen senaste valet iaf ;)

/Masten

Z-träff 1 maj Länk
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Eller snarare: De har nog aldrig haft något vettigt mellan öronen överhuvudtaget, svarade lite för snabbt nyss utan att tänka efter.

/Masten

Z-träff 1 maj Länk
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
När ska detta vansinne sluta egentligen? Deras lista över "Så ska vi utrota bilismen i Sverige med start i Stockholm" borde snart vara avprickad på samtliga punkter...

- Trängselskatt
- Höjda parkeringsböter
- Höjda parkeringsavgifter/boendeparkeringsavgifter
- Förmånsbeskattning av fri parkering
- Höjd fordonsskatt
- Höjd bränslesskatt
- 30-gräns i Stockholm
- ?

Allt detta sedan 2002, hoppas att det blir bättring 2006 för någon mer bilism-fientlig regeringssammansättning har jag aldrig sett maken till.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tror genomfartsvägar är skonade, såsom Sveavägen,tunnlar och större broar.
Kanske man skulle börja med krogarnas köer. Igen lite smygreklam för Finland, Helsingfors 0 döda i krogköer.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
bayerischemotor: Men i Finland sitter väl alla hemma och dricker istället? :)

(ta det inte för allvarligt nu)

/Masten

Z-träff 1 maj Länk
Masten:)

Nja upp i landet skåpsuper man, skjuter folk i restaurangen både i kön och innanför:)

Men i södra Finland går man nog ut... I Helsingfors har jag under mina 3år här aldrig sett ett slagsmål. Medan i min lilla hemstad Ekenäs slåss ju männiksor varje helg:) Och detta är Finlands näst sydligaste stad... Hangö är nästa... Men visst hemmadrickandet har ökat senaste året pga att 4.6% öl går att köpa för cirka 0.5euro/0,33l inklusive pant! Men detta kommer nog att dala ne och återställas när det blir neutraliserat, men idiot politikerna vill ju lägga en 200% skatt till Ölet nu:) Näe men allvarligt talat, lär Helsingfors ha det bästa nattlivet i norden! Påstår alla mina vänner i Norge... (Svenskar bland dem också) Eller räknas inte Norrmännen:)?

Helsingfors finaste krog:

Länk

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är ju bara boendegator som det är 30km/h på. Gator såsom Valhallavägen, Sveavägen, Strandvägen förmodar jag att det fortf. är 50 km/h på. Spelar ju ingen roll, går ju ändå inte att köra så mkt fortare på smågatorna då alla östermalmskärringar letar parkering och bromsar upp.

mvh
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
bayerischemotor: Då kanske du har hört talas om Bröderna Dalton? ;)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det är precis som Stavros antar, det är bara lokalgatorna som har fått 30, gör varken till eller från för snitthastigheten.

Tycker faktiskt att det är helt ok!! (Trots att jag är en obotlig fortkörare, fast bara på större vägar).

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
kilroy
Även om miljöpartiet inte är speciellt "bilistvänligt" så är jag inte övertygad om att en annan partisammansättning nödvändigtvis blir så mycket bättre...eller annorlunda. Trafikproblemen i Stockholm är gigantiska och olika "bilistminskande" åtgärder kommer att bli aktuella oavsett regeringssammansättning och oavsett partifärg i Stockholms kommunfullmäktige.Effektiviteten i beslutet att sänka hastigheten på vissa gator i Stockholm kan jag inte uttala mig om...utsläppsmässigt, och därmed miljömässigt, blir det knappast några fördelar.Vi bilister kommer att få vänja oss vid att tillgängligheten i våra storstäder via egen bil kommer att begränsas framöver.Mvh kilroy
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
De stora problemen med dessa åtgärder är på det sätt de drivs igenom och storleken på höjningarna.

Trängselskatter ska drivas igenom till varje pris. Högljudda protester från samtliga kranskommuner kring Stockholm ignoreras totalt. Bilisterna har inget alternativ eftersom det inte finns någon ringled runt stan, dessutom är avgiftzonen så stor att du inte ens kan närma dig stan utan att betala. För miljöns skull måste du givetvis betala när du åker UT ur stan också, det är väl smart?? ;-)

Fordonsskattehöjningen, 23% på ett bräde. Ingen dålig höjning, tänk om man kunde få en matchande lönehöjning? Fordonsskatten är dessutom inte någon speciellt bra skatt att höja ur miljösynpunkt men däremot blir det en bred skattebas eftersom ingen kommer undan den. Har man två bilar men bara kör en i taget så blir miljöpåverkan oförändrad men du måste likväl slanta fordonsskatten...

Förmånsbeskattning av garageplatser, fantastiskt förslag som (V) och (MP) otroligt nog lyckades få igenom eftersom (S) måste "ge och ta" i förhandlingarna. Resultatet i Sthlm blir en höjning av parkeringsavgiften på ca 500% för "förmånen" att parkera sin bil så sin arbetsplats.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.