|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo visst blir den kortare men du vet ju inte vilket flöde han har i grenröret osv osv.. Det är ju mycke som spelar in. Men jag ska starta min så fort jag kan så hör jag av mig direkt så du behöver ju inte börja söka aggregat nu. /Jeppe |
|
|
okej, har iaf en TB03 som jag kan köpa av en kille om jag vill men jag väntar å se hur de gick med din vad har du mer gjort med din förresten? kompsänkt? |
|
| Nej jag har ett 745 grenrör med ombyggda adapter platter. TB03 Vattenkyld turbo. Intecooler från Opel Calibra. 2,5 avgas svetsad bakaxel.. Sen får jag se om jag ska byta spridare o sånt men de är inte aktuellt just nu. sen till vintern nästa alltså så ska jag kompsänka och renovera hela maskinen och köpa större turbo o intecooler och spridare o typ piggyback system eller nått. | |
|
jag hade tänkt såhär: nån turbo, lutar åt en TB03 vattenkyld (härmapa :P) SMT6 volvo 940 ic (vet inte om den får plats men) EJ vända grenrör (så kan pulsairen sitta kvar) "svanhals adapter" från grenrör till turbo ett par tre kallstartspridare (styrs av SMTn) EJ kompsänkt (vill inte ha några mystiska avgasvärden vid bes dax) hempulat 3" avgas med nån ljuddämpare osvetsad bakaxel (jag vill få den genom bes) |
|
|
Nej volvo 940 IC får inte plats utan att skära sönder i fronten.. måste flytta låsen till huven isåfall (JOBBIGT) hade en sådan själv innan :) .. men om du ska ladda bara 0,5 behöver du väl inte 3 extra spridare !!? nej men du får inte några lustiga värde om du kompsänker kanske lite lite de beror ju på hur mycke du sänker... jag har besiktigat denna bmwen jag har nu och min förra bil med svetsade slutväxlar dom sa ingenting man får väldigt jämna bromsar bak :) .. Om dom skulle fråga är det bara att säga att du har en väldigt hårt spänd lammel diff... /Jeppe |
|
|
okej, då stryker jag 940 ICn, kanske ta från nån saab? ääh, jag sätter dit 3 st så får vi se hur många som kommer att användas, hörde nånstans att 1 kallstartare ger soppa till 60 hk ungefär? orginalkompet borde ju du veta, om jag har förstått rätt så har du turbokonverterat din 528? har för mig att det är 9:1, å jag ska ner till 8:1 isåfall okej så du har alltså besiktat med en röradapter mellan grenrör och downpipe (ersätter turbon) och kompsänkt (vilken komp?) vad är de mer för modifikationer som du hade igenom bes? ja jag ska iaf prova utan å svetsa först :D |
|
|
Nja du får inte plats med det är samma som sitter i 740/760 och dom är typ 80 cm breda och jag har för mig de är 70 cm man kan ha bredd på i e-28 karossen utan att kapa. Sak samma den passar inte utan att modifiera... Visst den passar nog om du sätter den närmst motorn men de är ju inte riktigt optimalt. (inget att rekomendera) nej alltså jag har inte kompsänkt. jag ska till vintern alltså den som kommer. nja det beror ju helt på vilka spridare/kallstarter du använder dig av finns ju en uppsjö av dessa. Ja du har förstått de rätt att jag har turbokonverterat min. Men ska du kompsänka nu ? Du skulle väl bara ladda 0,5kg ? Nej jag har inte besiktigat ännu ska göra de snart i juli-augusti nått sånt kommer inte ihåg riktigt. Men däremot brorsan har en amazon och han gjorde så alltså en adapter mellan downpipe och grenrör istället för turbo. Och han har sänkt kompet riktigt räjelt på den för han laddar ca 1.8 kg nämligen. Men de beror ju också på vilken besiktnings man som besiktigar vissa är ju stenhårda men dom kan inte klaga på tex kompsänkning för de lär dom ju inte kolla upp om dom inte ser att de är väldigt lustiga värde o s v. |
|
|
efter som toppen har varit skev så har jag riktplanat den, har för mig att jag fick lov att ta 0,6 innan den blev plan (OBS är bara en siffra jag har i huvet, är inte de minsta säker på det) så jag tänker nog skaffa en 0,3 mm tjockare toppackning från mekonomen iaf 440 spänn kostar den ungefär. kanske kompsänka senare i livet sen ska jag skaffa SMT6 å försöka mappa så gott det går. ska tillverka en krans på vevremskivan och montera givare så jag kan mappa tändningen också. samt plugga in en lambda (kan man ta en begagnad från vilken bil som hellst?) i downpipen och koppla den till en kvalitetsvoltmätare för att ha liten koll på lambdavärdet medans jag mappar iaf, får mappa jävligt sakta :D en polare har en IC från en saab 900 sa han, den va iaf ca 100mm tjock och storleken som ett A4papper ungefär, den borde väl fungera? Ska besikta i april typ, sen börjar bygget för min del VI KAN JU FÖRSÖKA HÅLLA DENHÄR TRÅDEN IGÅNG, tycker den funkar bra utan massa offtopicsnack eller massa tjaffs |
|
| hur går det med ditt bygge? har skaffat IC nu Länk | |
| 70 spänn gav jag för den :P | |
|
Suck satt och skrev skit mycke sen försvann de :( less jag blir.. Jo den var ju billig. :) sånt ska man inte ge mer pengar för ändå. Men jag hade bett någon svetsa på nya gavlar på den så du får ut o ingång åt rätt håll är bättre + att de ser fanken så mycke bättre ut när de är anpassat till bilen. Nja köp en sån skäringspackning istället håller en stund i allafall. Jo den kan vi verkligen hålla igång ingen som börjar prata om stereo helt plötsligt :) ... Jo mitt bygge går bra har börjat montera allt nu med nya packningar o slangklämmor och grejer så de börjar bli lite fint under huven på den gammle bilen.. :) |
|
|
ajfan, jobbit när det försvinner! jag ska svetsa själv så jag gör anslutninarna på varsin sida, men det ser ändå fånigt ut eftersom den är så liten :P jag ska se hur länge packningen håller med min blivande nogranna mappning med SMT6.. här blir inge stereo snack inte :p underbart, några bilder kanske du kan fixa? sånt är alltid kul |
|
|
tja jag har det aggregatet i min touring å den passar perfekt till en 2.5:a iallafall man får tidigt ladd i alla falll men släpper vid typ 5000 rpm (omappad) |
|
| tjena tjena, släpper laddet vid 5000? hur långt sjunker laddet? har du konstant ladd upp till 5000? lite många frågor där :P | |
| när har du fullt laddtryck exakt ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.