|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
kanske har varit uppe förrut, men jag får inte sökfunktionen att fungera för tillfället Tänkte börja köpa på mig lite delar införkonverteringen i sommar. Har en polare som har ett S**B 900 (gamla modellen) aggregat till salu, funderade på om det skulle passa? eller är det för litet? skulle även vilja veta betäckningen på det agget, det är iaf ett orginalagg. tänkte köra utan kompsänkning (till att börja med) och eventuellt SMT6/7 | |
| Har ett Mitsu TE05 agg från en saab 900.. | |
|
danragn> ditt e från nya 900 gammla har ett TB03 sitter även i 740/760 turbo blir nog lite väl litet på din motor. kommer inte varva mycke men kommer ha laddtryck TIDIGT mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
JaJsEn, du säger "TIDIGT"...vad snackar vi för varvtal då? Vad kan man plocka turbo ifrån då som är lämpligt? TB03, är det mitu agg det åxå? |
|
|
vet inte riktigt. men de fanns en tråd för ett tagsen om en kille som turbokonverterade en 528:a med ett tb03 agg. ( Länk ) <-- Där =) mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
ja han har laddtryck redan på tomgång :P samt ett sjujävla avgasmottryck skriver han! då tänkte jag för att undvika detta så tänkte jag skaffa en större turbo? men från vilken bil? |
|
| ingen som har nått förslag på aggregat? nått som inte verkar vara för litet? | |
| Ett Holset HX55 typ :) nej men ett mitshibusi T04c (KAN INTE STAVA DE) eller vad det heter ska väl funka ganska bra. själv bygger jag på ett Tb03 (Det är ett GARRET agg nån som undrade här ovan) Det ska nog inte vissla på tomgång han kanske sa det med viss överdrift men draget lär dö av rätt tidigt men de ska nog fan ladda fullt vid 2000 rpm rätt manligt ingen mening att varva när man inte behöver men visst typ 2st TB03 hade nog varit bättre och lite tjockare cylinderpackning.. | |
|
kan köpa ett sprillans nytt HX50 av en polare för 3500 kr, det är kanske lite väl stort! med tanke på att jag inte ska kompsänka eler nått (till att börja med) på vilken bil sitter T04c? TB03 har jag hört ska vara lite i minsta laget på en 2,8 liter motor, lite tråkit när agget kroknar vid 4000 varv typ! man vill kunna dra ut på växlarna ordentligt |
|
|
varför inte montera dit 2st aggregat? Finns plats om man trixar lite med grenrörs bygget utan att vare sig annvända spec turbo sump eller några andra udda lösningar. Jag annvänder 2st gt17 aggregat på mitt bygge.. |
|
|
jo det skulle ju bli bäst, men det ska gå å hitta 2 likadana åxå = inte så lätt hur fan gör man med downpipe då? 2 st olika downpipe? MEN jag tänker använda 1 agg till att börja med i mitt bygge, frågan är bara vilket |
|
|
nja tror inte de ska vara så in i helskotta för litet slutar ju inte dra vid 4000 i allafall. du får ju pröva jag ska provstarta snart så kan du få lite info ifall de inte är panik. du får ju ha 2 downpipe som går ihop i ett rör. Inga problem att hitta 2 likadana. Är inte hundra på de så ska ha de osagt.. Men de sitter fina agg på s60r och v70r också inte så dyra.. |
|
|
när ska du igång med din då? jag ska ju inte börja konverteringen förrän i sommar jag så jag har lite tid på mig å samla info och delar :) vore kul om du kunde fixa lite bilder eller nån film när du har ftt igång den det viktigaste av allt vill jag veta hur TB03an beter sig på våra motorer vad är de för agg på s60r å v70r då? |
|
|
eeehh kommer inte ihåg men har för mig dom heter typ 18t - 19t nått sånt där fråga på Länk på deras forum kan du ställa en fråga om detta bara stolta volvo ägare där :) ... Nja jag får hem bilen från lack i helgen så sen ska jag börja sätta dit grejerna allt är bortplockat pga packnings arbete.sen ska jag bara bygga downpipe o dra olja till turbon och koppla in några mätare i princip så nån gång i nästa vecka hoppas jag på..Men vet inte om du kan få svar på hur den går är ju nämligen fullt me snö ute :).. Men jag hör av mig så fort jag vet. |
|
|
ja jag ska höra om dom vet nått :P är nämligen medlem där (fd. volvokåt) tänk på att det tar alltid längre tid än väntat om man ska göra nått! ja, förbannade snö hoppas det försvinner tills provturen hör av dig, jag ser fram emot det |
|
|
>MIN528 :S60R aggregaten heter kkk26 eller 27 typ... medans dom lite tidigare r-versionerna har mitsubishi TD04-16t aggregat, eller 17t eller 18t, sista siffran(16t) står, (som jag har förstått det) för storleken på avgashuset...i övrigt skall ingen särskild skillnad vara på dom olika volvo aggen... iaf så ska ett mit TD04-16t kunna bromsa lite över 300hk utan att storkna.. Ett sånt agg sitter i polarens bil, på 2liters cyl vol har ladd från 2100rpm och fullt (1,5bar) vid 3300rpm, mao mkt kort spool även på småvolyms motorer... hoppas det bringade lite klarhet. |
|
| nja sitter de inte 19t på dom äldre s60/v70 R-modellerna ? sitter väl 16t eller 17t på 850r ? | |
|
ja jag har åxå för mig att dom sista siffrorna anger avgashusets storlek! ska försöka få tag på en lite roligare turbo än en TB03....i värsta fall får jag nöja mig med en TB03a |
|
|
NEZEN: om det är så kort spool up på en 2 litersmaskin borde det va enormt på en 2,8 som i mitt fall... |
|
|
Nej men så kan du ju inte bara resonera de är mycke som beror på.. |
|
|
nej kanske inte enormt, men hurs som hellst borde spoolupen bli kortare med högre cylindervolym? eller är jag dum i huvet? :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.