AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.290

370 hk på papret?

Sida 3 av 4
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Kanske ger inte ett ferrita system enbart +20hk på en m5 men tråden handlade om chip, avgas o filter på en e34 skulle ge +30hk det tycker jag dock inte låter som någon vild överdrift som trådskaperen ger uttryck för. Ac Schnitzer är väl ändå ett ansett företag när det gäller just BMW och eftermarknadstillbehör.

Men att det finns idioter som tror och går på att enbart ett chip skulle ge +50 eller mer på en sugis är däremot löjligt.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M34ever: Jag tycker att det är en vild överdrift eftersom min kompis har monterat på ett Supersprint sportavgassystem, sportluftfilter, andra tändspolar, modifierade katalysatorer och Dr. Schrick trimkamaxlar på sin M5 3,8. Innan mappningen hade den 364 hk, alltså 24 effektökning. Jämför man då med chip, något avgasrör och sportluftfilter som ska ha 30 hk så låter det i alla fall i mina öron ganska så överdrivet. Tror faktiskt att bara trimkamaxlar skulle ge mer resultat jämfört med chip, filter och avgasrör. Jag har kört chippad M5 3,8 och jämför jag med en som ej har chip men som har trimkamaxlar så är det en ganska så rejäl skillnad. Man ska inte tro på att som står på chiptillverkarnas hemsidor!

//Schnitzer

Jahangeer
I have to agree with Schnitzer, too. AS I own the car with the cams, and race kats. The dyno reading was 364 BEFORE the UNICHIP - I believe it is in the 375-380 region now.

But what I should make you aware of - is I do not think I had 340hk to start off with - probably 330-335hk.

I have spent alot of money on this- and it is true "you get what you pay for", I would be REALLY p1ssed off if you could get this from a chip/filter and exhaust, its a pity you cannot!

I know - because I had a black M5 - last year - that had a chip and an open air filter (I was new to the game!), it did not feel any faster than before, however much I tried to believe it, it just sounded nicer.

I really wish it was that easy with the M5, but it is not. Without forced induction - you have to have some camshafts to get NOTICEABLE & RELIABLE gains from this engine.

Roll on Spring!!
Om ett vanligt chip ger +5hk på en bil som M5 ska man vara överlycklig. Sanningen är nog snarare -5hk. Lika med direktluftfilter. Avgasrör kan ju låta som +200hk, och här kommer Placebo effekten. Mappning, kambyte, avgas, kan man säkert öka effekten med en 20-30hk, men då har det kostat som en bil till:) Chippade faktiskt min 3,6L M5 och det var som att kasta pengarna i sjön, antagligen kopierat original chip... Med öppet filter som jag också provade blev bilen märkbart långsammare.

Dessutom med andra kammar, flyttas ju oftast effekten högre i registret så skillnaden i verkligheten kan fortfarande vara mycket liten. (Nu pstår jag inte att så är i detta fall)

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag pratade en gång med ArunM5 på forumet när det var banträff på Gelleråsen. Han sa att han provade med ett öppet sportluftfilter på sin M5 3,8 och den tappade 18 hk efter mätning. Han hade dessutom sagt till säljaren (återförsäljare) att han ville lämna tillbaka det om den skulle få minskad effekt. Mycket riktigt fick han också göra det.

//Schnitzer

Testade öppetfilter/ombyggdluftburk i sommras. Vilket skönt ljud! Men tyvärr en märkbar effektförlust så den åkte av i höstas.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Och samma ArunM5 sa samtidigt på Gelleråsen att han då hade 425hk, och han körde fortfarande med original luftfilter, då detta inte var strypande även vid de effektuttagen.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
///Misano: Ja precis! För mig finns det i alla fall ingen anledning att byta luftfilter. Duger gott och väl med original.

//Schnitzer

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
ändrat -andning- KAN t.o.m. vara skadligt för S38B38-motorn -
-
i Tyskland har det 'bättre ljudet' man får diskuterats, efter en
tekniskt förklaring på vilket sätt motorn KAN tak skada har de
flesta lagd ner 'projektet' resp. byt tillbaka till original -
-
vill passa på och säger det igen:
att så många S38B38-motorer går sönder redan i tidigt skede av sin normala livscirkel beror nästan uteslutande på fel (eller ingen) underhåll, bristfälliga s.k. förbättringar och helt enkelt felaktig bruk, såsom = tomgångkörning eller för tidigt utvarving över
3000 rpm innan motorn är uppe i 80+ C oljetemp -
S38B38 är en motor från ///M-Motorsport anpassat för gatubruk,
för denna motorn gäller det mera än för andra från ///M,
den SKALL hanteras på ett speciellt sätt annars går det som det går - att läsa 'instruktionsboken' till bilen är ett MÅSTE även för
den som tror att redan kunna allt om bilar -
-
alla få göra som själva vill, naturligtvis !!!!!
det här är ju ett forum för ett utbyte av erfarenheter, sedan får
var och en drar sina egna slutsatser eller testa sig fram själv -
-
do
49
dolores51
M3 CAB-97
320 Turbo
Detta är en intressant tråd, skriver man att man har 370Hk så bör man kanske ha papper på detta men jag tror enligt mina egna erfarenheter av 3,8 motorn att effektuppgifterna på dessa monstermaskiner kan vara väldigt olika från bil till bil.
Jag hade chip,originalfilter,inga kattar och endast en 3,5" dämpare.
Skulle väl kanske uppskatta en effektökning på ca 10-15Hk med dessa saker.
Min M5 3,8-92 gjorde sin bästa tid på 13:45/168Kmh. 60-fot på 1.88Sek när den var helt standard effektmässigt skall den nu ge ca 345Hk.

Böt till Köhlerchip och tog bort kattarna och behöll standardluftfiltret men förbättrade inluften till det.
Jag plågade den där stackars bilen hela sommaren och körde som högsta sluthastighet 180,55/12:64 och snabbaste tiden 178/12:63 60fot på 1,79.
Jag har personligen ingen uppfattning vilken effektökning det blev men man skulle ha bänkat bilen när den var helt standard och efter trimningen om man nu kan kalla det för trimning :)
Jag vet bara att det gav faktiskt bra bättre tider men det kan säkert ha varit så många andra orsaker också men men......
Någon som vet hur fort någon kört med en m5 400Hk?

Mvh Hilda/Västerås
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
OBS! S38B38-motorn behöver ett visst baktryck från avgassystemet (finns det inte någon -motor-expert- här som kan förklara det här samt även hur -andningen- fungerar för en S38B38-motor ???)
att lägga ut tyska texter här känns inte så bra och översättningar
är ett tidskrävande arbete -

vad jag ville har sagt var, ett felaktig avgassystem (raka rör)
som fungerar på andra motorer (bilar) KAN t.o.m. leder till
-minskat- effekt, man bör kunna lite om hur motorn fungerar
för övrigt för att få det rätt, jag säger INTE att jag vet hur, för jag vet INTE men om allt hade varit så där enkelt så vore det ju en 'idiot-förklaring' av ///M-GmbH's motorbyggare som tillhör de bästa som vi alla vet -
-
MEN, visst går det att öka effekt, det finns en -M5touring- till salu
med 300 kW/400 hk, inte att jag tror riktig på det men kanske
har den 380 hk ?? ägaren verkar inte riktig veta vad exakt som är
gjord med motorn, är det någon som har intresse så skrev ett mail till mig, så förmedlar jag gärna kontakten eller talar om vilken det är, finns på -mobile.de- om jag minns rätt ;)

M5touring register
m5toureg:

Det är ganska naivt att tro att BMWs M-motorer är optimerade till 100%. Den största begränsningarna är ekonomin, utsläppskrav, ljudämpning och körbarhet på gatan.

Ta M5 E39 som exempel. Den har samma grenrör som en 540i, byter man till riktiga extraktorgrenrör och mappar om motorn så kan man få över 30 hk.

Byter man till vassare kamaxlar så måste man ha lägre mottryck på avgassidan, alltså bättre flöde.

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
på tal om LJUD respektive ingrepp i avgas-systemet, här två inlägg på engelska på themat -
quote:
The sound of our stock exhaust at redline, minus the cat :-), it
awesome. -
Kevin Kelly
-
I have to concurr, as I have said in other posts on this list,
nothing sounds as good as the UUC on the E36 M3. I would LOVE to have that type of sound coming from my M5. You can't believe how many other people comment on the sound while at the track. The V8's sound good but that exhaust just stands out......
Jeff Gomon
unquote
-
kommentar:
UUC är samma tillverkare som avstått från att tillverka ett avgassytem till E34 M5 efter -många/många- tester -
(förresten: ägaren av -UUC- kör en -M5touring- men DET hade ni
väl räknat ut för länge sedan....? ;);)

M5touring register
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
M femman@
ditt inlägg smög sig imellan mina två, så mitt andra var inget svar på ditt ;);)
-
jag håller med dig, helt överens ;)

M5touring register
Jahangeer
I know how fond you Swedes are of paperwork....so here is the dyno graph of my car before the UNICHIP install....plus some other tasty photos of my car and some background

Länk

hope the link works, please let me know if it does not.
Jesus christ.
A stock engine gave 360bhp @ 6500rpm and no sign of reduced power. How much would it give at 7500rpm? At least 380bhp i´d say, probably around 400. Do you have a dynosheet where the engine is modified?
I am very suspicious....

Flåklypa
Jahangeer
Ah sorry - Flåkylpa - this graph was taken with the Schrick cams put in but BEFORE the UNICHIP. The Xerius Racing techie got two readings that day one at 361 and one at 364 at 6500rpm.

So then he put on the UNICHIP, but we could not get a reading, I will go back with summer tires on, and he advised me to get an adjustable fuel pressure regulator too for the higher revs.

Yep - its a weird graph isnt it? I went with a freind but the technician told us he would be a while and we were better off taking his car into town, so we did not know much of what was going on. But I agree with you the graph is very linear ALL the way upto 6500.

I am looking fwd to the new dyno in spring! I am guessing but I believe I have at least 370hp.
Looking forward to that.
Why was´nt the engine tested all the way to ~7500rpm?

Anyway, impressive figures!

Flåklypa
Jahangeer
Hi Flåklypa

I am not sure about why he did not test it to 7500, I will let you know though, as I need to speak to him again. Will post the answer later on.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
I think thats because the power decreased after 6600 rpm, max output was at 6600 (364hp), at 7000 it had 355hp. The diagram only shows every 500 rpm and for some reason this drawing is only looking for the point of max output, then it cuts off and leaves the graph with 6500 as maximal rpm, but the other figures were still available in the computer, it was dynoed all the way up to 7250 rpm.

-M5 E34 Limousine register Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.