AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.287

370 hk på papret?

Sida 2 av 4
M5-Power..

det är skillnad på gräns och gräns idetta fallet.
Vidar's M5'a är överladdad och hela maskinen är uppdaterad på många punkter.
emot en std underdel samt sugmotor som man ska kräma ur mer effekt ur,som redan ifrån fabrik är rätt så maxad.

men om man överladdar M5 maskinerna så finns mycket effekt och hämta ur dom :)

//Kirre
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Precis! :)
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Perran_@
den ligger nära 'max' från fabrik MEN med en insats på EUR 10.000>15.000 går det att få ut mera, bl.a. går det öka cyl.volym
till 4.2 Li (emmenegger-tuning tidigare ALPINA motor-ansvarig) -
-
luftfilter@ just luftflödet är 'optimerat' från fabrik, UUC-tester har
visat att det knappast går att göra något där, så glöm KN-filter
och annat, det ger ingen ökat effekt MEN medför risken att motorn mår sämre -
-
missförstår mig inte, vissa saker KAN man ha olika uppfattningar om, visst ! + var och en skall självklart göra vad man vill med sina bilar, det lever inte minst 'eftermarknads-butikerna' på ;);)

M5touring register
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
BMW blev F1-världsmästare med en Turbo-motor sedan var det
bra med det !!

M5touring register
Jag snackar inte om luftfiltermodifiering a la biltema-style!
Seriös filtermodifiering genom en CDA-box från BMC så får man garanterat en effekthöjning! Min polares Honda S2000 har fått 6.2hk mera (OBS pris 6499skr för CDA:n), allt uppmätt före och efter modifieringen på en rullande landsväg o papper i handen på det! Jag va där o kollade på hela modifieringen.

Filtermodifikationer på ett rätt sätt ger effekt, om det ger nu 0,01hk mer så e det ändå en effekthöjning då kan ni inte prata om att det ger INGET oavsett vad.

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, vore det gjort något som gav 370 hk så är det ju löjligt att endast nämna ett luftfilter....

//Schnitzer

Schnitzer: Han nämnde inte bara luftfiltret ju...

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Dragolito: Nej, men tror du att ett luftfilter samt något avgasrör och ett chip ska ge 30 hk? Det är ju inte direkt några värre ingrepp som kamaxlar etc.

//Schnitzer

Den som har provat att blåsa luft genom ett orginal pappfilter och ett skum eller bomulls filter vet ätt det är enorm skilnad i flöde.
Sedan kanske det inte automatiskt betyder mer effekt är en annan sak. På turbo bilar gör filter byte skilnad och det ger även skilnad på en sugmotor men inga 10% effektökning som vissa överoptimistiska tillverkare anger. På bilar med känsliga LLM så kanske inte bomullsfilter är att rekomendera då de kräver ganska mycket olja för att rena och oljan kan skada LLM. Då är det bättre med skummfilter som Pipercross som kräver minder olja och håller sig rena längre.

Angående CDA boxen har jag hört att den minskar effekten på vissa bilmodeller. När det gäller effekt vinst med öppna filter så beror det på temperaturen i motorrummet. Te.x på Volvo Amazon så hade man öppna pappfilter på sport och GT modellen.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
i BB nr 3 2004 får en M5 3,8 361,2 hk efter montering av enbart ett ferrita system så varför skulle det vara så omöjligt att bilen skulle ha 370hk med AC Schnitzer avgas, chip o filter???

Låter i mina öron ganska vettigt faktisk men vad vet jag är ju ingen "expert"

M5-Power: Bra exempel, suck..
Jag menar att sugtrimma en 3.8, vissa säger att den motorn är mer känslig för t ex chip än vad 3.6-an är. Detta är vad ägarna själv sagt. Om det fanns så jättemycket mer effekt att ta ur, varför gör inte M-avdelningen det då?

Tror knappast M5-an i annonsen har 30hk mer än original. Annat vore om det var en turbomotor det handlade om.

Fast`n Loud Turbo Proud.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
Dragolito@ med all respekt för din polares Honda S2000, här handlar det ju som bekant om en annan bil, en bil som har fått 'optimerat' andning från fabrik som man gör bäst att låta bli att dribbla med det -
att jämföra 'applen med päron' leder ju ingenvart -
funkar det för din polares S2000 Honda så är det väl bra !!
det betyder ju inte att det funkar med en S38B38-motor !
även en KN-filter kan vara bra för många bilar men INTE till
E34 M5 -l
-
M34ever@ glöm den där artikeln i BB nr. 2004 (BMW Club's tidning), jag kräks bara när jag tänker på den, det är smyg-REKLAM för FERRITA, inget annat, det är stor skam att den artikeln har kommit in i tidningen - även avgassystemet på en E34 m5 är rätt så optimerat, varför gör annars varken -Eisenmann, Supersprint osv. osv. INGEN anspråk på annat än mögligtvis en blygsam effektökning, DET som förändras är enbart LJUDET - men vill man gärna tro det = 'dream on' !!
(PS:'just for the record' = jag har själv ett Ferrita-System under en av mina bilar, rostfritt och bra ljud, effektökning knappast)

M5touring register
m5toureg:

M5 E34 är en bil som är ganska optimerad som du skriver men det finns plats för förbättringar. Jag fick 20 hk (bänkade) vid mappning med Unichips piggyback. Ska nu byta kammar och sedan får vi se vad det blir för resultat vid mappningen...
m5toureg:

Kunde inte sagt det bättre!

21,2hk med enbart avgas är ju helt omöjligt. Det säger ju sig självt.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
M femman@ visst går det att öka effekt på en S38B38 och
ÄVEN utan 'fusk' (turbo, kompressor', gränsen ligger vid 400 hk
om man inte öka cyl-volym till 4.2 liter -
///M/ALPINA gemensamt har ju haft en sådan motor klar för
DTM som sedan inte kom till användning -
-
jag har ju inte sagt att det inte går att öka effekt -
det är bara så att 'andning' och 'avgassytem' ENBART är ingen
ide och en -chip- ger i bästa fall 10 hk, man kan även 'optimera'
standard-chippen genom att 'bänkar' bilen under ett antal timmar
hanterat av riktiga proffs -
-
så missförstå mig inte, det GÅT att göra en hel del -
MEN det kostar !! ett färdig 400 hk paket från 'emmenegger-tuning' kostar ca. EUR 15.000 (EJ turbo, EJ kompressor) -
-
sedan är det frågan om detta är 'förbättringar',
det är effektökningar och frågan är hur länge det håller om inte
bilen används enbart med hänsyn till effekten -
-
överens ?

M5touring register
m5toureg:

Absolut.

Olika firmors rena lögner om 10% effektökning genom filter eller avgasystem eller ett chip är tröttsamt.

Det går att öka effekten men som sagt det är inte gratis...

//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Visst, nästan alla bilar går att optimera till det "bättre", och givetvis hade fabriken säkert kunna plocka ut 10-20? hk mer redan från början. Men då gör detta avkall på annat. Ekonomi, avgasrening och effekt vill inte alltid samarbeta och det blir en kompromiss som förståss är mycket bra och det är få gånger det lönar sig i längden att "optimera" såvida man inte gjort mekaniska ingrepp. Man kan få ut 340hk ur en betydligt mindre sugis än 3,8 liter men då blir driftsäkerhet, driftekonomi, körbarhet mm lidande.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
m5toureg så du menar att rototestet, nordicuhr och ordförande i BMWCS ljuger o håller på med smygreklam i BB låter lite skumt tycker jag.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
M34ever@ reklam blev det, DET är ju ganska solklart - f.ö.
har jag gett uttryck för vad jag tycker och det står jag för men DET
betyder INTE att någon ljuger, önskat resultat kan uppnås
på många sätt -
UUC och många andra seriösa tillverkare av eftermarknads-produkter har försökt att ta fram en -luftfilter- resp. ett -avgassystem- till E34 M5 som bl.a. resulterar i förbättrat effekt,
om även så lite, UUC har lagt ner dessa försök -
UUC erbjuder f.ö. mycket bra produker till en E34 M5, bl.a.
ett bromspaket (billigare en BREMBO), en 'short shifter' och en del annat, nu är väl detta -reklam- kanske eller konsument-information ?? ;);)
-
det var faktiskt första gången jag kommenterade artikeln i BB och
hade inte gjord det nu heller OM den inte hade tagits fram
SOM BEVIS, det står mycket i böcker, i tidningar och på web-sidor
som är FEL, UTAN att någon för den skull ljuger, man använder sig av felaktig information helt enkelt och tror säkert på det själv -

M5touring register
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag har aldrig varit med om att sportavgassystem ska ge över 20 hk och tror inte heller att många andra har hört det heller. Sedan tror jag att 99% inte heller tror att det ger så mycket effekt. Inte ens de som sätter ut annonserna med överdriven effekt. Byter man till sportavgas så är det ju inget att snacka om i effekt. Det är ju snarare ljudet som märks. Visst känner man också att det "öppnar upp" när man har fått på ett sportavgas, men inga 20+ hk inte!!!

Sedan att Ferrita-systemet som gav så hög effekt var utlagd i BB är ju löjligt, men det är ju som man brukar säga: Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt! Tror det blev rätt :)

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.