AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.524

Handbroms E 46

Sida 1 av 2
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Märkte idag att min handbroms har blivitt ganska slapp..
vet inte varför eller om det har att göra med tiden....efter en viss tid så så blir den kanske slapp o man måste spänna den...

brukar bli slapp efter ca 1.5 år efter att man spänner den på min bil iaf...dem spände den när den var inne på service för ett tag sen men som sagt är den slapp igen.....

Ngn som har fixat handbroms på en E 46? e det svårt , hur ska man göra?

en fråga till dem som vet vad det kan bero på? (jag brukar aldrig använda handbromsen övrigt annars förutom att jag testar den då o då när bilen rullar sakta så drar jag upp den)

tacksam om alla svar

mvh Gino

BMW M-POWER
Be
202
Benn
525iA M 2003
HAr strul med min med, de ska fixa den på garanti, tar nästan ingenting!!

BURN RUBBER!!!
GI
2.196
GINO
Benn :
lycko dig som har garanti kvar, :-)

hur många mil har din kärra på nacken da???
min är snart vid 6000 mil o det ska bli andra gången man får spänna eller fixa till handbromsen.....

BMW M-POWER
fe
8
fenix070
325iM -02
GINO,

har samma problem på min bil, en 2002:a... vad tar BMW för att dra åt den vid servicetillfället?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Rätt ofta som man åker på att byta skivor bak och handbromsbackarna. Inte helt ovanligt med att det helt enkelt rostat sönder.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Oavsett vilken bil du har finns det två viktiga saker när det gäller bromsar, i synnerhet bakbromsar.

1 använd bromsen, bromsa ordentligt så att även bakbromsen tar ibland, använd handbromsen. Rulla sakta framåt och dra försiktigt i handbromsen. Använd aldrig handbromsen när du parkerar bilen i garaget om du inte behöver. Lägg i en växel istället.

2 smörj upp bromsarna årligen. Plocka isär, använd kopparpasta sätt ihop. T.ex när du byter till sommardäck.

En välservad rätt använd och skött BMW handbroms, i trumma på bakdäcken, håller i princip hela bilens livslängd.

Att BMW i likhet med många andra bilmärken (SAAB) har infört för långa serviceintervaller drabbar givetvis dig som äger bilen efter att garantin gått ut. Tyvärr handlar serviceintervallernas längd oftast om att tillfredställa prisjämförelser i tidningar. "Titta vilka låga ägandekostnader."

Ett varnande exempel är SAAB, min fru har en sån, Serviceintervaller 2000 mil. När jag hämtade hennes bil från service för 1 år sen så tittade de konstigt på mig och undrade varför jag ville köpa fler oljefilter? Jag svarade att jag byter olja var 500 mil. Då blev jag givetvis idotförklarad av "serviceexperterna" på SAAB. Sen är det ju trist när man läser i DN om SAAB och deras motorer?

E
Be
202
Benn
525iA M 2003
Min har gått 3700 mil, har stått och tjafsat med vissa "stjärnor" som jobbar i kundmottagningar....va skönt det ska bli när garantin har gått ut och man kan lämna bilen vart man vill!!
Får se om de lyckas fixa den nu!! Och E jag håller med om att en bil inte ska gå 2500-3000 mil innan man byter, jag som kör långt kan ju inte byta var 500 mil, blir 8-10 byten per år men jag tycker att cirka 1500 mil är ganska lagom och man får byta!!
Hatten av för dig som inte snålar på din bil!!

BURN RUBBER!!!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Benn

Bytesintervallerna beror givetvis på körstil och motortyp. En turbomotor behöver tätare intervaller än en sugis. Det är främst turbon som normalt behöver bra olja. Hur man använder bilen är givetvis också avgörande.

Nu tog jag bara oljebyten som exempel på för långa serviceintervaller eftersom det är aktuellt med just SAAB. Tyvärr tror jag generellt att problemet gäller alla delar och alla bilmärken.

E
GI
2.196
GINO
FENIX 070:

jag vet faktiskt inte hur mkt bmw tar för att fixa den men man kan nog räkna med minst 1500:- iaf skuylle jag tro om man tänker 1-2 h arbete (exkl reservdel)
den gången dem spände min var när bilen var inne på service då pärlan var ny en gång i tiden när man hade alla garantier o servicar mm :-)

hur mkt har din kärra rullat o hur använder du din handbroms fenix?0
ser många människor som använder handbromsen lika ofta som fotbromsen , (när dem parkerar , när dem ska stanna mm)
o det är inte bra...då kan man tänka sig att den slits men i mitt fall e det tvärtom...e väldigt försiktigt med den..

BENN:

Vilka idioter har du stött på som håller på det viset?? vilken bmw verkstad? det e ju f*n en självklar grej att fixa allt som händer på en 04:a vilket du har ....enda gången man längtar eftyer att garantin går ut är för att man kan lämna in bilen där man själv vill. håller med dig till 100%

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
E:

det mycket kloka grejer du skriver men undrar en grej angående det där med koppar pasta på broms delarna...har hört från vissa mekaniker svära fula ord när dem ser koppar pasta o spec på bromsdelarna...dem gillar inte det (dem jag har stött på iaf) :-)

vilka delar ska man smörja in med kopparpasta da? e det oken eller?

BMW M-POWER
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Lämnade in min bil i måndags för inställning av handbromsen.. den tog inte ett dugg..

fenix070: du undrade vad bmw tog för att spänna den!

Bmw Umeå (Lindholms Bil)
Handbroms, Inställning 350:-
Tillsatsmaterial 21:-
Summa: 371:-

Inte alls farligt, nu tar den uta´helvete :)

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
GINO

Alla delar som rör sig mekaniskt men inte bromsdelen skiva mot bromsbelägg. Sen är det inte mängden kopparpasta som är avgörande. Det är lite som vapenvård. För mycket fett gör att det smetas runt lite överallt till slut, fettet hamnar så att säga på fel ställe.

1 Gör rent noga, jag använder trasa, min tandborste, regeringens diskborste och T-röd - allt fett skall bort. Håll T-röden borta från gummidelar som torkar och blir spröda vid för mycket t-röd.

2 Lägga på ett tunt lager på delar som skall röra sig mot andra delar. Bromklossarna t.ex. där de rör sig i oket. I handbromstrumman för sig bromsbandens sidor.

E
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
E: BMW Group rekommenderade mig att alltid använda handbromsen när man parkerar!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det förstår jag.

Gör gärna följande test

Tvätta bilen (helst med högtryck och mycket vatten) - sen ställer du in den i garaget med en rejält åtdragen handbroms!

Vänta en vecka! Sen får vi se om du har tur eller otur!

Otur ger BMW Group mer jobb när du släpat bakdäcken ett par kilometer eller överhettat bromsarna så bromskivan slagit sig!

Skämt åsido, när du parkerar bilen tillfälligt på stormarknaden eller på ojämna sluttande underlag skall man givetvis använda handbromsen efter att bilen rullat upp på växeln - motorns kompression.

När du parkerar en längre tid, i garaget på jobbet - där det är släta underlag skall du "bara" lägga i en växel. Aldrig använda handbromsen. Risken finns att bromsen rostar fast eller fryser fast - och sen blir det lukrativt för BMW group.

E
Jag har i mina snart 9 år med körkort alltid dragit handbromsen när jag ställt bilen och har aldrig varit med om att handbromsen hängt sig. 2timmar såsom 4veckor.
Att tvätta bilen och direkt ställa in den i garaget är ju däremot som att be om trubbel.

Handbroms trumman som är intergrerad i bakre skivbromsen på e46 är en bra konstruktion om man använder den ofta. Annars blir det ytrost och dålig verkan som följd.

Att handbromsen fryser fast har jag aldrig råkat ut för. Jag har dock hört att de är vanligt förekommande i norrland osv.

De bästa man kan göra är att använda handbromsen ofta så att mekanismen får motion samt att ibland dra handbromsen försiktigt i låg fart så ytrosten skrapas bort.
Handbromsen justeras vid insp1 vilket är fullt tillräckligt om man använder handbromsen som jag beskriver ovan.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
wendtan: Använder min handbroms precis på samma sätt som du och det har visat sig vara bra för mig.

fe
8
fenix070
325iM -02
min bil är en 02:a och har gått 4400mil...

brukar inte använda handbromsen mycket, det jag trodde felet beror på är att man har en far som är van vid att använda handbromsen mycket och då drar han i så han spricker nästan:)

man nu hör jag att även utan en 40talist till far så är det rätt vanligt...

får väl ta det vid service jag med, sista som är gratis, gäller att passa på! hoppas bara det räcker genom den första besiktningen som är om nån vecka...

Justering av handbromsen ingår i oljeservice, så man borde inte behöva betala extra för det, även om man inte längre har fri service.

Att den behöver justeras ibland tycker inte jag är onormalt och jag håller med om att den ska användas. Den mår helt enkelt bäst av regelbunden motion och det är det bästa sättet att slippa att den börjar kärva.

M v h
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
"Justering av handbromsen ingår i oljeservice,"

va, jasså? jag fick då ingen sån åtgärd under min oljeservice på bmw i höstas..

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Mumkas: De är en punkt vid insp1. Inte vid oljeservice.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
I mitt servicehäfte står det under oljeservice: Handbroms; funktionskontroll, ev justering enl föreskrift. Dom gjorde det också när jag servade bilen. Det behövdes!

Det kan kanske vara så att man har förkortat intervallet på senare årsmodeller, just p.g.a. att den behöver justeras oftare än vid inspektion I % II.

M v h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.