AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.883

325 topp på 323 E30

Sida 1 av 2
Oden
Undrar om den passar....
Tack på för hand.

Go hard, go fast...
Passar,men förbränningsrummen är större så du får lite lägre komp.Men rent mekaniskt passar den utan mods.

Tarv
E2
78
E21_Rille
1602Tic -75
323i 2,7Tic e21 -79
528 e12 -77
325 Touring e30 -89
3.0s e3 -73 Cab
hur blir det om man gör tvärt om ?
323 topp på 325 block? tjänar man något på det?
om man får högre komp kanske man förlorar på flödet istället ?

mvh /// Rille
Det går inte om du inte fräser ur 323 toppen.Kolen tar skulle ta i förbränningsrummet då den vänder över decket.Dessutom har 323 toppen mindre ventiler.

Tarv
Hej jag har en 325 -89 och toppen har åkt på den. Fick inte tag på en 325 topp så jag köpte en 323 topp. Killn jag köpte toppen av sa att jag skulle flytta över ventilerna från min 325 topp till 323 toppen. Men har han inte lite fel. Måste man inte fräsa eller nått för att få den att passa. Var gör man de och vad kan de kosta.

Jag är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med min fråga.
Grusse
Ja det stämmer att du måste fräsa upp ventilsätet för att få ventilerna från 325 att passa. Det gör dom på dom flesta motorrenoveringsfirmor, vet dock ej något pris på detta.

Min M3 E30: Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
325iM: "toppen har åkt på den"...vad är det som har hänt då? har du fått spricka i den? sånt går att fixa...
Med toppen har åkt menar jag att jag har fått en spricka. Jag har faktiskt inte plockat bort toppen än så jag vet inte om det är toppen eller bara packningen. BMW sa att den tar in vatten på 5:ans och 6:ans cylinder.

Petri?? Menar du allvar att det går att fixa? Hur då?

Är mycket tacksam för era svar.
IBLAND! Går det att svetsa sprickor, men 9ggr av 10 så har det spruckit genom lagerbockarna och då är det inte lönt att laga om man inte kan göra allt själv, för då måste man först låta nån svetsa och sen ska det arborras.
Okej... Vad kan jag göra med min 323 topp för att den ska passa på min 325:a. Jag behöver få igång den fort. Vad ska jag göra. Jag har ventilerna från min 325 topp. Han jag köpte den av sa att de e bara att flyta över ventilerna och kolla så att dom inte slår i. Men vi säger at dom slår vi. Då måste jag lämna in den för at fräsa förbräningsrummet. De kostar väl rätt mycket.. Eller?

Tack!!!
Fräsning av förbränningsrummen är en smal sak, men att få i 325 ventilerna kommer kosta dig.
Men han sa att ventilerna passar rakt in.
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Det gör dom inte. Dom är större på 325 2mm större om jag minns rätt ?

hjorten
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Du kan åka på att byta ventilsäten också om original inte går att fräsa upp till 325 spec. Dyrt!

Sen när du har din 323 topp med 325 ventiler har du fortfarande klart mindre kanaler än i 325 toppen, så den kommer fortfarande att vara slöare än en standard 325...

Han som prånglade på dej 323 toppen visste antingen inte vad han snackade om eller så blåste han dej. Förhoppningsvis har du inte betalat så mycket för den.

Kiip Spiiding!
Vad blir kompet med 325 topp på 323 blocket?
Kan ju vara praktiskt om man inte vill gröpa i toppen eller har kunskap/ möjlighet att svarva kolvar...
325im
Det bästa är att köpa en 325 topp, skall du hålla på o få ordning på en 323 topp kommer det att kosta dig lika mycket som att köpa en hel 325 topp i slutändan och ändå kommer det inte att vara lika bra.
Jag har en 325 topp men du tycker att det var för dyrt.

Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
325iM: börja med att plocka bort toppen,med lite flyt så är det bara packningen + en ev planing av toppen...om inte så kolla upp var den ev sprickan går...jag har fått en 323-topp fixad,där gick sprickan mellan ett ventilsäte och vattenkanal...kostade iof 2tusen att få det gjort men ändå...(det var en proffsportad topp därför tyckte jag det var värt det)..
Okej Petri. Tack för tipset. Jag har inte hämtat ut toppen än faktiskt. Tänkte inte göra de föränn jag hade frågad er.

CAULEV: Hur mycket ska du ha för din topp? De e kanske lika bra att köpa en färdig 325 topp. Säg ett bra pris så kommer jag inte tycka att de e dyrt =). Om du vill ha 323 toppen eller min gamla 325 topp + pengar går de också bra.

Någon annan som har en 325 topp utan ventiler eller kam till salu??

Bara skicka in vad ni har och nummer så ringer jag upp.

Tack för allt killar.
E2
78
E21_Rille
1602Tic -75
323i 2,7Tic e21 -79
528 e12 -77
325 Touring e30 -89
3.0s e3 -73 Cab
tjenare
jag har svarvat av mina 325 kolvar för att få min 323 topp att passa på 325 blocket... problemet är att jag svarvade av lite för lite...
kolvarna sticker nämligen upp 0.80 över blocket...
jag har mätt en ihopklämd topppackning och den var 2 mm och
då har jag ett spel på 1.2 .... jag tror inte att kan det flexa så mycket.. någon som vet hur mycket det flexar ?

Bromsen... Fartens värsta fiende
Det var väldigt dumt att svarva kolvarna för att få dit en 323 topp då det är en mkt enkel fräsning för att 323 toppen att passa ihop med 325 kolvarna. Du kommer att få ett helt fel utformat förbränningsrum och troligtvis en ganska spikningsbenägen motor :-(
se
26
sethro
323iM -84
men höjer man effekten på att ha en 325 topp på en 323 motor? eller jämnas det ut med kompsänkningen?

323iM
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.