AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.801

Avgasrör på varje sida (a lá Audi)

Sida 2 av 2
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Mina slutrör kommer faktiskt från Biltema, det finns en del grejer där som går att köpa.

BMW CS #5206
markus00
Har själv ett liknande system pågång som christer har dubbla dubbla alltså.
Men jag ska ha rostfria tunna rör a la orginal M5.
Den enda jag funderar över är om jag ska ha 70 mm utblås eller 76 mm. M5 orginal är väl 70 mm om jag inte minns fel.
Eisermann har ju 76 mm på sina system.
Vilket tror ni blir snyggast?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
76 mm självklart.

------
Länk
Länk
Grodan,

Du har fel angående att "även snikmotorer andas bättre genom två rör"

Det stämmer inte alls. En Sugmotor SKALL ha ett visst mottryck i avgassystemet för att leverera max effekt. Att slänga på 2x 4" rör hela vägen på en Audi 1,6 eller 318i kommer alltså snarast att försämra motorns prestanda.

En turbobil däremot, mår bara bra av att ha ett så "öppet" avgassystem som möjligt.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kalle Hansen//

I så fall är Audi's koncept fel då? Men något säger mig ändå att Audi's ingeniörer kan sina saker bättre än mig och dig;)

------
Länk
Länk
Grodan,

Det har jag inte sagt. Det är rörens diameter som är avgörande! På Audi kanske rören egentligen är 1,5" fram till slutrören, där de blir större? För övrigt så är det väl så att Det är från Audi A4 1,8T och uppåt som har dubbelpipigt? 1,6 och 2,0 har enkelt åtminstone fram till att FSI-motorerna lanserade, om jag inte missminner mig.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
christer silvén: Hur löste du problemet på höger sida? På min 540 finns inte någon plats för en ljuddämpare på högersidan antar att det var/är likadant på din 520. Vad är det för tum på dina slutrör? Förövrigt mycket smakfullt, stilrent, snyggt:)

Vh/Kermit.

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Mina rör är faktiskt lite rektangulära, vad det är för tum vet jag inte. Tanken sitter ivägen på högersidan, så det utblåset är inte inkopplat. Även om det hade varit inkopplat har det ju ingen funktion, men det ser lite taskigt ut när det inte ryker ur det. Hade tänkt fixa det till sommaren.

BMW CS #5206
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Ok, då vet jag:)

Vh/ Kermit.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.