AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.279

Jag undrar en sak hur tjock bör isen vara

Sida 1 av 2
Visa användare
16
mr_xx81
320i -84 objekt.
323i -84
hur tjock bör isen på sjöarna vara för att köra bil på dom?????

mvh. Patrik
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
13cm har jag hört. Men då gäller det 30km/h.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Testa dig fram, går det så går det ;)

En fördel är väl om sjön är bottenfrusen innan man gasar för fullt!?

MVH / Jacob
Visa användare
16
mr_xx81
320i -84 objekt.
323i -84
ja om man håller sig till hastigheten ja. men jag tänkte mer på rally på sjöarna. vi köre förra året men kommer inte ihåg hur tjock isen var.
Visa användare
16
mr_xx81
320i -84 objekt.
323i -84
kollade igår å den var mellan 10 å 13 ca. så de e bara å kränga över isdäcken nu då... mvh. Patrik
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
För rally så bör nog isen vara betydligt tjockare. Det bildas ju en våg under isen när du kör och blir den för kraftig så säger det knak...

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Du skall nog ha en 30cm om du ska köra rally där... T.ex i 80km/h kan mycket tjock is spricka av vattenmassan som läggs i rörelse.

Körde mycket isbana förr, här i södra finland, men då var isen mellan 30-40cm. Skulle aldrig dra ut på under 20cm med bil. Varför riskera, kan kosta dig livet. Senast förra vintern dog en bekant ca 200m från föräldrarnas hus där jag själv kört isbana... Mina föräldrar och bror såg på från stranden när Helsikopern landade och dykare drog upp 2hundar en Kille i sena 30-år samt hans lilla dotter. Dottern klarade sig, men fick hjärnskador, fastän hon var 45min under isen.

Man ska vara försiktig!
Helsikoper...hmm vad är det månne? Helikopter ska det stå.
Si
765
Simon01
120dM -08
Jag körde rätt många mil på ca 20-25cm förra året, vi provade även lite på 14cm men då gungade det lite för mycket : ) Kör inte för fort nära kanterna.
Jag har för mig att isen ska bära en hyffsat lätt bil redan vid 7cm tjärnis men jag skulle inte testa det själv.
Simon01:

Precis som du säger räcker säker 10cm eller strax under för att bära upp bilen, men inget man vill testa, priset kan vara alltför dyrt. Speciellt om man inte har erfarenhet av att köra på is sjöar ska man vara mycket försiktig. Även om du kör i en insjö kan där finnas strömmar. Fallet jag beskrev ovan gick till så att mannen skörde in i en ström där isen var ca 1/3 av medeltjockleken.
Far man ut på en obekant sjö/havsjö ska man kolla med de lokala förs angående strömmar m.m. Tillräckligt strömmt, så räcker det inte hur tjock isen är runt om...
Si
765
Simon01
120dM -08
Nä, man ska ju självklart kolla upp alla ställen man tänkt köra på. Jag var ute och fiskade förra helgen, isen var 13cm tjock ända ut till mitten på sjön, där var det plötsligt bara 5cm.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har skräck för tunna isar! Körde för två år sen kring nyår och då var isen brutal! Säkert en halvmeter. Skolbussen åkte över. Osen såg jag en stor stor valmettraktor med dubbelmontage o skitkärran bakom sig komma åkandes. Då när jag såg dessa fordon ute på isen vågade jag mig ut! =)

Men då var isen säkert 50 cm. Tror dom rekommenderar ca 30 cm för att en lastbil ska få åka över isarna. Ibland har dom ju "lagliga" statliga vägar över isarna.

Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Ik
223
Ika
525i -88
Stavros: Inget ovanligt alls med isvägar här i norrland. Det var ju där man lärde sig hantera bilen i början av karriären.. =) Hur tjocka isarna var har jag ingen aning om och nog körde vi fort alltid. I den åldern tänkte man sig inte alltid för så noga...

Min kärra Länk
läs denna text, mkt nyttigt! Länk
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Från min tid i försvaret kommer jag ihåg några värden för istjocklek ur reglementet:

Detta gäller kärnis:
enskild soldat med utrustning 1 cm
Personbil 10 cm
Tung stridsvagn (upp till 52 ton) 50 cm

avstånden mellan fordonen skulle vara minst 100 m och 200 m mellan strv.

Jag har faktiskt gått på 1 cm is så det stämmer. Men man har ju ingen marginal precis.....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
10 cm is kan man lägga järnvägsräls och kör tåg på sägs det sedan urminnestider.

///MVH Hasso
Länk
När Transibiriska järnvägen var ny och man inte byggt räls runt Bajkalsjön så la man ut räls på isen vintertid... eller hur Hasso?

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kan nog stämma, nånstans var det vet jag.

///MVH Hasso
Länk
Men inte på 10cm is. Bilen som körde genom isen jag nämnde var en terrängbil och det var cirka 5-10cm is där den gick igenom. Kärnis märkväl.

Men man kan säkert i SIBIRIEN dra järnväg över isen. Isen på insjöar växer ju väldigt snabbt om det är lungt väder. Snö är ju som kännt en ypperlig isolerare och is med mycket snö är svagare än is med lite eller ingen snö.
me
19
mej
BMW 318i -98 (e46)
det räcker med 9 cm bär is för det ska hålla för att köra bil på!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.