|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla bmw entusiaster. Har en liten fråga:) Hur kan man skilja på bmw original fälgar från välgjorda kopior. Funderar på att skaffa M5 fälgar, den nyare modellen 18 tum, har de äldre 17 tums m-fälgarna på nu. Kan man ha samma dimmension på 18 tum däcken som på 17 ex. 235/45 fram och 255/40 bak. Är väldigt nöjd med den bredden nämligen. Tacksam för alla svar. Vh/ Kermit | |
|
På originalfälgarna är "BMW" samt nr på fälgarna infrästa, antingen i eller nära centrumhålet på fälgen. På äkta M3/M5-fälgar brukar det även på vissa fälgmodeller stå "BMW motorsport" förutom M-märket. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" :-) |
|
|
Kristoffer_L: Intressant, men går inte det att fixa på kopior också? Eller kan man lita på att det är original Bmw fälgar om det är infräst bmw + nr? Förresten vad skall det stå för nr? Olika för olika fälgmodeller det förstår jag men finns det någon förteckning över ett sådant? Vh/ Kermit. |
|
|
grodan kermit ang. storlek så går 275/30ZR19 på bak enligt flera som testat. Det är även vad jag tänkt köpa till min, så jag hoppas sannerligen att det stämmer. MVH /Jonas BMW CS #5871 |
|
|
Är det M5 fälgar till e39 vi talar om nu ? Om det är det så ser naven helt annorlunda ut på dom äkta fälgarna samt att det finns en infräsning med bokstäverna "CT FX PU" i navet, jag kan ordna bilder om ni vill. 8" fram och 9,5" bak, kopiorna är sällan i rätt dimension. 245/45-18 samt 275/35-18 sitter det på M5an orginal. En del kopior har inte ///M märket nersänkt i fälgen medans alla orginal har det. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
tsaros: Jo de fälgar jag menar är M5 fälgarna till E39 de lite äldre 17 tum. Det jag är intresserad av är det nyare "mörkare" 18 tum M5 fälgarna. Har även 17 tum Bmw-original split fälgar "style 42" (vinterfälgarna:) Det jag är fundersamm över hur man skall med 100% säkerhet kunna fastställa att de är äkta, både split-fälgarna samt de äldre M5 fälgarna. Bilder vore kul:) En annan sak jag läste var att Bmw-original fälgar alltid är i hela tum, stämmer det? I sådana fall undrar man om de nya M5 fälgarna som stylabilen.se säljer är äkta original fälgar, de är enligt specen 8x18 fram samt 9,5x18 bak. Vh/Kermit. |
|
|
Såvitt jag vet så finns det inga M5 fälgar som är 17" till e39. Orginal M5 är 8x18 fram och 9,5x18 bak så dom är med all sannolikhet orginal som stylabilen säljer. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
tsaros/Andreas: På stylabilen.se heter de fälgarna som jag har M66 och det står M5 original fälgar. Tror dessa fälgar levererades med 5-serien om den var utrustad med sportpaket. Dessa kanske inte är de "riktiga M5 fälgarna" men det var de som stod. Vh/Kermit. |
|
|
Om jag inte är helt snett på det så är M66 vinterfälgar till M5an. M5ans fälgar heter "M Parallel Spoke II 65" eller M65. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nej Tsaros du är inte helt snett ute, jag laddar telefonen fnv.:) så du kan inte fråga :)) M dubbeleker 65 krome shadow är det som ska sitta där 18" självklart. ///MVH Hasso Länk |
|
hehee :) "Off-topic" Nu sitter dom på bilen i varje fall :) Ska ta nya bilder imorgon så du får se hur tjusigt det kan bli :) // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Då vet jag:) Får väl sälja av en av uppsättningarna 17 tum till förmån för 18tum M5 fälgarna, de tycker jag är väldigt snygga. Tror ni det blir mycket stötigare komfort om man går upp 1 tum? Funkar det med 235 fram och 255 bak även på dessa 18tum? Vh/Kermit. |
|
|
Tack för påpekandet ang fälgarna:) Och btw. vi säljer ENDAST originalfälgar. Kopior får någon annan stå för :) |
|
|
Kermit, Mina tidigare sommardäck var 245/40-17, och nu kör jag med 235/40-18 samt 275/35-18 och visst är det stötigare, men bilen ligger fint på vägen :) // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Tack för synpunkten tsaros/Andreas, får kika på M5 fälgarna när ekonomin tillåter:) Razvan Terme: menade givetvis inte att stylabilen.se säljer kopior, blev bara osäker när jag läste om att bmw original fälgar endast är i hela tum, vilket då förmodligen inte stämmer. Nån som vet säkert? Förresten, vet du om det går/vad det kostar att köpa 4st M dubbeleker 65 krome shadow fälgar med 235/45 fram samt 255/40 bak från stylabilen.se? Vh/ Kermit. Vh/Kermit. |
|
| Vad skall det vara för däck? Pilot Sport, Conti? | |
|
Nåt däck med bra regnegenskaper samt tyst. Vad rekommenderas? Vilken storlek samt profil rekommenderas om man vill ha en någorlunda stöttfri gång? Vh/Kermit. |
|
|
Uniroyal Rainsport uppfyller kraven regnegenskaper och tyst och är väldigt uppskattade om man skall tro de tyska leverantörerna. Tycker nästan du skall köra 245/40 och 275/35. |
|
|
Razvan Terme: Har också hört att Uniroyal Rainsport är bra däck. Tycker 235 räcker fram och bak får det enligt regbeviset bara vara max 255 eller kan man sätta på bredare? En annan fråga du kanske skulle kunna svara på, eller någon annan som handlar med lättmetallfälgar, är om Bmw original fälgar är sämre än andra t.ex. BBS, Breyton m.fl.? Anledningen till att jag frågar är att en person som jag talade med idag ansåg att Bmw-fälgar inte håller någon högre kvalité beträffande lack och ev, motståndskraft mot stenskott. Det man fick betala för var märket (original) inte kvalitén Någon som kan bekräfta eller dementera detta? Funderar nämligen på att köpa antingen 17-vinterfälgar eller 18 tum sommarfälgar, vilket märke är att föredra? Tacksam för alla synpunkter:) Vh/Kermit. |
|
|
Kermit. Länk En som kör på däcken...275/30 Länk Här kan du läsa om däcken som rekomderas. Men visst du kan köra på 255 oxå :) och kanske inte 30 profil utan 35 kanske för mer konfort. Jag är ingen expert av BMW fälgar men efter att ha läst forum, pratat med BMW kontakterna i Tyskland etc så har jag inte fått några indikationer att deras fälgar skall vara av dålig kvalité. Men detta är förstås min åsikt samt vad jag hört. Jag läste någonstans på forumet att HRE gör tydligen fälgar som är värdelösa i regn. HRE skall tydligen vara ett rätt bra märke annars :) Tror allt beror på vem du frågar och deras förhållande till sina fälgar samt historierna han hört om andras fälgar. Själv prisar jag BBS CH bara för att jag har dessa och har inte råkat ut för incidenter. Hoppas att jag inte spårade ur för mkt här Ha en trevlig helg |
|
| "En som kör på däcken...275/30" = 275/35...lite sent på natten | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.