|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det räcker om Poliser har så kallad "skälig misstanke" om något, det kan vara vad som helst så har han rätt att gå igenom hela din bil om han/hon så tycker (givetvis så frågar man för att vara artig). Ett annat exempel på hur han kan hävda sin rätt att genomsöka din bil, eller åtminstonde ditt bagageutrymme är att fråga efter varningstriangel som måste medföras vid färd. Annars så var det en komisk historia. |
|
|
Häromdagen blev jag föföljd av polisen på väg till jobbet vid halvåtta på morgonen. Precis när jag skulle svänga ut från mitt bostadsområde kom en blåvit och åkte förbi. Jag svängde ut och såg i backspegeln att de omgående vände vid nästa infart och tryckte gasen i botten för att kort därefter nosa mig i röven. Jag satte farthållaren på ca 50 km/h för att inte råka trycka för mycket på gasen. De låg väldigt nära mig i ca 7 km tills de tröttnade och åkte rakt fram då jag svängde vänster. Man undrar om de inte har bättre saker för sig än att trakassera vanligt folk på väg till sitt jobb. Men det är klart... man får väl vara glad att de inte stoppade mig utan anledning. Dessutom finns ju en klar fördel med att ha polisen i bakhasorna. Skulle någon köra på mig i halkan har man ju ett alldeles utomordentligt vittne nära till hands. Med tanke på hur nära dessa gossar körde hade de troligen suttit i mitt baksäte vid en kraftig inbromsning. ///M som i M52TUB25! |
|
| Jag tycker nästan det är kul att bli stoppad av Harry om man inte har nåt att dölja. Intressant att höra vad de säger o tycker. Såklart ska man ha respekt för dem men ibland blir det bara kul... | |
|
moose. du har fel, de kan visserligen begära att få se varningstriangeln, men du kan be dem stå åt sidan medans du tar fram den. de får utföra flygande besiktning på bilen, men där finns inget som kräver att man tittar i handskfack eller baklucka. Dessa platser kräver husrannsakanstillstånd. /Christofer |
|
| moose...du ligger farligt nära mitt namn....tänk om vi blir förväxlade! ;) | |
|
mosse> Jo jag har sett det...det är en slump. Hubbe325> Nej det är du som har fel. Jag vet vad jag pratar om. |
|
| Hehe, har aldrig heller blivit stoppad på 2.5 år, men så plötsligt en kväll hade man jobbat på en pubbkväll, och såklart så tog man på sig att köra svart taxi därifrån... förskottsbetalning, så det ger rejält med pengar. Aja, iaf så åker jag ca 1 km, så står det 4(!) polisbilar efter en grusväg och har kontroll. Får stå i ca 5 minuter, sen får jag blåsa, han kollar körkort, kollar bilens skatt o förs. sen åker jag vidare. ca 6 km senare står det 2 polisbilar och håller åp sätta upp en kontroll (en kompis stoppades där 5 min senare) så jag släpper av mina "kunder" och åker vidare 2 mil mot hemmet, så aldeles utanför korsningen in till min väg står det 2 bilar till som sotppar mig. Får blåsa, dom kollar skatt och förs. hur sannorlikt är det att man på mindre än en timma kör genom 3 kontroller.? | |
|
icho inte läge att gasa den kvällen:P Alpina Power! |
|
| Har själv fått blåsa 4 ggr inom loppet av 15-20 min, på samma ställe... Råka sig bara att jag behövde fara fram å tillbaks ett par gånger.... | |
|
Själv blev jag stoppad av samma poliskvinna två gånger, fick blåsa båda gångerna, men när de ville ta in mig en tredje gång sa hon med ett skratt "Du igen? Ja men kör du vidare" och vinkade fram mig. Sedan ställde jag bilen hemma. ;-) (Hade kört hem lite folk under kvällen därför hamnade jag i samma kontroll, maximal "otur" att de tog in just min bil) Jag har aldrig varit med om någon otrevlig polis när jag har blivit stannad, alla har varit trevliga och informativa. Nu senast var det lite lustigt. Polisen bad mig visa körkortet och jag var tvungen att ta av mig bältet för att komma åt. Och så fick jag blåsa, inga problem, fick tillbaka kortet. Körde fram lite långsamt (knappt styrfart) och stannade för att ta på mig bältet ordentligt och då frågade polisen varför jag stannade, "det går bra att köra nu" sa han. "Ja men bilbälte kan väl vara bra att ha på sig", svarade jag glatt och då sa han "ja visst ja det är klart, så dum jag är". Och jag svarade lite skrattande "Ja" på den frågan och körde iväg. :-) /Hammar |
|
|
jag har kanske inte haft körkort länge men har kört ca 4-5000 mil sen jag fck körkortet och jag har haft en del poliser som nossat bakom mig men har aldrig blivit stoppad, tur kanske då man har blyfot ibland :). Men en dag då jag var ute med en vän blev vi stoppade 3 gånger på en 20 min. KOntroll av körkort försäkring o skatt :) BMW- När du älskar att köra |
|
|
"Kontroll av körkort försäkring o skatt"? Du menar vanlig kontroll eller bad de speciellt om att få se försäkringspapper? (Har aldrig varit med om det de gånger jag blivit invinkad) /Hammar |
|
| då ska ni komma till malmö här blir man stoppad minst en gång i veckan hahaha | |
|
PÅ den tiden jag körde jänkebil, blev jag stoppad 3 ggr på en kvart, i Gbg. Bilen saknade skattekvittot. Allt hände mellan Järntorget och ullevi, en sträcka på ca 2.5 km. BMW CS #5206 |
|
|
Blev stoppad förra veckan när det var fint väglag och jag skulle ut och testa bilen. Körde fort på en landsväg några mil sen kom jag fram till ett litet samhälle och saktade ner till 50 och då efter ett tag kom en polisbil med blåljus bakifrån. Dom hade legat i 180-190 i nästan 2 mil utan att lyckas komma ifatt. Fick behålla körkortet men fick en rejäl utskällning. //Per |
|
Len |
flata svenskar låter polisen titta var som helst. Därför beter sig blå just så, dvs inkompetent. Svaret? - jag har fullt med ormar i bakluckan, vill du hälsa på dom så GÖR du det! haha. L |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.