AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.278

Valfri bil för 700.000

Sida 6 av 7
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Nu har två personer nämnt Nissan Skyline GTR, så jag måste fråga vad det är som är speciellt med den. Grävde runt lite på nätet men bilens främsta egenskap tycks vara ett stort antal rabiata fanboys (inte helt olikt vissa BMW, där!). Kostar den ens i närheten av 700 000 kr? Får den inte stryk av en vanlig (eller möjligen lätt upphottad, beroende på modell av Skyline) M3?

Wilhelm Svenselius
gtr är en grym bil...den har fyrhjulsdrift biturbo(tror jag i alla fall) sen massa annat bla en liten dator som mäter g-krafterna när man gasar eller svänger... hur som hellst så skulle jag välja en sportbil...visst förlorar man mycket i kronar om man köper ferrari men kolal på merca s-klass eller bmw 7-serie.. dem kostar nya runt millen men man kan köpa en 88 för ca 20000-30000kr och det kan man inte med en ferrari..
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
bmw_jerry:

Har du använt ferrarin på samma sätt som en BMW 750i-88 med 30.000mil på mätaren har du säkert lagt ner en bra bit över en mille i service och underhåll.

Tänk dig en testarossa som gått 30.000 mil med lätt rostiga skärmkanter, utslitna stötdämpare, hål på avgassystemet och dix småfix.
Vad är en sån värd? Inte många kronor.
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Länk

En sådan hade jag köpt

Eller...

Länk

Sistnämna räcker inte pengarna :( fattas hälften...
jo björnb det stämmer men det hade ändå varit roligare med en sportbil..
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ja, kanske det...

Om jag hade haft 700.000 kr att slänga på en bil hade jag utan tvekan köpt en MB E55 AMG Kompressor, man kan hitta -03:or för ca 50.000 euro i Tyskland.

Sen hade jag njutit av att piska alla BMW M-Bilar med min automatväxlade familjebil !

HAHAHA, Oh shit ! nu blir man säkert utslängd och raderad härifrån.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Kärnan i skapelsen är en RB26DETT (RB = Race Breed | 26 = 2,6 liter | D = Double Overhead Camshafts | E = Fuel Injected | TT = Twin-Turbo ) som i orginalutförande officiellt lämnar 280 PS @ 6700 RPM i effekt och 367 Nm @ 4400 RPM i vridmoment. Tester har dock i efterhand visat att en standardmotor egentligen utvecklar 302 PS @ 6800 RPM. Motorn är en I6-24V med en volym på 2568 cc (86,0 mm x 73,7 mm) och 8,5:1 i kompression. Den är utrustad med två stycken turboaggregat av modellen Garrett T3 med keramiska impellrar som laddar 0,84 bar och en laddluftkylare.

Växellådan är en 5-växlad Getrag med slutväxel på 4,111. Den överför kraften från motorn till bakhjulen. Skyline GT-R är inte som de flesta tror en fyrhjulsdriven bil, utan snarare en bakhjulsdriven bil som vid får hjälp av framhjulen då bakhjulen inte har perfekt fäste eller att bilen utsätts för G-krafter i sidled. Ett system kallat Attesa ET-S känner av dessa föhållanden och distribuerar mer eller mindre omedelbart (vi snackar millisekunder) kraften mellan bakhjul och framaxel med ett variabelt förhållande från 100:0 till 50:50. På prestigemodellen GT-R V-Spec fördelas kraften individuellt mellan alla fyra hjul istället för, som på GT-R, mellan bakhjul och framaxel.

Bilen är däremot permanent fyrhjulsstyrd. Detta system, kallat Super Hicas, fungerar dock inte som på de flesta andra bilmodeller där ett sådan finns. Normalt sett ser ett 4WS-system till att bakhjulen svänger svagt i samma riktning som framhjulen, men Super Hicas styr till en början bakjulen mot framhjulens riktning för att lägga upp en vinkel på bilen. När sensorer i bilen anser att bilen har optimal vinkel börjar bakhjulen istället att styra i samma riknting som framhjulen.

Det sitter ventilerade skivor och bromsar av märket Brembo runt om, hjulupphängningen är av typen fyrhjulsmultilänk, fjädring och stötdämpare är hårda i standardutförande. Tillsammans med de fjäderbenstag som orginal sitter monterade både fram och bak har bilen redan från fabrik mycket imponerande väghållning.

Karossen med sina utmärkande breda skärmar har ett Cw-värde på 0,35 och mäter i dimensioner L4675xB1780xH1360 (mm). Markfrigången orginal är 145 mm, för V-Spec 135 mm. Tjänstevikten är 1670 kg, med andra ord en ganska stor och tung bil egentligen, trots att man försökt spara på vikten genom att ha både framskärmar och motorhuv i aluminium.

Från fabrik är bilen ganska välutrustad med standardkomponenter som förarairbag, ABS-bromsar, progressiv styrservo, AC/klimatanläggning, centrallås, elfönsterhissar, elbackspeglar och så kallad "Keyless Entry". Det bästa är dock de exklusiva sätena som monteras i GT-R som ser till att man kan kontrollera sig helt på att styra vid inspirerad körning, istället för att "hålla i sig" i ratten.

Nissan Skyline (R33) GT-R är en otroligt underbar bil att köra, på alla sätt. Många motorjournalister som testat den hävdar att dess kombination av prestanda, väghållning, komford och körupplevelse spelar i samma division som andra sportbilar som kostar fem gånger så mycket. Jag kan inte annat hålla än hålla med. Det är den mest lättkörda bil jag någonsin ägt, den sköter i princip sig själv vid lugn körning. Vid aktiv körning utgör den dock en utmaning, men utan att kräva för mycket.

Priskillnaderna på en Skyline GT-R är ganska stora, enligt följande:

R32 GT-R: 80-120K
R32 G-R V-Spec: 90-140K
R32 GT-R V-Spec II: 110-160K
R33 GT-R: 180-250K
R33 GT-R V-Spec: 190-270K
R34 GT-R: 340-420K
R34 GT-R V-Spec: 360K-460K
R34 GT-R V-Spec II: 370-460K
R34 GT-R V-Spec II Nür: 450-600K
R34 GT-R M-Spec: 300-550K
R34 GT-R M-Spec Nür: 450-800K

Det som är speciellt med en Skyline GT-R, är precis som jag skrev ovan dess unika kombination av allt som bilkörning skall innebära för ett visst pris. Det finns bilar som äger upp en Skyline i enksilda kategorier, men efter att ha provkört många olika bilar av olika slag och dessutom ha ägt diverse själv (inkl min nuvrande BCNR33) så är jag helt enkelt tvungen att säga att Skylinen äger ganska totalt.

Kan tillägga att jag kört några repor mot exempelvis M3 på streetrace och blackrace etc, det närmaste en M3 har kommit är att ha kommit halvvägs när jag varit i mål. Utöver det har jag hittils aldrig förlorat mot något annat än en annan Skyline GT-R, men den tiden kommer nog.

Många anser att Skyline GT-R är en överskattad bil, men just därför är det väldigt många som underskattar den. Mitt tips är att hålla låg profil tills dess att man kört mot alternativt kört en själv.

-( SKYLINE POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Alecci: Haha, vilken uppsats :) Ser att en Skyline en gång i tiden hade rekordet på Nurburgring, men att den numera får stryk av M3 (GTR förvisso). Så jag hade rätt i min uppskattning iaf ;)

Bilens utseende och motor (för få liter och för mycket turbo för min smak) gör att den ligger utanför mitt intresseområde, men nu vet jag i alla fall vad det är. Tackar.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Hmm... Har läst igenom mitt inlägg en gång själv efter att jag skrev det, jag låter för mycket som en motorjournalist.

Det är sant att BCNR33 (R33 GT-R)hade rekordet på Nürburgring när den var ny, och detsamma gäller BNR34 (R34 GT-R). Däremot gällde båda rekorden en orginal GT-R, ingen prestigemodell (som jag tror M3 GTR är). Frågan är om inte M3 GTR skulle få spö av en BNR34 M-Spec Nür eller BNR34 V-Spec II Nür då dessa ligger bättre till i fråga om både effekt, vridmoment och väghållning.

Vet inte om det är väsentligt att tillägga att jag hört att BNR34 är den bilmodell som flest gånger körts runt ringen (rätta mig gärna om jag har fel).

Det återstår väl att se om nästa generation Skyline GT-R kommer att rycka tillbaka rekordet från M3 GTR.

W2k:

Antalet liter skiter jag ärligt talat tungt i med vårt nuvarande bensinpris, desto mer volym desto mer drar I REGEL motorn. Turbo har jag varit upp över öronen förälskad i sedan jag ägde en Alpina B7 Turbo (E12), så det arvet kommer i alla fall från BMW-världen. =)

Utseendet däremot är ju en ren smaksak, så jag tänker inte gå in mer på den delen.

Kan dock tillägga att den senaste M-bil jag provkörde (M5 E39) kändes RIKTIGT slö i jämförelse... :P

-( SKYLINE POWER )-

MVH Alecci
Volvo S60 T5 Sport MTE steg 3 trimmad (320Hp 480Nm) ;) En skoj bil rakt fram racing.

Om SANNINGEN ska fram så blir det en Porsche 996 Turbo 2001 ;)

Min vackra Länk
Mvh Dragolito
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Alecci: Varför finns det då inga Nürburgringtider för dessa "M-spec" eller "V-spec" att finna? Kanske bara jag som är dålig på att Googla - men man tycker att det borde vara hyfsat lätt att hitta, om nu bilarna är så framstående som du påstår.

Skall man väga in prestige blir det svårt att göra en rättvis jämförelse, jag tycker då hellre att man ska jämföra bilar med liknande motorstyrka.

There's no replacement for displacement!
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det största problemet med en Skyline är att ratten sitter på fel sida och att fyrhjulsdriften är något oberäknelig.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Få se nu om jag fattat allt rätt... M3 GTR är väl en fabrikstillverkad - av BMW - prestigeversion (modifierad version) av vanliga M3? På samma sätt är det ju i så fall med M-Spec Nür och V-Spec II Nür på R34 GT-R.

Att en av tillverkaren fabriksmodifierad bil (M3 GTR) slår en helt orginal bil (R34 GT-R) är enligt mig inte imponerande. Tiden som M3 GTR har presterat är mycket imponerande, men jämförelsen mellan bilarna är orättvis. Skulle en av BMW fabriksmodifierad bil (M3 GTR) äga upp en av Nissan fabriksmodifierad bil (R34 GT-R M-Spec Nür) vore det en annan sak och en mycket mer rättvis jämförelse.

Som jag ser det borde jämförelsen se ut mer så här:

R34 GT-R V-Spec <-> BMW M3
R34 GT-R V-Spec II & M-Spec <-> BMW M3 CSL
R34 GT-R V-Spec II Nür & M-Spec Nür <-> BMW M3 GTR

Själv känner jag inte till några tider för V-Spec II Nür eller M-Spec Nür, men ska kolla om jag kan hitta några...

Ha det fint!

-( SKYLINE POWER )-

MVH Alecci
er
192
erik83
318i -92
jag skulle köpt den nya porschen. den kostar 700.000 ,den är grymt snygg!

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
X5 till frugan så hon slutar drömma om dem.

MvH Bmw 4-ever
En sån här skulle det va. Snabb, snygg och bekväm.
Länk
He
97
HerrRennen
BMW M Coupe
700000 tkr... Jag hade sattsat allt på hästar, och för vinsten skulle jag köpa mig världens sexigaste bil...
Pagani Zonda c12S

Eller en fiat uno om jag gick back
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

E60 545 touring :)
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Lätt begagnad maserati quattroporte...grejjer det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.