AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.120

Låga mil, sliten ratt. Hur kollar man milen?

Sida 1 av 2
J
4
J Lindkvist
328i Touring-97
Hejssan alla Bmw fantaster och ägare!
Första gången på forumet,blev själv nästan Bmw ägare idag blev tyvärr ingen affär jag blev osäker på milen, det är en privat import 328 touring -97 med M-paket .Har enligt mätaren gått 14500 mil väldigt fin ut och invändigt och gick fint imotor och låda, nu till frågetecknet ratten och vxl knoppen var rejält slitna, är det normalt för dom milen? Har själv aldrig slitit ut nån ratt. Vad har ni själva för erfarenheter?
har samma symptom på min. också den e import. strirra dig inte blind på milen. känn efter hur bilen är i övriga skicket å bedöm sedan om den e värd pengarna. kan vara så att det inte har varit en så varsam person/personer som haft bilen å bara kört den utan större omvårdnad.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
J Lindkvist:
Självklart ska man se det som en varningsklocka men absolut inget som ska vara avgörande. Compacten i min familj har endast gått 6.400 mil och ratten är blanksliten, varför då?, jo för att mor min har fullt med ringar på fingrarna som har nött ut ratten i förtid. mao en sliten ratt betyder automatiskt inte att bilen är mätarskruvad.

Se till att försöka kartlägga bilen med hjälp av serviebok, tidigare ägare osv...
Lycka till med framtida köp.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Precis.. ringar sliter mkt på ratten.... titta på bältet, rulla ut det en bit och kolla bältets kanter.... det är både dyrt och omständigt att byta ut. Kolla sätet, pedaler etc. sedan kan man alltid kolla mätarställningen på en BMW verkstad.

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
ja
186
jarivan
BMW 530d X-drive -14
Audi A6 2.0 TFSI -07
Blev lite nyfiken. Lånar tråden lite :)
Undrar hur mkt det kan kosta att kolla upp mätarställningen hos BMW. Någon som vet?
MVH
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Inte lönt att kolla mätaren på BMW.
Ring uppverkstäderna i serviceboken istället.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
titta på instegslisten och hur lackeringen på plåten i tröskeln ser ut, kontrollera hur förar stolen ser ut, eller har den eller haft överdrag, kontrollera om det finns mycket repor under dörrhandtaget efter naglar. Byta ratt, pedalgummi, växelspaksknopp kan man alltid göra men andra detaljer kräver omlackering vilket kanske många fuskare gör, dessutom ser man det på bilen om man har skarp blick, du kan alltid fråga detta annars?
Annars kan man se mkt bra på Strålkastar glasen om dessa är sandblästrade, för en bil som gått 14500mil så borde dom vara ok skick! Mina som gått 23 tusen är i princip bara att kasta!
Annars har du huven du kan kika på! jämföra strålkastar glas med dimljus glas mm...
Sen fanns det ett knep som gjorde att man kunde se det på mätaren oxo, det verkliga mil talet!

Shake That Ass
Slim_m: knepet är en STOR skröna, man får inte alls fram riktiga mätarställningen utan den måste kollas av via dator

___
Mvh
Patrik N.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
På BMW vet jag inte, men Jarls Bilservice tar ca 1000 kr

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Min 318 hade gått 15000 mil när jag köpte den, och då var det hål i skinnet på växelspaksknoppen så sliten den var, men eftersom fet fanns service bok var det inget att oroa sig för. Är det automat eller manuell? Manuell växelåda ger större slitage på allt, säte, ratt, mm pga ryckigare körning, och det är större skillnad än man kan tro
Ekin
stämmer det påståendet att om man tar av akkukabeln några minuter så kommer den riktiga mätarställningen fram.
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Jag kolla era mil på 2 sek om ni vill, ring mig om ni är intresserade. Men enbart E36 och E39!

BMW its a ride not a car
Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Tror jag betalade 2-300 kr för att göra ett sk. DIS-test hos BMW.

Då läser dem av mätarställningen som finns registrerad i ljusmodulen.

LME;
Inte lönt att kolla mätarställningen? Klart de är. Är de dåliga, mindre seriösa "skruvare" ser man ju direkt om det skiljer mellan den visuella mätarställningen och den reg. i ljusmodulen. Så var de på min bil!

Vh
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
bara för att en bil har servicebok ska du inte lita på det ( i tyskland köper du en färdigstämplad bok för 500 kr)

BMW its a ride not a car
Ser bilen sliten ut så är den det. Strunta i milen kolla skicket. För inget miltal eller historik i världen hjälper på slitage.
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Känns bilen hel och okej och inga skumma missljud från motorn eller bakaxeln. KÖP!!

BMW its a ride not a car
Visa användare
183
lier
320ia -94
På bmw så läser dom av på nyckeln tar 3sekunder. Det finns juh andra sätt att kolla åxo.

Visa användare
183
lier
320ia -94
ps glömde skriva att jag betalade 300kr för nyckeltest. Men det kanske skiljer på olika Bmw verkstäder. Det har jag ingen aning om.
tr
80
tryffen
530 IM -01
Man kan få upp mätarställningen genom att hålla in trip-mätarn när du slår på tändningen.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
tryffen > Nej det kan man inte, en seglivad myt tyvärr.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.