|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
pimpen: Hur klarar man av en framhjulspunktering på autoban? |
|
|
Jag förstår inte varför du har en Bmw M5 om du hatar alla som överstiger 110 km/h på motorvägen? Våra vägars hastighetsgränser är bestämda på 60-70 talet då amazoner och bubblor huserade som mest. En modern svensk motorväg skulle utan problem klara en 140 eller 150 gräns. Gärna med dynamiska skyltar så att gränsen sätts ner vid sämre väder. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Herr Pimp. Vem försvarar vansinneskörning? De flesta kör ju på H- och V-märkta däck (eller bättre) som är godkända för att köra i hastigheter en bra bit över 200km/h. Framhjulspunktering kan lika gärna ske i lägre hastigheter. Du tar en risk så fort du sätter dig i en bil. Vad gäller omkörning så är det den som gör filbytet som har 100% ansvar för att det är fritt i vänsterfilen, och således denne som brustit i uppmärksamhet om den blir påkörd bakifrån vid tillfället. Man kan aldrig "antaga" att det inte kommer någon snabbt i vänsterfilen, med den inställningen gör man bäst i att hålla sig borta från vägarna illa kvickt! /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Faktum är väl att vi har maxhastighet 110 km/h på svenska vägar. Finns faktiskt undantag i Halland där det är 120 vid bra väder/väglag. I och med detta så får man kalla det idiotiskt att köra i 200 km/h, detta är ju knappast nödvändigt för att göra en omkörning. Men jag kan även påpeka att jag också är en "idiot" ibland.... Men summa summarum, man ska följa hastighetsbestämmelserna. " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
|
C. Svensson: Jag gillar fortfarande din signatur!!!! "tvätta, tvätta ,tvätta" ;oDDD Den är ju klockren... Ja, jag är också "idiot" allt som oftast, men på ett säkert sätt. Det är sååå kul o köra riktigt fort!! Alla sinnen på helspänn...Stenkoll på omgivningen o på den egna vagnen. Har alltid en väldig framförhållning. Glömmer ALDRIG min körskole-lärares ord: Titta även LÅNGT fram, sök kontakt o var beredd att bromsa eller väja undan... Håhå jaja... /WERK BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Jag skulle vilja kommentera Ovenholms påstående en smula... "Vad gäller omkörning så är det den som gör filbytet som har 100% ansvar för att det är fritt i vänsterfilen, och således denne som brustit i uppmärksamhet om den blir påkörd bakifrån vid tillfället" Nu är det ju inte riktigt så enkelt, alla gånger..... Om man skall köra om så skall man kontrollera att det är fritt bakåt att byta fil eller gå ut i mötande (och givetvis då fritt även framåt). Så lång är allt lekande lätt och rätt. Men låt nu säga att man åker på en normal svensk landsväg och nyss passerar en kurva eller ett backkrön eller två och kommer ut på en raka. Man har varit sugen ocg köra om och ser nu tillfället. Man har inte sett att de varit någon bakom på en bra stund men gör den sedvanliga kollen bakåt men det är tomt, så man ger tecken och kliver ut för omkörning. Man hinner bara höra ett däckskrik sen smäller det i bakänden och allt blir svart..... Vad har då hänt? Jo, precis när man kollat att det var helt tomt bakom ända till krönet/kurvan, och just vänt blicken framåt igen för att koncentrera sig på omkörningen, så kommer en R-hoj i 297,98 Km skenande över samma krön. Han avverkar 83 m/s och bilen som kör 90 har hunnit 4-5 sekunder förbi detta krön, alltså ca 150 m när han påbörjar sin omkörning efter kontroll att det är tomt bakåt. Hojföraren har som alla andra minst en sekunds reaktionstid 150 m - 83 m = 67 m. Han har alltså bara 67 m kvar fram till den omkörande bilen när han väl sett vad som håller på att ske, och nu först ska han till att börja bromsa. Har han den minsta chans att hinna....? Killen i bilen har alltså bara tittat framåt i 1 sekund sen han kollade att det var tomt bakåt och nu har han en R-hoj siktandes mot hans hatthylla i 297 kmh 67 m bakom bilen, och killen i sadeln har ännu inte hunnit börja bromsa...... Vad vill jag förmedla med detta då? Jo, att killen i bilen agerat så som vi förväntar oss, och som lagarna säger. Men han kan inte lämna företräde eller avbryta sin omkörning för något som färdas så fort att det inte ger honom tillfälle att hinna se det. Och då kan det inte handla om att allt ansvar ligger till 100% på bara bilföraren i detta exempel. Hojåkaren i exemplet ska inte framföra sitt fordon på ett sådant sätt att det skapar onödigt hinder svårigheter eller fara för andra trafikanter. Och han skall framföra det på ett sätt som ger andra trafikanter möjlighet att förstå vad han tänker göra. Dr Tinnitus |
|
Paap Reeder |
.... hojföraren kommer att gå fri. (Även om det sannolikt kommer att ske i sjunde himlen). Du får inte påbörja en omkörning under "pågående omkörning" ..... ty vem kommer att bevisa att hojen körde 297,98 ...?? Han får träffa Gud fader själv och du blir vållande och får åka T-bana i ca 6-12 månader. MVH /// Paap R |
|
Har man precis passerat en kurva eller backkrön och inte kan vara säker på att någon inte kommer i hög hastighet i vänsterfilen sekunden efter, så bör man inte genomföra omkörningen. Att hojföraren kör fort är en försvårande omständighet men inget försvar. Sen att man ägnar sig fortkörningar är inte detsamma som att det automatiskt rör sig om sådana direkt olämpliga fortkörningar som i ditt exempel. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Paap Ovenholm....... Nja, som jag sa så är det inte alltid så himla enkelt... Exemplet jag drog är fiktivt i sig, men verkliga motsvarigheter finns och då inte ens med så höga farter. Och i dessa har det vad jag erfarit blivit delad börda i ena fallet och den bakifrån kommande helt vållande i det andra. Jag har även exempel på att den som kör in i någon bakifrån inte alltid blir vållande, utan att den framförvarande fick ta hela skulden. Samma sak med väjningsplikt. Där vill verkar alla mena att kör man ut utan att väja för fordon som kommer på den andra vägen, så är man fettorsk juridiskt, men icke. Jag har en bekant som slapp undan helt efter att ha kört rätt ut framför en motorcykel på 50-väg. Hojföraren fick ta hela smällen, bokstavligt. Vad jag försökte få fram i mitt första exempel, men det missade ni tydligen, var att även om man som bilist försöker ha god koll åt alla håll på alla trafikanter och annat. Så kan vissa trafikanter köra så fort att det i princip inte finns en vettig chans för andra att hinna uppfatta att de kommer farande. Och om man kör så satans fort på ställen där man kommer uppdykandes från ingenstans, hur fan ska då folk ha en chans att hinna se och reagera. Man kan inte hålla koll och hinna planera och reagera för nåt man inte ser eller kan se, eller ens fantisera att det kan komma farande. För även om man vet att det runt samhällen på 70-väg kan komma fartdårar i lång över 100 kmh, så kanske man inte kan begäras sitta på helspänn och förvänta sig att det mycket väl kan komma någon i 300 kmh. Hänger ni med? Alltså, kör man så in i helvete dumt oansvarslöst och idiotfort att andra trafikanter inte har mycket eller ingen chans att hinna se en komma farande, ja då kan man mycket väl dömmas till hela skulden ifall nåt elände händer. Även om den andra parten skulle ha kört ut från stopplikt om så är. Man har liksom förbrukat sina "rättigheter" då. Dr Tinnitus |
|
|
KRAFTWERK: Håller bra inlägg , så är det bara ! Billy B10 Länk |
|
|
Äh , vart fel där.... Tycker bara att det du skrev stämmer mycket bra , med mej iaf....... Billy B10 Länk |
|
|
Dr Tinnitus: Visst, men varför köra fort på ställen där det är dålig sikt, backkrön, andra bilister osv? Verkar ju tämligen idiotiskt. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
| Jag har en kompis som var med om exakt en sådan olycka som beskrivs ovan. Han kom körade i ca 220 km/h och så går en bil ut i omkörningsfilen framför för att köra om en tradare. Det blev en jäkla smäll och min kompis bil flög över räcket på höger sida och voltade in i ett stort buskage. Som tur är klarade han sig med en svår wiplashskada vilket har medfört att han har gått sjukskriven större delen av tiden sedan dess. Den andra bilen som blev påkörd bakifrån blev ordentligt tillknycklad. Det hela slutade med att min kompis klarade sig helt utan ansvar från olyckan ur juridisk mening. Detta händ på E4:an för 6 år sedan. | |
viobebe |
BMW 325i är inte så snabb som alla tror, har kört några och det är inget speciellt, men tyvärr så är det en mkt snabb bil enligt många här på forumet, jag skall inte säga vad jag vet, utan den som har en 325i E30 el E36 får gärna köra en 0-100 repa mot min P.205 GTI-1992, då får ni själva avgöra om ni har en snabb bil eller ej Och då kan man en gång för alltid ta slut på alla dessa överdrivna jämförelser Det kommer köras blackrace i GBG om ngn vecka igen, om ngn känner sig utmanad att anta denna utmaning... |
|
Ovenholm. Nu sa jag ju inte att alla gör det, eller hur. Men kika lite på statistiken över olyckor med sportigare bilar eller bilar med unga killar som tror de har sportiga bilar eller är sportiga, och jag kan svårligen se att du kan kalla det ett diminutivt problem. Fakta, folk kör fort och det smäller förr eller senare. För många så sent att det aldrig sker, för andra så har det redan skett eller gör så i morgon. Det de flesta av dem har gemensamt är att de hade koll, även sekunden innan det blev svart...... Dr Tinnitus |
|
Paap Reeder |
Det är enligt min mening alltid juridiskt "klockrent" (förutsatt att man klarar utandningsprovet) A ) ... att dra in i baken på en omkörande B ) ... att stämpla en rödljus / stopplikt- körande C ) ... att under omkörning dra in i vä-dörren på en vä- svängande bil ... och det oaktat den blinkar vä eller ej D ) ... att ha H-regeln "på sin sida" Med de nya bestämmelserna för polisen om att alla, oaktat annan uppgift skall detltaga i trafikövervakning - i syfte att nå nollvisionen - samt att man med en civil bil utan minsta blåljus får överträda i princip alla trafiklagar gör att istället för den omtalade MC´n i 298 kmh kan du mycket väl ha en saab 2,3t på full skaft i vä-filen på motorvägen. Den kommer ju inte upp i 298 men väl i dryga 200:a och det räcker om inte barnfamiljen i toya yarisen har superkoll i spegelarna. MVH /// Paap R |
|
Dr Tinnitus: Absolut. Och vissa kör inte fort, men smäller lik förbannat ändå. Smäller man så har man sannolikt inte koll, oavsett hastighet. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Paap Reeder. Ja, det är din mening det, att det är "klockrent". Och visst blir det vanligen så med, men som jag påpekat så blir det inte alltid så, och det böhöver inte hänga på utandningsprovet. Jag har som sagt några autentiska exempel på detta. Dr Tinnitus |
|
|
Ovenholm. Ja, folk smäller oavsett hastighet, ibland fast de fan ta mig står still...... Men, det blir klart oftare allvarligare skador när man smäller om det går fort, eller hur...? Men, jag är helt klar över hur du menar och jag är själv av den åsikten att det går att åka fort utan att det nödvändigtvis drabbar andra eller ens stör andra. Men det hänger då på mig och mitt beteende och min hänsyn till andra. Tyvärr är det inte alla som, har samma höga preferenser på vad just detta innebär , som jag har. Utan vissa tycker det är helt OK att blåsa om en oanandes barnfamilj på en vanlig landsväg i 250+ bara för att det inte var nåt möte. Jag tycker det är både farligt och fult gjort och tassar hellre ner farten till mer normala nivåer och ger de stackarna en chans att hinna se att jag kommer och att jag kommer på ett sätt som inte skrämmer dem till att göra oväntade manövrar. När jag sen väl är förbi så kan jag låta farten stiga igen. Alla som kör fort är ju inte lika omtänksamma i trafiken, det ser man dagligen då folk ska tränga sig om i högre fart grenslandes mittlinjen trots möten, bara för att de gillar att köra fort och inte orkar bry sig om andra utan bara sig själva och att de ska FRAM, ska OM, orkar inte vänta.... Ja ni fattar va? Dr Tinnitus |
|
|
Dr Tinnitus: Håller med i stora drag. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.