AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.002

Problem med byte av framsystem i E46

Sida 1 av 2
Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Lämnade in min E46 Touring till min lokala bilstereofirma, hade köpt ett framsystem bestående av ett DLS RA5 kit samt ett DLS CA40 slutsteg som skulle monteras. Ringde först och hörde mig för, fick svaret att det inte skulle vara några problem. Kostnaden för arbetet skulle uppgå till ca 700 kr, vilket jag tyckte lät helt ok.
Sagt och gjort så lämnade jag in bilen, efter två timmar ringde telefonen, det var problem att få plats med högtalarna p.g.a. att elementen inte fick plats. Jag frågade då om han provat att montera med den plats "konsol" som jag hört bör användas, vilket han inte gjort. Han sade även att det var problem att dra kablarna från dörr till stereo, för att göra detta behövdes dörrarna lyftas bort, vilket skulle innebära att kostanden skulle dra iväg...

Summa summarum, inga högtalare blev monterade : (

Vad har ni för erfarenheter av att byta framsystem?
Hur har ni dragit kablarna?
Hur fungerar den plats "konsol" som man bör använda?
Vart har ni plaserat delningsfiltern?

Tacksam för hjälp!

Mvh
//Fredrik
Dy
370
Dyngrak
Men hallå : )
Visst är det väl några som byt framhögtalarna i sina E46:or som kan hjälpa mig...?!

Givetvis menar jag plast "konsol" och inget annat.

Förutom det jag undrat i mitt första inlägg är jag även intresserad av att få reda på hur andra gjort med placering av diskanten. Har ni tagit bort den gamla och satt den nya på det ställen, i A-stolpen typ, eller?

Bilfirman som gjorde ett försök med min bil sade att det var lite struligt med att montera den nya diskanten där och sade att det skulle vara enklare att placera diskanterna löst ovan instrumentbrädan i stället. Vad tycker ni om det alternativet?

//Fredrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verkar vara rena klåparna som skulle montera dina högtalare!

Jag har bytt ut högtalarna fram och antingen köper man specialanpassade högtalare som passar exakt i fästet (bland annat Impact har sådana), eller använder man plastringar som fyller ut mellanrummet som blir när man använder 5,25" standardhögtalare. Sådana adaptrar kan man köpa hos seriösa bilstereobutiker.

Kablaget kan jag inte uttala mig om, men enklast är att använda det som redan är fördraget från fabriken. Visst kan man vinna lite ljudkvalitet med grövre kablar, men jag tycker inte att det är värt besväret eftersom stereon i sig inte är överdrivet bra ljudkvalitetsmässigt...

Vet inte hur stora dina diskanter är, men jag lossade originaldiskanterna och snäppte loss själva högtalaren från sitt fäste. Sedan satte jag dit mina nya diskanter och fyllde ut tomrummet i fästet med smältlim för att få dem att sitta fast.

Det finns gott om plats mellan dörrsidan och själva dörren att placera delningsfilter.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Dy
370
Dyngrak
Tack för svaret Johan!

Det lät ju smidigt. Vad har du för erfarenhet av att placera delningsfiltern i dörrarna?

Har för mig att jag läst att det finns risk att fuktskador uppstår, kan det stämma?

Bilstereosnubben som skulle montera åt mig sade dessutom att delningsfiltren till DLS RA5 är tunga vilket innebär att de är svåra att montera i dörrarna på ett bra sätt. Han förespråkade montering i bilen under instrumentpanelen (tror jag), men nackdelen med att göra det var att han då blev tvungen att dra nya kablar till högtalarna och att det skulle innebära problem eftersom det var trångt med plats (skulle då måste montera bort båda dörrarna = dyrt för mig).

Robsarve
Verkar som sagt vara lite klåparvarning där... Det går utmärkt att sätta delningsfilter i dörren, risken är som sagt att det kommer fukt in i dem, men det kan man lösa antingen med en plastpåse och eltejp eller genom att sätta dem innanför dörrens fuktplast.

Jag har hållit på med bilstereo i 15 år nu och aldrig behövt ta av ett par dörrar för att dra kablar till dem... Men som sagt, med dina komponenter ser jag inte heller behovet att dra ny kabel...

tycker Erik
Dy
370
Dyngrak
Återigen tack!

Stämmer följande sammanfattningsvis?
Montering av delningsfilter i dörrarna (fuktskyddade), användning avbefintliga kablar samt komplettera högtalarna med plastringar och montera de nya diskanterna på samma plats som de gamla.

//Fredrik
Dy
370
Dyngrak
Ringde och talade med Nårdik uppe i Ö-vik (tänkte att de måste ju vara stabila killar eftersom de kommer från Foppaland d.v.s. min hemstad : )

Hur som helst så fick jag veta av Nårdik att de inte anser att det är speciellt bra att montera delningsfiltren i dörrarna p.g.a. platsbrist, delningsfilterns tyngd samt risken för fukt och skador eftersom dörrarna öppnas och stängs ofta. Nårdik förespråkade att man placerar delningsfiltern inne i bilen men nackdelen med det är att man då måste dra kablar ut till dörrarna vilket innebär mer jobb vilket kostar pengar, hur har ni löst detta, ni som har monterat delningsfiltern i bilen och dragit nya kablar?

Ett alternativ enligt Nårdik är att montera delningsfiltern i bilen, att använda sig av befintliga kablar till mellanregistret men att montera distanterna löst ovanför instrumentbrädan, vad har ni andra för erfarenheter av att göra på det sättet d.v.s att montera de nya diskanterna löst i bilen?
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Ska göra så här Länk i min bil, väntar p en liten pryl än bara...

/Robban
Robsarve
Kikade på robbans länk och där såg det iaf ut som om det borde få plats att sätta fast filtrena i de dörrarna (det var iofs en coupe, men ändå) på skumtätningen på dörrens insida.
På E46 med HK eller HiFi-systemet så finns det redan kablage till de separata elementen i dörrarna ifrån bagage utrymmet så man monterar lämpligtvis delningsfiltren där bak tillsammans med slutstegen.

/RS2
Dy
370
Dyngrak
Tyvärr så har jag inte H/K eller HiFi orginal utan endast Bussines cd.

Vad är egenligen vanligast att montera delningsfiltern i dörrarna eller inne i bilen t.ex. under intrumentbrädan?

Som jag dock förstår av Nårdik så spelar det ingen roll om jag monterar delningsfiltern i dörrarna, det behövs ändå dras nya kablar till dörrarna, vilket inte "görs i en grisblink", så då känns det som om det alternativet går bort. Kvar är då att montera delningsfiltern inne i bilen men att montera de nya diskanterna löst ovanpå instrumentbrädan vid A-stoplen (typ). Vad tror ni andra om det alternativet?

Min lokala bilstereofirma "jiddrade" något om att jag kanske borde nöja mig med att ha det som det är i dagsläget, fast det tycker ju inte jag känns speceillt bra eftersom jag har ett DLS CA40 steg liggandes tillsammans med ett DLS R5A kit...
Baksystemet har jag redan bytt till ett R5A också, kompletterat med en Pioneer subwoofer LPA20...

//Fredrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför skulle du tvingas dra nya kablar?

Kabeln som är dragen går till "bashögtalaren" och delar sig där för att gå vidare till diskanthögtalaren!

Det är bara att sätta delningsfiltret i dörren på kabeln som nu går till bashögtalaren och sedan grena upp matningen till bas och diskant från filtret.

Det finns som sagt gott om plats och det blir inte speciellt fuktigt mellan dörren och dörrsidan eftersom det sitter en fuktspärr direkt på dörren...sätt inte filtret inne i själva dörren utan mellan dörr och dörrsida håligheterna där!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Dy
370
Dyngrak
Nu är det ju tyvärr så att jag är inte så speciellt hemma på det här med bilstereo byggen, men jag lär mig för varje dag som går : )

Som jag har fått förklarat för mig av både RT Bilstereo (den lokala bilstereo firman i Skövde) samt Nårdik uppe i Ö-vik så är det inte så smart att koppla ut två kablar från delningsfiltret (en till midbasen och en till diskanten) anledningen till det skall vara att både midbasen samt diskanten kommer att gå på samma delningsfrekvens vilket enligt uppgift gör delningsfiltret mer eller mindre verkningslöst. Sen om det stämmer eller ej, det låter jag vara osagt. Jag trodde dock att jag skulle slippa sådant här "huvudbry" i och med att jag anlitade ett proffs för monteringen, men så blev icke fallet...

Med mitt resonemang borde det alltså vara så att delningsfiltret endast är avsedd att kopplas till midbasen och inte diskanten, är det korretkt uppfattat?
Nej, man kopplar in både mellanregister och diskant i delningsfiltret. De kanske tror att kablarna som är i dörren kommer ifrån ett orginal delningsfilter, vilket inte är fallet.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
För att sammanfatta:

I BMW originalinstallation går en kabel in till dörren. Den går direkt till baselementet och för hela frekvensregistret. Baselementet filtreras ej elektriskt, vilket knappast är optimalt. Från baselementet går det kabel vidare till diskanten innanför backspegeln. Diskanten filtreras elektriskt av en kondensator. Som filterlösning betraktat är detta simplast möjliga.

Kitsystemet innehåller ett filter som både filtrerar bort högfrekvensregistret från baselementet och lågfrekvensregistret från diskantelementet. Således måste kablar dras från varje element till filtret. Monteras filtret inte i dörren måste därmed nya kablar dras från kupén till elementen i dörren. Emellertid går det utmärkt att montera filtret i dörren, precis som t ex Johan B skrivit. I detta fall kopplas den kabel som gick till BMWs originalbas till "In" på filtret och separata kablar dras från filtret till resp. element.
Dy
370
Dyngrak
Så där ja, då förstår även jag hur det ligger till, tack för infon och sammanfattningen!

Jag tycker dock att det är konstigt att varken RT Bilstereo eller Nårdik kunde ge mig besked om hur en smidig montering skall gå till, men som läget är nu känns det som om det blir till att montera delningsfiltren i dörrarna, måste ju vara enklast så, sen är det väl bara att se till att man fuktskyddar och isolerar mot ev. skador som kan uppstå när dörrarna öppnas och stängs. Det låter väl bra?

Nu när jag ändå är på G och har tillgång till erfarana och pålitliga experter här på forumet : ) så har jag ytterligare en fråga rörande DLS framsystem. Är det någon som monterat DLS R5A högtalarna i sin E46 (särskilt Touringen)? Anledningen till min fråga är att RT Bilstereo sade att R5A har stora magneter och att det är mycket tajt med plats, är det någon som har erfarenheter av detta? Passar R5A att montera i min E46:a?

Hej svejs
/Fredrik
Jag skulle montera 6,5" MDS - DL216 Dynamic Competition fram i min e46 touring då jag inte ville använda mig av de vanliga högtalaradaptrarna som gör att man bara får plats med en mindre högtalare (5,25") än den som redan sitter där...jag tycker den var lika stor som en 6,5" i alla fall men jag vet att det diskuterats här på detta forum förr!

Nåväl, en mindre högtalare av bättre kvalitet kanske skulle vara bättre än den befintliga, men ändå!

De nya 6,5":orna var ju då tjockare än att de fick plats innanför gallret i dörrarna så jag plockade bort originalgallret och monterade de på utsidan, fick tillverka en liten baffel i trä så de låg plant mot den något svängda dörrsidan. Tycker inte det stör att de ligger utanpå, kan ta kort på montaget om nån är intresserad.

Vill man absolut ha högtalarna på ordinarie plats så har många högtalartillverkare specialserier med tunnare högtalare som skall passa som utbyteshögtalare...men har man provlyssnat och jämfört med en fetare så vill man nog ha den fetare!

Annars är jag väldigt nöjd med min subbasplacering i min touring Länk. OBS Detta gjorde jag för att jag kan inte ha en låda som jag lyfter in/ut för då skulle den bli liggande i garaget mest då jag kör hundar och barnvagnar för jämnan, nu kan jag bara öppna luckan och vips så har jag en "riktig" stereo i bilen.

/Micke
Dy
370
Dyngrak
Håller med om att din placering av subben blev bra!

Ingen som har någon direkt erfarenhet av DLS R5A systemet och hur midbasarna passar att montera i dörrarna?

Mvh
//Fredrik
bole
HAr precis monterat ett par DLS R5A i min bil och det låter förfärligt :( ljugdubbarna sa att det e nåt i stil att Nokia högtalare är så "Lättstartade" (de som jag har bak) och jag måste nu ställa in via fadern att d ska funka, men det låter som sagt skit :( nån som vet varför det kan vara så? ibland tom stängs stereon av(förlorar ljud) om jag har den ganska högt uppe
Dy
370
Dyngrak
Jag kör med RA5 system både fram och bak, har dessutom kopplat in ett DLS steg till dem å nu låter allt prefa. Har dock ingen aning om varför det låter crap för dig bole...

// Fredrik
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag kan mycket väl tänka mig att BMWs originalhögtalare (Nokia) är mer lättdrivna än dina DLS. I alla fall är de mer lättdrivna än amega-högtalarna jag klämde in. Det kan vara så illa att BMWs original headunit inte orkar driva de nya högtalarna. Det kan också vara så enkelt att de nya högtalararna behöver spelas in. Kantupphängningen brukar behöva motioneras en hel del innan högtalare låter bra. Detta kan ta ganska många timmar (= många mils körning).
Kolla också att polariteten på alla högtalare är rätt, annars kan det låta väldigt konstigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.