AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.322

Bilprovningen, gissa vad jag fick nedslag på?

Sida 2 av 2
Köp en nyare e46 istället så byts de på garantin inom 5 år/8-10 000 mil :)

De roliga är att E39 har i princip exakt samma lösning med alu-länkarmar och snarlik spindelled, men de har inte problem alls.

De verkar vara kopplat till e46ans chassisättning och vägnärvaron som är betydligt bättre i e46 än i e39.

De är rätt märkligt hur de verkar variera i livslängd också. Titta på SW här ovanför som kört 15 kmil med sina.

Jag har fått byta på båda mina E46or. Båda gångerna har det gått på garantin. De lämnar ju 2 års garanti på nya delar, så pajar dom "nya" spindellederna så byts dessa gratis.

Jag tycker inte detta problemet är särskilt påfrestande egentligen.
Bmw tar sitt ansvar. Att sen kvaliten kan vara så dålig på spindellederna är för mig en gåta. Tydligen går det grus o annat otyg i dom som sen skapar glapp.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
s-
142
s-w
330iA Touring -02
Jag måste säga att det här är det enda felet jag har haft på bilen och räknar faktiskt detta som en slitage. Det här är den helt klart den BMW jag har haft minst problem med. Tycker att det är konstigt att att dra sig för att köpa E46 pga detta, jag menar det är ju ett enkelt fel som alla E46 drabbas av. Bara man vet om detta när man köper bilen så är det ju lugnt. Som sagt kvalitetsmässigt så är detta en kanon bil. Det är annat än min förra Audi A4 jag hade. Den bodde i praktiken på verkstaden dom utökade till och med nybilsgarantin till 3 år pga så mycet fel.
bole
Det går faktiskt att byta spindelleden på en länkarm genom att pressa ut den. Har bytt mina länkarmar fram själv. Köpte 2 st original på BMW för 4500(man får dessutom garanti) och åkte till polarens verkstad hissade upp bilen och installerade. Man får alltså spindelleden lösa från länkarmar och det krävs en stark press för att man ska kunna få dem på. Därmed kan man även pressa ut dem och byta men det rekommenderas inte då de gamla länkarmarna var av sämre design. Nya länkarmar har stabilare och starkare design. Hjulinställnigen är ett MÅSTE.

MvH

---
Min:
Länk Länk
Bole: Jag nämnde ju det på förra sidan :)

S-W: Jag instämmer fullständigt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
bole
ohh wendtan flåt...krammm :)

---
Min:
Länk Länk
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Jag köpte nya för under 700kr och bytte dem själv, det tyckte jag blev billigt
Visa användare
41
Nemo
323i E46 -99
M-sport
Anders S.
Vilken verkstad tog 6000:- ?
Behöver hitta någon vettig verkare i Stockholmsregionen för att byta spindelleder. Nedslag på besiktningen idag :(
Min är inne just nu för byte av spindelled höger fram. Kostar runt 2000 på BMW Danderyd. Billigare än meken runt hörnet iallafall..

Jag fick min gamla Ford Sierra underkänd pga. av glappande spindelled, det kostade mig 800kr för alltihop inkl. arbete. Fattar inte hur över 6000kr kan vara ett "humant" pris. Det var f.ö. den enda reparationen som behövde göras under 1,5års tid.
Len
Biltema kanske borde öka sitt sortiment och göra en separat hylla i butikerna för bara framvagnsslitdelar till BMW!
Eller kanske Mekonomen, så kan man fara till Deras verkstad och få de billiga bitarna ditsatta ifall man skulle sakna en press...

L.
Visa användare
41
Nemo
323i E46 -99
M-sport
Äntligen så var det klart!
Nya modellen av bärarmar + bussningar (bmw orginal) 4700:-
Fyrhjulsinställning (behövdes verkligen) 1200:-
Totalt 5900:-
Allt gjordes på verkstad i Bagarmossen. Bra killar. Länk

Bilen känns underbar jämfört med innan!
- Betydligt mindre spårkänslig.
- Skönare styrning.
- Inga hugg i ratten vid snabbt tryck på bromsen.

Hoppas nu det håller många tusen mil!
Ra
117
Rauski
520i -91
på min e30 bytade jag ena spindeleden själv .
använde press för att ta bort och montera ny.
Pris: 70kr.

Äntligen BMW :)
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Själv tjatade jag på BMW tills de gick med på att betala materialet. Fick båda bärarmarna bytta för 1 700 spänn.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Vill man ta litet besvär kan man faktiskt få spindelleder att hålla "hur länge som helst"!

På min 3.0S -72 har jag fortfarande original spindelleder kvar utan tillstymmelse till glapp efter drygt 67.000 mil!

Hemligheten är att jag för många herrans år sedan monterade in smörjniplar i lederna och smörjer då och då med fettspruta.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.