|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Stephan735i:Min M5:a blev godkänd för drygt 2 månader sen. Ringde och kollade upp om det var möjligt att få en entusiastförsäkring innan jag köpte M5:a. Efter lite dividerande gick han med på att jag skulle skicka in bilder på det tilltänkta objektet, sen skulle vi höras om han tyckte den var fin nog... Och det var aldrig ngr problem. Och nej, jag hade ingen hjälp av BMWCS. Sjöberg |
|
|
Efter att ha läst Ando's blir jag bara deprimerad, inte på BMW CS (ni gör säkert ett underbart jobb, det tvivlar jag inte en sekund på) utan på försäkringsbolagen. Har svårt att förstå varför varken en E34 M5 el kärran som Stephan beskriver inte skulle kunna var e-fordon... Förstår ochså att man måste dra gränsen ngnstans, men i mina ögon är skicket och den som äger bilen det viktigaste. En gammal Opel Manta från -88 som är i extremt fint skick med få mil och bra dokumentation skulle som ser det kunna vara ett e-fordon. Jag tycker nog, istället för att e-försäkra fordon skulle man få en e-försäkring som ägare. Folk med genuint bilintresse som har sin "älskling" just som en hobby, kör lite ibland, putsar mest och bättrar på redan perfeka detaljer. Sån e jag iallafall... Sen vad det är för bil kan man kanske ta i andra hand, jag säger inte att det är oviktigt. Men som jag ser det är det ägaren som borde vara e-försäkrad. Sjöberg |
|
|
sjoberg; Jag håller helt med dig att det är personen och inte bilen som bör gå igenom nålsögat, tyvärr har inte bolagen insett detta. Till andra 540 ägare som funderar på Entusiastförsäkring i LF som kanske tappar sugen efter andra kommentarer i tråden, kan jag tala om att den person jag har pratat ytterligare en gång med nu i fredags, både den gången och förra gången, berättade att bolaget nyligen godkänt en 540 som entusiastbil, dock under stor tvekan och ägaren hade 6 andra försäkringar i bolaget vilket var det som avgjorde till ägarensfördel, jag fick inte reda på vilket version av 540 det var, bara att det var en 540, så ge inte upp! Mvh Stephan Ps, Darklight vad var det som fick LF att ändra sig angående din bil? |
|
|
Mitt förhoppningsvis sista inlägg i denna tråd, detta gör jag för att belysa något jag inte tror är känt i någon större omfattning, antalet tillverkade 540i E34 sammanlagt, tyvärr har jag inte siffror på alla, men för dom flesta versioner utom RHD 540iA både Sedan och Touring plus RHD 540i Touring 6vxl har jag ett max tillverkat antal. 540iA LHD Europa 8382ex 540iA Nord-Amerika 9687ex 540iA Touring LHD 1726ex 540i LHD 6vxl Europa 810ex 540i LHD 6vxl Touring 515ex 540i Nord-Amerika 6vxl 1524ex, 167 av dom med M5 bromsar och Nürburgringchassi och av dom är 32st tillverkade i Garching världens mest okända M-bil?. 540i RHD 6vxl 256ex 70st är Limited Edition med Nürburgringchassi dom enda manuella 540i E34 som togs in till Australien. Med tanke på hur få RHD 540i 6vxl Sedan det finns är antal Touring troligtvis max 200ex. Antalet 540iA Touring RHD är också med största säkerhet lägre än för LHD versionen 1000ex?, detsamma för Sedanen 3-5000ex? Detta innebär att antalet tillverkade LHD blir max 22644ex med ett gissat antal av både LHD och RHD på max 30000ex, om jag nu skulle roa mig med att jämföra det med M3, M5 för att se hur massproducerad 540 E34 är i jämförelse med M-bilar. M3 E36 71212ex utan USA modellen är antalet 34320ex M3 E30 18204 ex tillsammans med 320iS 21950ex M5 E34 12254ex M5 E39 20482ex Tror någon på fullaste allvar att Sveriges försäkringsbolag vet detta? Hur många BMWfantaster vet detta? Hur många inom BMW vet detta? Den enda anledningen till att jag fått reda på så här mycket är att jag gillar att ta reda på fakta om sådant jag tycker är intressant, jag har tagit reda på liknande om min VW Scirocco II, det ingår helt enkelt i mitt bilintresse, fjantigt tycker en del, andra struntar fullständigt i frågan, det är helt okej för mig, men det finns några som har samma intresse och har gjort liknande på modeller som dom gillar, det tycker jag är roligt oavsett om det handlar om Ferrari 550 Barchetta, Eunos Cosmo eller Trabant P601. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: I mina ögon e du en sann entusiast!!! ;o) Sjöberg |
|
|
Stephan735i, jag tycker det är riktigt kul med människor som du! Kul med människor som orkar ta reda på så mycket info. A.G, vem ersätter dig? Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Sambandet mellan antalet tillverkade bilar och vad som kan falla in under de villkor som skall uppfyllas för entusiastförsäkring är nog en subjektiv bedömning. Som exempel kan nämnas att i mina initiala diskussioner ang att få teckna en entusiastförsäkring meddelade jag att det totalt tillverkats så få som 221 Alpina B8 or, varav endast 78 st var couper. Som svar på detta fick jag att de såg till helheten av antal tillverkade Alpinor baserade på BMW E36.......... Nu fick jag iofs efter mycket om och men med hjälp av en välvillig försäkringsäljare och ett antal försäkringar under längre tid hos mitt bolag min efterlängtade entusiastförsäkring, men den slutsats man kan dra härifrån är att de inte kommer att bedöma en 540 utifrån antalet i ett speciellt utförande utan antalet totalt tillverkade 540. |
|
|
Kan förstå försäkringsbolagen lite. Är väll lite samma som att påstå att en totalt outrustad 530 e39 med är unik. Vilket den antagligen är. Vem köper en 530 utan någon extrautrustning? Den blir antagligen precis lika unik som en "540i LHD 6vxl Touring 515ex". ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.