|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| De entusiastförsäkringar som jag kollat på har krav på att fordonet rullar max 500 mil per år. Det är lite lite då jag helst vill köra till träffar och utställningar istället för att ta bilen på släp. Finns det någon försäkring som har t.ex. 1000mil som krav? | |
|
Bilsport och mc har 1000 mil. Men din bmw lär du inte kunna försäkra där. |
|
| ...man kan ju undra hur mycket entusiastbil det egentligen är om inte 500 mil räcker... Bruksbil? | |
|
Ambush; Problemet för en bil yngre än 20 år är inte milen man får köra utan att överhuvudtaget kunna entusiastförsäkra bilen, möjligheten är mycket liten tyvärr, om du lyckas går det att göra en förfrågan om utökad körsträcka för speciella träffar. Mvh Steåhan |
|
|
Nej det är inte min 540 jag avser men bilen är yngre än 20 år. Erc, hur kan Du tycka att 500 mil borde räcka för en entusiastbil? Jag bor i sydvästra Sverige, om jag vill åka till en träff i Shlm så är det drygt 100mil tur/retur - fem sådana om året så har man fyllt sin milsträcka med bara körning fram/tillbaka till träffarna. Jag säger inte att 1000mil behövs men av erfarenhet så vet jag att körsträckan hamnar någonstans mellan 600 och 900 mil. Får väl kolla runt men som Stephan säger så faller det nog på att bilen inte är tillräckligt gammal. |
|
| sydöstra sverige bor jag ju förstås i | |
|
Länk Mats |
|
|
Hur JAG kan tycka att 500 mil räcker för en entusiastbil? Enkelt, det är ju praxis hos de bolag som har dessa former av försäkringar. Sedan kan man ju tycka vad man vill om det. Sedan kan man ju kanske tycka att en entusiastbil inte ska behöva gå för egen maskin 100 mil till träffar, utan att den gör sig bättre på släp. Jag har en hel del att göra med veteranbil/entusiastbilsförsäkringen som if... erbjuder och vet en hel del om den. Har även haft oturen att behöva nyttja den (för tio år sedan då min Porsche 944 löstes in efter olycka). Men, nu är ju din en 540 vilket gör att det är lite andra premisser, den lär ju inte kvala in på varken ålder eller att den är extremt unik (om du ursäktar). Det enklaste är förmodligen att kontakta de aktuella försäkringsbolagen och be dem ge dig en offert beased på dina önskemål. |
|
| Jag behöver lära mig läsa... :) Såg ju nu att det INTE vad din 540i du avsåg entusiastförsäkra... Sorry. | |
|
1000 mils försäkring hade inte varit dumt, dom 500 milen går ju väldigt fort. Och precis som "Ambush" säger så är det ett bara par träffar i Sthlm för oss som bor söderut, så e dom 500 milen överskridna. Sjöberg |
|
|
erc; Det festliga är att 540i E34 6vxl Sedan en sådan Ambush har en av, endast tillverkades i ca 800 ex i LHD Europa utförande varianten som är aktuell i Sverige "RHD och Nord-Amerika utförande ökar antalet tillverkade ex men inga? sådana finns i landet" vilket innebär färre bilar än M5 Touring och något fler än M3 E30 Cabrio som ju båda två är erkända samlarbilar, är dessutom 540:in både fin och speciell så är det underligt om man inte erkänner det enskilda exemplaret i samma kategori som ovan nämnda bilmodeller. Mvh Stephan |
|
|
Stephan 735: Tyvvär är det så att försäkringsbolagen har väldigt svårt att se en -96 års 540 som en entusiastbil , oavsett om den är LHD , manuellt växlad och enbart tillverkad i x antal exemplar i just det utförandet och med den utrustningen, för dem är det helt enkelt en 540 ! Det går inte heller att jämföra med tex enM-bil som är en helt separat modell och inte en "massproducerad" modell med "detaljskillnader". Detta är svaret jag fått då jag pratat med ansvariga för LF:s entusiastförsäkring angående dessa"specialfall". Hälsningar Ando Gunnarsson BMW CS |
|
|
A.G; Jag ringde till LF och lyssnade med en av dom som håller på just med entusiastförsäkring om mitt ärende i samband med vår kontakt, han sade att fixa direkt via dom utan inblandning av klubben just nu inte skulle gå men att det var fullt möjligt att få igenom bilen med backning av klubben, så han tyckte att det var konstigt att klubben var oförstående till motviljan? att hjälpa en klubbmedlem med ärendet vilket även jag är, är det en prestigegrej? duger inte 540 jämfört med M5 eller Alpina? eller vadå? jag fattar ingenting!? Mvh Stephan |
|
| Det verkar ju konstigt om BMWCS har hårdare krav på entusiastförsäkringar än LF själva - då låter det ju nästan som prestige precis som Du säger Stephan. Så förklara gärna mer Ando vad som ligger till grund för Ert beslut om dessa försäkringar. | |
|
Stephan 735: "Lyssnat med en som håller på med entusisatförsäkringar" , jag skulle gärna vilja ha ett namn på den du pratat med. Det jag skrev i mitt tidigare inlägg var enbart en sammanfattning av vad den HUVUDANSVARIGE för entusiastförsäkringarna inom LF talade om för mig och inte klubbens uppfattning om 540 är en entusiastbil eller inte ! Personligen tror jag säkert att du är en entusiast som vårdar din pärla , men vad jag tycker personligen har inte någon som helst betydelse i detta fall ! Att påstå att det skulle vara någon slags prestigegrej är rena smörjan , klubben följer bara de riktlinjer vi fått från LF och inget annat. Vid tveksamma fall (som tex en 540) så kontaktar vi alltid LF för att höra efter vad de anser. Om inte en M5(E34) i bra skick godkänns för en entusiastförsäkring(av LF) då kan ju var och en räkna ut hur stor chansen är för en 540. Som jag berättade för dig så har kraven ytterligare skärpts from årsskiftet(pga alldeles för mycket stölder, olycksfall o dyl under 04) och framöver kommer det att bli väldigt tufft att "få igenom" en bil som är nyare än 20 år. Jag har ännu inte fått svar på om du varit medlem i BMW CS i mer än ett år , vilket är ett av grundkraven(frånLF) för att få en "Klubbentusiastförsäkring". Hälsningar Ando Gunnarsson BMW CS |
|
|
A.G; Det var ett misstag från min sida att svara på ditt inlägg här, jag borde ha gjort vad du borde ha gjort och tagit detta över mailkontakt, i stället för att lägga fram ärendet på ett allmänt forum och för det ber jag övriga om ursäkt! Mvh Stephan Ps A.G den fortsatta kontakten med dig kommer jag att föra över mail! |
|
|
Jag vill absolut inte stöta mig med ngn men LF godkänner M5 E34 som entusiastbil. Det var inga problem i mitt fall. Sjöberg |
|
|
sjoberg; När blev din M5:a godkänd av LF ? någon inblandning av BMW Club Schweden? Mvh Stephan |
|
|
Angående entusiastförsäkringar. Detta är långt , men läs gärna allt så får ni insikt i hur detta med Klubbentusiastförsäkring fungerar. BMW Club Schweden har avtal med Länsförsäkringar för denna försäkringsform och förfarandet från förfrågan till färdig försäkring går till på följande sätt. 1. Medlemmen kontaktar försäkringsansvarige som sedan om denne anser att det är mening att "gå vidare" med ärendet förmedlar en besiktningsman. 2. Besiktningsman och medlem besiktigar bilen tillsammans och en komplett ansökan skickas till klubbens försäkringsansvarige för godkännande. 3. Klubbens försäkringsansvarige skickar vidare ansökan till LF:s entusiastförsäkringsansvarige som antingen godkänner ansökan eller returnera den pga att han inte tycker att bilen uppfyller de krav som ställs 4.Om ansökan blir godkänd skickas den vidare till det lokala Länsbolagskontor som ansökan berör (geografiskt) 5. Det berörda lokalkontoret är sedan den enhet som tar det avgörande beslutet om ansökan ska godkännas eller inte. I hela detta förfarande är det en stor skillnad på VAR i Sverige man är bosatt. Bor man i Stockholm , Göteborg eller Malmö så kan man nästan helt glömma att "få igenom " tex en M5 E34 , medans likvärdig bil som hör hemma i Tex Ånge eller Skutskär har en betydligt större möjlighet . Och återigen , from årsskiftet har kraven höjts och en M5 E34 som "gick igenom " i September 04 blir med största sannolikhet nekad idag. Är man bosatt på en liten ort och har bra kontakt med sitt lokala LF kontor så är det mycket större chans att få en "vanlig" entusiastförsäkring som endast behandlas av dem än en "Klubbentusiastförsäkring" som kanske stoppas vid "steg3". Vi i klubben lägger ner massor av vår fritid på klubbarbetet och får jag in en förfrågan på en bil vilkens ansökan jag till 100% vet att jag kommer att få i retur från "steg3" , då meddelar jag personen i fråga att det inte är någon ide att gå vidare. Jag har genom årens lopp fått så pass många ansökningar i retur att jag ganska säkert vet vad som accepteras och inte. Vid speciella fall där jag vet att det troligtvis inte kommer att gå men jag tycker ändå att det är värt att prova, då kontaktar jag LF:s huvudansvarige för entusiastförsäkringen och berättar om bilen i fråga och hoppas att den i alla fall ska passera "steg3". Om jag då får ett besked att det inte är någon ide att gå vidare , ja då är det helt enkelt kört. Hoppas att någon blir klokare av denna förklaring ! Hälsningar Ando Gunnarsson Försäkringsansvarig(i 3 veckor till!) BMW CS |
|
|
... det är pga Ando's engagemang som jag till slut fick min bil entusiastförsäkrad 2003. Om inte Ando hade övertygat LF så hade de inte accepterat min bil som en entusiastbil. (De nekade nämligen ett par månader innan) Om möjligheterna att få entusiastförsäkrat har skärpts så pass mycket sedan jag fick min så måste det vara näst intill omöjligt numera! Tyckte det var för svårt redan för 2 år sedan! /Marcus Bmwcs# 4680 |
|
|
540i Touring E34 6vxl är ännu mer unik än vad Sedanen är både tack vare lägre tillverkningsantal av Europamodellerna "LHD och RHD" men speciellt för att den inte finns i Nord-Amerika utförande, vad jag får fram är att det tillverkades 515st LHD mellan 8/93-6/96, hur många vet om att det är så? I och med att 540i 6vxl Sedan E34 RHD är tillverkad i max 256 exemplar och Sedanen i övriga versioner är tillverkad i fler exemplar än Touring så innebär det att 540i Touring E34 6vxl med största möjliga sannolikhet är ovanligare än M5 Touring som ju bara fanns i 891 ex, når 540iT 6vxl upp i 700ex eller? Så håll hårt på era 540i 6vxl, även 540iA Sedan-96 är mycket ovanlig 45 tillverkade exemplar 1 mindre än den manuella Sedan-96:an!;) Jag är fascinerad av bilar tillverkade i låga antal inte vad det är för motor/tillverkare eller hur sportig modellen eventuellt är eller om den är allmänt känd, det är nästan en fördel med missförstådda modeller som AM V8 Zagato eller 540i 6vxl? Som verkar passa in i samma fack, vem uppskattar till exempel 518G Touring som inte det finns många tillverkade av, en perfekt modell om man vill ha en unik bil utan att välja någon extrem vagn med höga kostnader! Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.