|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hur menar du med kodad nyckel? Min nyckel har ett svart grepp med tre knappar. |
|
|
Kodad nyckel menas att det är en inbyggd startspärr i nyckeln s.k Immobilizer, vissa försäkrningsbolag kräver att man måste ha omkodade nycklar, tex om bilen blir stulen och dom kopierar nyckel, så måste du ju koda om nyckel.. då blir den kopierade nyckeln värdelös..(lite tjorvigt med du fattar nog) du kommer in i bilen men den startar inte p.g.a startspärren (immobilizern) Så om det strular något med immobilzern.. så startar ju inte bilen.. Mvh Andreas (328-96) |
|
|
Ok! Men den har bara startsvårigheter när det är kallt ute. |
|
|
Okej.. att den inte startar när det är kallt ute bör ju inte ha något med startspärren att göra.. Men om du har dålig kontakt till något.. så vid kallare grader ute så krymper ju metall.. vilket orsakar (ej kontakt) Hoppas du får bukt på problemet Mvh Andreas |
|
|
Min E36 323i, 1997 starter (repeterende) uden problemer i f.eks. minus 20 grader. Problemet er måske (kanske) løst ved 1997 modellen ? BMW - Freude am Grazat fahren ! |
|
|
Rörs varvmätaren på era bilar då den inte startar. Om den inte gör det kan det vara svänghjulsgivaren. Ett sådant problem hade vi åtminstone på en gamal sierra, den startade då man dragit runt den typ 5 min. |
|
| Min E36 -97 har aldrig (ännu) haft några startproblem vid låga temperaturer eller vid hög luftfuktighet. Min f.d. E36 hade alltid startproblem vid låga temperaturer eller vid hög luftfuktighet. Problemet ser ut att vara begränsat till 96:or av någon anledning. Har någon av oss lyckats få någon kommentar från BMW angående detta? | |
|
Alltså, min bil har inte gjort så där nå mer.. men tydligen så (jag tuchade ju bara starten) sprutar den ju in ganska mkt soppa... å blir väl därför lite sur.. Men jag har aldrig haft några startproblem annars... alltså fastän det varit kallt å fuktigt å så.. Men.. jag har en 95b uttagen sent i dec 95... /Andreas |
|
|
Ville bara säga att jag också har detta problem med min 328 från 96... Ibland startar den inte när det är fuktigt och minusgrader. Startmotorn går runt, men motorn tänder inte. Om jag väntar lite (brukar även spela lite med larmet) mellan startförsöken brukar den starta efter några försök. Har på sista tiden upptäckt att om jag efter ett misslyckat startförök vrider nyckeln till tändningsläge och väntar till ett surrande ljud upphört (bränslepumpen?) startar den oftast. Jag trodde precis som sonny att det var mitt då nyinstallerade Carguar 950 (ingen startspärr) larm som strulade. Har haft bilen inne för kontroll av inkopplingen av larmet och larmet har verkligen ingen brytande funktion så det ska inte vara problemet (även fast jag alltid trott så tills jag hittade denna tråd). Ska bli spännande att följa denna tråd och se om mysteriet får en lösning. |
|
|
Här är alla fel som BMW USA hade gratis rep på när det gäller 3 serie 1996. Safety Recalls TSB Number Issue Date TSB Title 170198 FEB 01 Recall - Radiator Cap Replacement 000194 JAN 00 Campaign/Recall - Codes Index 350197 OCT 97 Recall - Cruise Control/Throttle Cable Breakage 720796 DEC 96 Recall - Restraint System Labels/Warnings 320296 AUG 96 Recall - Airbag Contact Ring Emissions Recalls TSB Number Issue Date TSB Title 121099 JUL 99 Recall - Crankshaft Position Sensor Redesigned 121097 APR 98 Recall - Check Engine Lamp ON, O2 Trouble Codes/Deposits 120496 NOV 96 Recall - Air Pump Wiring/ECM Programming Correction General Recalls TSB Number Issue Date TSB Title 000194 JAN 00 Campaign/Recall - Codes Index 130297 AUG 97 Campaign - Throttle Body Heater, Coolant Hoses |
|
|
Jag tror att denna är felet. Emissions Recalls TSB Number Issue Date TSB Title 121099 JUL 99 Recall - Crankshaft Position Sensor Redesigned |
|
|
Jag tror att denna är felet. Emissions Recalls TSB Number Issue Date TSB Title 121099 JUL 99 Recall - Crankshaft Position Sensor Redesigned |
|
|
Är det någon som hittat lösningen på detta felet??? Har exakt samma fel: ibland när jag skall starta min 328iC från -96 så vägrar den tända. Oftast när det är fuktigt och/eller minusgrader ute. Helt plötsligt startar den (efter ca 30 sek till 2-3 minuter). Otroligt irriterande fel. Det måste ju finnas en lösning när så många verkar ha samma fel och det gäller enbart 3-serie -96. mvh Daniel |
|
|
Jag pratade med servicemottagningen BMW Solna och dom hade aaaaldrig hört att någon annan haft detta problem. Kvalificerar skitsnack. Dom sa att jag skulle ladda batteriet!! :) Dock finns det en teknisk avdelning som jag ska ringa till. |
|
|
Player: Bra att du frågar BMW! Hoppas verkligen att du får ett vettigt svar av den tekniska avdelningen. Jag ska också prova att ringa, har du något telnummer? BMW borde faktiskt känna till detta när det verkar vara så många här på forumet som har samma problem med sina 323/328 från 96. |
|
|
Jag ringer de auktoriserade verkstäderna här i GBG och kollar. Posta gärna Era svar på denna tråden :)) //Daniel |
|
|
Startproblemet löst!?! Har pratat med tekniker på BMW i Solna och han sa att han slagit i något register och hittat ett rapporterat problem med våra bilar. Startmotorn drar som bekant mycket ström, och om startnyckeln vrids till läge-3 (startläge) utan att man stannar till vid läge-2 (körläge) kan vissa elektroniska komponenter ha svårt att hinna göra det de ska göra innan startmotorn går igång och tar all ström. Följden blir att motorn inte startar. Lösningen på våra problem ska alltså vara att vrida nyckeln till läge-2 och vänta en sekund eller två (man kan vänta tills man hör att bränslepumpen pumpat upp bränsletrycket) och sedan aktivera startmotorn via läge-3. Förhoppningsvis startar motorn... Varför detta endast verkar hända på 323/328 av från -96 trodde mannen jag pratade med berodde på att man upptäckt problemet och bytt ut någon komponent på senare modeller. Har inte kunnat märka om detta löser problemet, då jag inte haft startproblem sedan jag vårt samtal. Vi får väl prova och se om denna lösning hjälper. Rapportera gärna! -- 328:an har tyvärr ingen chans mot min TT600 :-( -- |
|
|
Helt riktigt!!!! Detta är lösningen. Stanna någon sekund i läge två för att elektroniken ska "hinna med" innan nyckeln vrids till läge 3. Har inte haft ett enda startproblem sen jag började med detta för drygt en vecka sedan.. mvh Daniel. |
|
|
Tack för tips om denna del av forumet... Mitt problem, som återfinns under rubriken Varför startar inte motorn? låter besläktat med liknande problem här... suck.... allt har gått som smort under ett halvår, i värme som i kyla. Köpte bilen av en pålitlig ung svensk, som importerat den från Tyskland -97. Inga problem i övrigt så långt. Kan det inte vara startmotorerna som felar, då? Undrar Birgitta |
|
rax |
Förra vintern hade inte jag några startproblem. Denna vinter (kring jul och nyår) blev det ofta. Jag bytte bränslepump, ingen ändring. 2 veckor senare brann min generator upp (!). Den kortslöt sig själv...poff! Efter generatorbyte har det inte varit några startproblem. -Kan det vara så att generatorns kapacitet hänger ihop med att bilen inte startar. Jag har för övrigt bara en 80A generator. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.