|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 323 -96 som har ett skumt fel. Den har svårt att starta ibland och det är bara på vintern. Framförallt när jag har haft motorvärmaren på så får jag göra nästan exakt på samma sätt varje gång jag startar den: ca två gånger får jag dra på startmotorn utan att den startar. Sen väntar jag en halv minut och försöker igen, då start den nästan alltid. Precis samma sak kan uppstå med varm motor. Tex om jag ska köpa en hamburgare på en drivin och stänger av motorn ett par minuter och väntar på maten. När jag ska start igen så får jag göra samma procedur igen (se ovan). Jag får alltid igång den men det är väldigt jobbigt (och pinsamt) att hålla på att nöta på startmotorn flera gånger på en BMW för att den ska starta! Någon som har hört om något liknande problem eller vet vad det kan vara för fel? /MVH IceBall | |
mr-trobbs |
Hej jag har samma problem i min 323 i coupe –96 Jag har varit på bmw flera gånger utan resultat. Vi har även byt bensin pumpen oxo. Samma skit! Inga fel minnen lagrat på bilen Jag är mycket tröt på bilen. Är det ingen annan har haft samma problem!! Finns det ingen annan som har löst problemet? |
|
Kommer felet bara när det är kallt ute? Som jag förstår finns problemet både vid varm och kall motor? Spontan gissning låter det som det inte kommer fram bensin nog. Om du låter tändningen vara på en halv minut utan att köra startmotorn och sen startar vad händer då? Bensinfilret antar jag att dom bytt. Kan spridarna vara igensatta eller bytesdags? Haft i K-I eller liknande rengöring? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Urdrag ur repboken till E39. Varm motor startar ej: Bränsletrycket för högt---provtryckning av bränsletryck eventuellt byte tryckreglerare. Returledningen mellan tryckregleraren och tank igensatt eller delvis igensatt.( sistnämda kan vara nåt att spåna på) MVH Hasso |
|
URdrag ur minne för 730iA-88 24000tunga importmil och 12 ägare: startmotorn fick gå längre och längre: åtgärd, byte av spridare tom plånbok och en startande bil:) Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
mr-trobbs |
Problemet finns hela tiden!! |
|
Har en bekant som har exakt samma fel på sin 328i-95. Den har varit inne på bmw tre ggr nu och dom har inte funnit felet. Dom har bytt bränslepump, bränslerelä, tändplattan tror jag det var(dom upptäckte att det inte kom nån gnista från stiften) och nån mer grej som jag inte kommer på nu. Dom(BMW Karlstad) har nu börjat och ringt runt i sverige till andra BMW verkstäder för att försöka få tips. Verkar vara ett trögt fel att finna. I den här bilen fanns det inga felkoder heller. mvh /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
Hej Jag hade ett liknande problem på min gamla BMW320I E36 -96. Mitt Problem uppkom endast under vintertid/hög luftfuktighet. Bilen ville inte starta. Oavsett om motorn var varm eller kall. Jag fick ett tips av en kunnig person att trampa lätt på gasen under 30sek med tändningen på. Funkade nästan alltid. Lämnade in bilen på service. Då upptäckte man via GUTMAN analysinstrument att kamaxelsensorn var defekt. Kostade 700:- att byta. MVH Uffe K |
|
|
Jag har oxå varit inne på BMW verkstan för att fixa problemet men dom hittade inte nått. Det känns nästan skönt att veta att man inte är ensam om problemet. Jag ska testa att trampa på gasen som Uffe tipsade om. |
|
mr-trobbs |
:))) |
|
Har en 323i -96a och jag har exakt sammaproblem son ni andra har. Min bil har däremot bara svårigheter att starta på vintern Uffe K. Var lämnade du in din bil? |
|
| Låter som ett skumt fel eftersom det endast verkar drabba 323 och inte 523 serien. | |
mr-trobbs |
problemet kom efter kamaxel givare byte!!! |
| Mr-trobbs kom felet efter det att du bytt kamaxelgivare då kanske det kan kanske vara fel även på den nya givaren. Gemensamt för bilarna är att det är 96:or BMW måste ju veta vad de ändrat på till 97 eftersom dessa inte verkar vara drabbade.Det kanske är dax att kontakta Huvudkontoret i Sverige och höra om de fått några meddelande från Tyskland angående detta. | |
mr-trobbs |
tjena thias...... Jag har samma problem med min 328 ia touring -96 oxo bmw bytte kamaxelgivare på den med!! Då började han med som 323an. I början var det bara som om du missar och starta bilen . typ vänta några sekunder och starta bilen det gick, men sen började bli värre. Nu är jag tvungen och vänta nästan evigheter ( 3 –5 min) Jobbigt !!! Nu undrar jag min 328 oxo på samma väg eller???? Ska jag få ett problem till orkar nästan inte med skiten!! Har varit på bmw flera gånger på grund av det , dom hittar inget fel på bilen?? Det enda svaret var lämna bilen så undersöker vi!! två bilar=dyrt:(( En gång BMW alltid BMW!!!! |
|
Felet inträffar på 96:or vad siljer 96 och 97 åt då? mig veteligen ändrade man diagnoskontakten 96 men det kan väll inte ha med detta att göra, 96 var även första året för 323an men 328:an hade ju funnits innan alltså har det något att göra med detta år, en annan konstighet är att man aldrig hör om något liknande problem på 523 eller 528 trots samma motorer Mr-trobbs om inte din bmw handlare kontaktar BMW-sverige åt dig så föreslår jag att du går in på deas hemsida någonstansdär ifrån vet jag att man ska kunna komma i kontakt med dom berätta för dem hur det ligger till och hör efter om de inte varit med om något liknande. Verkar ibland som om verkstäderna inte vill kontakta generalagenten det kanske bestraffas med löneavdrag. |
|
|
I morgon onsdag har jag bokat tid för en diagnos hos bmw i solna. Frågade om detta var ett vanligt problem på 96 års modeller, -näe jag har aldrig hört någonting om det. Återkommer i morgon kl 14.00 Don´t leave! |
|
|
Jag väntar med spänning på hur ditt besök hos BMW går! Berätta gärna hur det gick! /IceBall |
|
| Jag har tid i solna på snabbservice kl 1300 | |
|
Ingenting hittades i felminnet. Ska börja med att byta tändstift sen får vi se. |
|
| Kostade 327 späbb. Rabatt eftersom dom inte hittade något. Bra service, jag var med hela tiden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.