|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja behöver en ny kedja till fördelnings lådan, 525ix. BMW säger att dom inte säljer såna nu, finns inte att få tag på nya. Ja har provat en kedja från en skrotad men den var sämre än min. problemet är att den kuggar över när man drar på. kedjan har blivit längre. kedjan är dålig å resten är bra, men om kedjorna slits så borde man ju kunna få tag i en NY sån? Nån som vet nåt? måste man köpa hela lådan från skroten? men dom är ju slitna dom med.. | |
fjamsetramsa |
Köp på SKF |
| På SKF? går de?! | |
fjamsetramsa |
Dom har alla dimensioner i högsta kvalitet... |
| jasså! Jag ska prova de då.. tackar! | |
|
Hur pass kraftig är en sådan kedja? Om man jämför med en 528:a som är en oringad kedja jag brukar använda på enduron. Diesel-räsern /Rickard |
|
fjamsetramsa |
Man tar den gamla med sig..behövs ingen o rings kedja om den går i oljebad... |
|
iofs, men jag var bara nyfiken på hur kraftig den är. Har ingen iX själv, utan bara nyfiken som sagt.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Jag har försökt nu men de verkar inte gå, geoförsig genom en större återförsäljare men.. fjamsetramsa. Har du fått tag på en sån kedja där eller tror du bara att de går eller? Hur ska jag göra?? Å de verkar inte finnas nån fördelnings låda på nån skrot nu heller! |
|
|
Betvivlar starkt att man får tag i en sådan kedja. Kedjan i fråga är 50+ mm bred och av multplate typ, som en kamkedja fast mycket bredare. Det finns dessutom en uppsjö av olika kuggdelningar att välja på. Sikta in dig på en beggad fördelningslåda istället. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
fjamsetramsa |
Jag har inte köpt just en sån..men har köpt andra kedjor i dom mest konstiga dimensioner...samma ved kullager av alla sorters o storlekar...ring till SKF i Malmö..dom har försäljning över disk.. |
| Momentum heter skf i umeå... | |
|
Ja har provat momentum i lule, men gick inte. kanske provar ringa direkt till skf malmö. Men ja får väl vänta på att de dyker upp en hel förelnings låda. Fast man tycker ju att lådorna borde gå att renovera, finns ju rätt många lådor å dom har väl inte hållit så där jätte bra. och om de dessutom är samma konstruktion å snarlika lådor till cossworth och kanske till fler bilar... |
|
|
munken: Kolla med Kedjeteknik i Malmö Länk /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
tjenare... ja undrar om de e nån som har en sprängskiss till en fördelningslåda till en 525ix |
|
| Har till 325ix.... | |
|
Hej 325ix och er andra Jag har fått uppdraget att serva en kompis 325ix -87, men den driver inte fram och inga missljud finns. Jag sitter här med TIS och Autodata på datorn men hittar ingen sprängskiss eller funktionsbeskrivning på hur fördelningslådan funkar. Vad kan felet vara? Kjedjeproblen borde låta ont eller finns det lamell som slirar, vad händer om oljan försvinner? Har ni hittat någon ny kjedja? Maila mig om ni har något att skicka per@iceroadracing.net <per@iceroadracing.net> perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
om kjedjan e sträckt så låter de ganska mycke.. och om oljan försvinner så bränner du lamellerna å så vidare har haft samma problem men då fanns de fördelningslådor på ebay.com.. men hoppas du får tag på nått.. |
|
|
Jasså den här tråden startade ja tydligen för 2 år sedan! Jag lyckades då aldrig få tag i någon NY kedja, till sist köpte ja ännu en till låda från skrot å byggde ihop den lådan ja hade från första början.. Den fungerade fint ett par hundra mil sen fick ja samma fenomen som du nu beskrev, de började driva mindra å mindre fram, utan missljud... Då gav jag faktiskt upp! Enklast är nog att kolla vad man får ge för en f-låda på skrot med garanti, eller att nöjja sig med 2wd... |
|
|
okej okej men tror de blir billigast att göra den 2wd om ja får seja mitt.. va inne på de ja me men sen fick ja tag på en fördelnings låda.. men hoppas de går bra för dej att få snurr på dina prylar.. men skriv om du undrar nått kan försöka hjälpa dej här så gott ja kan... men de e juh inte så svårt att göra den 2wd men men hoppas de går bra.. ha de fint |
|
|
Tack för svaren men!!! Ni eller andra har inte gjort en djupanalys på var som gett upp. För mig (enligt en sprängskiss jag fick av 525ix, tack!) Så tycker jag att kopplingen/lamellpaket i fördelningslådan som en svag punkt. Har någon öppnat denna och om det nu inte går att få en slirfunktion tillbaka så borde det vara enkelt att göra den stum/låsa (50/50%) om man kan stå ut med lite tuggande på parkeringen? Finns lameller att fixa eller kan man spänna lamellfjädrar? perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.